• absolutbabysugen

hur går man tillväga när man har svårt att bli gravid?

Hej jag har försökt att bli gravid i 1,5 år, sen drabbades jag av äggledarinflamation. ch nu har jag gått på p-piller i 3 månader nästan pga utomkvedskap. fast nu känner jag att jag vill börja föröka igen. jag vet om att jag kommer ha det väldigt svårt att bli gravid, så jag överväger att spola äggledarna? hur går man till väga att göra det?kostar det? hur lång är väntetiden? berätta så mycket som möjligt hur dom gör =)

• Svar på tråden hur går man tillväga när man har svårt att bli gravid?
  • Lola1980

Hej

Jag har själv försökt i 1,5 år. Påbörjade nyligen en utredning på fertilitetsmottagningen på Sophiahemmet. Om du bor i Sthlm kan du vända dig dit. De är privat men tar normala taxor. Du kan också vända dig till helt privata ställen men då är det riktigt dyrt, så börja först med det andra. Kan vara lite väntetid dock. När du väl är inne på utredning kommer de att hjälpa dig med allt och rekommendera vilka undersökningar du behöver göra. En av dem kan vara äggledarundersökning/spolning. Jag är inte helt insatt i den delen för jag behövde inte göra en sådan. Har däremot gjort en röntgen av livmodern och det var tur för de hittade en polyp som kan försämra chanserna att få barn. Efter att alla undersökningar är klara sker inseminering och/eller IVF.

Jag tycker definitivt att du ska påbörja en utredning. Då får du hjälp och förhoppningsvis svar. Jag känner det verkligen som att jag är i trygga händer.

Lycka till!!!

• Lovisa09

Hej! Kontakta en privatklinik som har samarbete med landstinget, annars blir det dyrt. finns info på ditt landstings hemsida. Privata kliniker har oftast lite mindre vänttider och tar emot utan massa krav innan. så var det i alla fall för oss. Landstinget där jag bor har jätte långa väntetider och krav på att man måste ha försökt en viss tid innan osv..
    På mig spolade dem äggledarna och jag blev gravid direkt efter. Så vi behövde ingen mer hjälp. Men de tog massa andra prover också. men spolning av äggledare är helt klart värt det även fall det kan vara smärtsamt.

Lycka till!

Svar på tråden hur går man tillväga när man har svårt att bli gravid?