• nevadita

Hörnskydd!

Jaha, jag vet att man inte kan skydda sina småttingar mot allt här i världen.... Drömmer

men nog trodde jag att IKEAs hörnskydd att sätta på bordshörn var en billig försäkring mot några blåmärken iallafall... INTE DÅ!

Vår dotter är nio månader och pillar helt enkelt bort hörnskydden
    Så när de lossnar dimper hon ju i backen, eller framåt (HU!)
    med ett skydd i högsta hugg 

Vi har ett glasbord med tunn skiva och hörnen är riktigt vassa....

Finns det någon snäll människa som har lite tips om hur sjutton man ska göra???
    Köpa nytt bord?

...och vänligen, jag ber er som surfar FL enbart för att hoppa på folk - gå nån annanstans.
    Tack.
    ..?:*¨¨*:?...Krumelura...?:*¨¨*:?..
  • Svar på tråden Hörnskydd!
  • Bebbelycka

Jag har också hörnskydd från ikea, såna handformade. De har också trillat av så jag superlimmade dit dem(inte särskilt rädd om möbeln).

• nevadita
    Bebbelycka skrev 2010-09-20 10:44:31 följande:
    Jag har också hörnskydd från ikea, såna handformade. De har också trillat av så jag superlimmade dit dem(inte särskilt rädd om möbeln).
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60148961

dessa har vi men det är ju samma sak.
    hm jag gillar vårt bord... och de är ju så fula de där skydden... men superlim är ju en idé förstås....

tack!
  • mwolf

Vi har ett lågt soffbord, kanske 20-25 cm högt med vassa kanter. Vi har tryckt in bordet mot soffan och satt två kuddar för detvå hörnen som inte är mot soffan.
    Vår dotter är 9 månader (imorgon) och är överallt, men vår lösning fungerar bra änsålänge.

Sen finns det förstås runda bord. =)

Jag har oxå hört att IKEAs hörnskydd är lätta för barnen att ta bort, och då kommer en annan sak in i bilden, kan de fastna i halsen?
    Vi har i alla fall valt bort hörnskydd, och hoppas på det bästa. Tyvärr kan man inte skydda barn mot allt. Tar man en titt här hemma så finns det många hörn och andra potentiella skadeområden, men allt kan inte vadderas i bomull. Tyvärr.
    Som tur är är våra små telingar ganska tåliga.

Hoppas ni kommer på en lösning ni trivs med.

• nevadita
    mwolf skrev 2010-09-20 10:51:39 följande:
    Vi har ett lågt soffbord, kanske 20-25 cm högt med vassa kanter. Vi har tryckt in bordet mot soffan och satt två kuddar för detvå hörnen som inte är mot soffan.
    Vår dotter är 9 månader (imorgon) och är överallt, men vår lösning fungerar bra änsålänge.

Sen finns det förstås runda bord. =)

Jag har oxå hört att IKEAs hörnskydd är lätta för barnen att ta bort, och då kommer en annan sak in i bilden, kan de fastna i halsen?
    Vi har i alla fall valt bort hörnskydd, och hoppas på det bästa. Tyvärr kan man inte skydda barn mot allt. Tar man en titt här hemma så finns det många hörn och andra potentiella skadeområden, men allt kan inte vadderas i bomull. Tyvärr.
    Som tur är är våra små telingar ganska tåliga.

Hoppas ni kommer på en lösning ni trivs med.
    tack för ditt svar.
    Nej man kan ju inte vaddera hela världen och tur är väl det

problemet med lilla damen är att hon håller på att lära sig gå och man får inte  hjälpa henne... så hon använder soffbordet för att resa sig och gå längs med. känns inte så bra Men men. snart är hon stadigare så då kan jag ta ut mitt hjärta från halsgropen igen

Hörnskydden är sväljsäkra, alltid nåt

...LäraGåvagn är införskaffad, hoppas på att hon gillar den mer än bordet snart!
  • Bebbelycka
    nevadita skrev 2010-09-20 12:13:40 följande:
    tack för ditt svar.
    Nej man kan ju inte vaddera hela världen och tur är väl det

problemet med lilla damen är att hon håller på att lära sig gå och man får inte  hjälpa henne... så hon använder soffbordet för att resa sig och gå längs med. känns inte så bra Men men. snart är hon stadigare så då kan jag ta ut mitt hjärta från halsgropen igen

Hörnskydden är sväljsäkra, alltid nåt

...LäraGåvagn är införskaffad, hoppas på att hon gillar den mer än bordet snart!
    Det är ett ständigt säkrande här hemma för vår 1åring..
    I helgen köpte vi en 2dm högre tv-bänk på IKEA för att lilleman inte ska klättra upp där mer o få tvn över sig.
    Han klättrade upp på tv-bänken och ryckte o drog i vår nya platt-tv gång på gång förra veckan, så det kändes inte så säkert. hade varit hemskt om han trillat baklänges med den över sig!!
    Vi har ett runt soffbord.
    Hur man än gör så är det aldrig säkert ändå. min 5åring sprang rakt in i hörnet på vår gamla tjock-teve förra året och fick ett stort blödande jack precis bredvid ögat  - Hjälmar på barnen kanske?
  • nevadita
    Bebbelycka skrev 2010-09-20 13:09:45 följande:
     - Hjälmar på barnen kanske?
    finns ju de som har det också

...nej det är minsann inte lätt här i världen.....
    man får göra så gott man kan....
  • veh

Kanske sån där grå isolering man har runt rör går att sätta på ert bord?

Det var ett tag sedan, men jag har sett det hemma hos någon bekant... Grått, ungefär som skumgummi fast litet hårdare... Det var också vid en glasskiva som de hade det, runt hela bordet tror jag.

Annars kanske det går att ställa undan bordet ett tag, och köpa ett billigt och säkrare bord att ha under tiden?

• Lisa1976

Håller med veh, köp/låna ett säkrare bord under den kritiska tiden så slipper ni oroa er.

Svar på tråden Hörnskydd!