• Kia82

Hur har ni gjort?

Hur ska jag få min man att förstå att jag vill vara hemma medvåra  tre barn för att jag trivs med det och för att jag tror att det är en trygghet för barnen att alltid ha en förälder hemma samt att jag tycker att det är väldigt givande för mig själv att få tillbringa så mycket tid med mina små. Säger man någonting till honom om att man vill bli hemmamamma/fru på heltid får man bara till svar, Att det hade han också velat vara. 
    Kan tillägga att det ju är jag som har hand om hushållet dvs handling/matlagning/tvätt/städning/planering av alla de slag och det känns knappt som om min tid räcker till när man kommer hem 16.30 varje dag. Maken min vet väl knappt hur man startar tvättmaskinen, plockar ur diskmaskinen och dammsugar är väl det han gör på sin höjd om jag påpekar att han kan hjälpa till. Ska jag nu komma in på allt det negativa så kan jag ju även påpeka att han går och tränar flera gånger i veckan efter jobbet, själv känner jag inte ens att jag har tid och ork att släpa mig iväg till gymmet efter alla bestyr här hemma men sånt förstår inte han. Är alla män såhär?
    VI planerar ett fjärde barn nu och efter det ska jag göra allt för att få vara hemma så länge som möjligt men det kommer väl säkert att bli kommentarer som att, Ska du inte börja jobba snart eller att han tycker att han kan vara hemma ett tag istället.

Snälla alla ni kloka där ute, lite tips på hur jag ska få honom att förstå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-20 13:56
    Oj, glömde ju skriva att han tror att jag vill gå hemma bara för att jag inte orkar arbeta men så är det ju verkligen inte. Eller nja, om man tänker efter så orkar jag inte både arbeta och sköta allting här hemma, iallafall inte nu när barnen är små men han anser väl att anledningen skulle vara att man är för lat helt enkelt.

• Svar på tråden Hur har ni gjort?
  • SUD

låt han va hemma och gå 1 vecka i dina skor, se vad som händer..
    lycka till

• oxe79

Håller med SUD.
    Åk bort nånstans. Och lämna kylen tom och tvättkorgen full ;)

• oxe79

Kanske oxå är dags att fördela hemarbetet lika. Skriva ner arbetsuppgifterna. Så han tydligt ser vad han slipper göra om du får vara hemma.

• Tow2Mater
    Kia82 skrev 2010-09-20 13:52:07 följande:
    VI planerar ett fjärde barn nu

..., lite tips på hur jag ska få honom att förstå.
    Kanske att vägra planera ett fjärde barn om det är så svårt att få vardagen att gå ihop som det är med tre barn och allt som ska goras...?
  • Helene70

Varför inte börja jobba och låta mannen ta över föräldraledigheten? Han kommer att klara det galant när han inser att det blir hans ansvar. Frågan är om du vågar släppa taget.

• Hemmaföräldern

Jag tycker att det är jätteviktigt att ni sätter er ner och pratar om vilket arbete det faktiskt är att själv ansvara för vården och omsorgen om de egna barnen. Vi har valt att fördela hushållssysslorna väldigt tydligt och det har fungerat för oss. En tydlig struktur gör det lättare. Maken lagar kvällsmaten, handlar och tvättar. Det är saker som ligger helt på honom och sedan är vi ganska flexibla för övrigt och hjälps åt men vi har aldrig haft något tjafs i och med att han vet att det är hans ansvar.

Be maken titta in på www.hemmaforaldrar.se och berätta för honom att hemmafrun är borta, nu är det hemmaföräldern som gäller, jämställdhet och att man hjälps åt i en familj :) 

• Kia82

Tack för alla svar. Nu är det så att han kommer att vara pappaledig i tre månader jan-mars och då ska jag försöka att släppa all planering och försöka att inte bli frustrerad när tvättkorgen är överfull, det hopar sig på diskbänken och kylen ekar. Själv är jag nämligen sådan att jag inte klarar av att se sådant utan måste genast röja upp och handla så fort något börjar ta slut. Förhoppningsvis blir det en tankeställare för honom.

Svar på tråden Hur har ni gjort?