• EmmaRoSa

Man måste koka vattnet väl?

Först och låta det svalna till rumstempererat innan man ger barnet ersättningen?, sedan undrar jag om man kokar upp en del vatten som man ska ha till ersättningen hur kan man bäst bevara det vattnet?? i kylen eller och sedan värma det till 37 grader går det?? Tacksam för svar

• Svar på tråden Man måste koka vattnet väl?
  • 4mychildren

Jag kokade upp en dagsförbrukning och hade i en tillbringare i kylen med lock. Sen tog jag rätt mängd i flaskan och micrade det i ca. 30 sek. Så det blev lite fis-ljummet Skrattande Kokade vattnet tills barnet var 5 månader. Men jag vet även att om du har kommunalt rent vatten så behöver man inte koka vattnet men jag gjorde det ändå, för att vara säker liksom Skrattande Men om du vill koka upp vatten varje gång du ger bebis ersättning så låt svalna sedan i kallt vattenbad så det blir lagom varmt/kallt.

• pamilya
    4mychildren skrev 2010-09-22 13:18:15 följande:
    Jag kokade upp en dagsförbrukning och hade i en tillbringare i kylen med lock. Sen tog jag rätt mängd i flaskan och micrade det i ca. 30 sek. Så det blev lite fis-ljummet Skrattande Kokade vattnet tills barnet var 5 månader. Men jag vet även att om du har kommunalt rent vatten så behöver man inte koka vattnet men jag gjorde det ändå, för att vara säker liksom Skrattande Men om du vill koka upp vatten varje gång du ger bebis ersättning så låt svalna sedan i kallt vattenbad så det blir lagom varmt/kallt.
    Vi kokade också upp en dagsförbrukning och hade sedan i kanna med lock i kylen, värmde sedan vattnet i micron.
    Fast vi har väldans rent vatten i Sverige, fast man ska vara försiktig när man har egen brunn tydligen.

Vi gav sonen nutra och där stod det att det var väldigt viktigt att koka vattnet innan, jag ringde dock och pratade med dom om hur viktigt det var och då sa kvinnan jag pratade med att som företag så måste de säga att man ska koka vattnet eftersom de även säljer nutra i andra länder men att generellt i *Sverige så behöver man inte koka vattnet eftersom det är rent.
  • La Lola

Har aldrig kokat en droppe.
    Det skulle jag möjligen göra om jag hade egen brunn med okontrollerat vatten.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Elli77

Nä, vi kokade inte vattnet. Det är oerhört få BVC personer som fortfarande rekommenderar det till alla och det verkar vara ett utslag av "det är bäst att ta i fullständigt så får ingen för sig att typ återanvända vällingen 5 gånger". Vattnet här är rent, så om det inte kommer från egen brunn behöver det inte kokas. 

• EmmaRoSa

Ok tack för svaren, jag har aldrig behövt ge ersättning själv men min syster måste det för tillfället så jag frågar i hennes vägnar men då vet jag ska föra det vidare till henne...Tack!!

• MrsEnglund

Vi kokade hans första fyra månader. Sen har vi gått över till att micra kallvatten.

• Dögun

Jag har hittat följande info om flaskmatning på olika sajter: Man "ska" använda minst 70-gradigt varmt vatten när man blandar i ersättning. Detta pga att ersättningspulvret inte är sterilt, så eventuella bakterier som kan finnas i det dör av 70-gradigt varmt vatten.

Jag vet inte hur noga det är men när bebisen är alldeles nyfödd kanske det är vettigt? Bröstmjölken är ju helt steril men bröstvårtan som de ju också har i munnen lär ju knappast vara steril. Dessutom stoppar de ju från ca 3-mån ålder händerna i munnen hela tiden och då lär de väl också få i sig en massa bakterier.

Vår son är 3 mån nu, jag har gett honom ersättning delvis sen födseln. Jag kokar vatten (eller har kokt varmt vatten i en termos) som jag blandar ner pulvret i och skakar flaskan, sen fyller jag på med uppkokt avkylt vatten så det blir lagom varmt. Jag har också uppkokt vatten i iskuber som jag använder ifall jag inte har kokt kallvatten i kylen.

• gryning2
    Dögun skrev 2010-10-01 12:08:43 följande:

Jag har hittat följande info om flaskmatning på olika sajter: Man "ska" använda minst 70-gradigt varmt vatten när man blandar i ersättning. Detta pga att ersättningspulvret inte är sterilt, så eventuella bakterier som kan finnas i det dör av 70-gradigt varmt vatten.

Jag vet inte hur noga det är men när bebisen är alldeles nyfödd kanske det är vettigt? Bröstmjölken är ju helt steril men bröstvårtan som de ju också har i munnen lär ju knappast vara steril. Dessutom stoppar de ju från ca 3-mån ålder händerna i munnen hela tiden och då lär de väl också få i sig en massa bakterier.

Vår son är 3 mån nu, jag har gett honom ersättning delvis sen födseln. Jag kokar vatten (eller har kokt varmt vatten i en termos) som jag blandar ner pulvret i och skakar flaskan, sen fyller jag på med uppkokt avkylt vatten så det blir lagom varmt. Jag har också uppkokt vatten i iskuber som jag använder ifall jag inte har kokt kallvatten i kylen.

Ja och om barnet har napp är den ju knappast steril hela tiden heller. Likaså leksaker, föräldrarnas händer m.m.
    Mamma till H född 071017
  • malachis mamma

koka behövs bara om du har egen brunn. annars kan du ta kallt vatten och blanda med. man behöver inte heller sterilisera flaskor etc. De flesta bröst är inte 100% sterila iaf

Svar på tråden Man måste koka vattnet väl?