Svordomar i skolan, vad tycker ni?
Tycker ni att det är ok att svära i skolan ?
Tycker ni att det är ok att svära i skolan ?
Jag menar på mellanstadiet.
Jag tycker absolut inte att det är OK att svära i skolan eller senare för den delen heller. Att lära sig att ha ett hyfsat språk i skola och på arbetet är viktigt tycker jag. Det låter obildat att svära helt enkelt.
Om man jämför Biggest Loser i USA och det som går i Sverige nu så är skillnaden att svenskarna svär hela tiden vilket inte låter särskilt trevligt. I det amerikanska programmet hör man nästan aldrig några svordomar och de få som halkar ur deras munnar beepas bort. Mycket trevligare att lyssna på.
nope,ingenstans.
Oj, vi svär som bortsbindare hemma. Men inte som vanliga ord, men vi har alla humör och då osar det om oss. Jag är inte anti svordomar, men däremot skall de användas på rätt sätt. Att svära om någon är inte acceptabelt. Om mitt barn skulle kalla mig "jävla ..." då blir det markering, men om han gör illa sig och svär så det osar är helt OK. Man får svära över saker, inga problem, om de ställer till det för en.
Men använder man svordomar som vanliga förstärkningsord eller utfyllnad eller brist på andra ord, då försvinner ju styrkan i svordomen.
Så jag är nog rätt liberal när det gäller svordomar, men försöker få vårt barn att använda det rätt.
Jag har en lång utbildning bakom mig, kommer från ett borgeligt hem, så det är inte outbildning eller saknad av uppfostran som gör att jag kan svära så det osar om det.
Ja, det är rent generellt ok. Lite beroende på situationen tycker jag.
Tycker inte att det är ok med svordomar vare sig i skolan eller hemma.
Lever med en som svär ofta dock och inser själv att det låter illa. ( Kommer också från högutbildad familj)
Men det är något varje person får ta ansvar för själv.
Inte barn naturligtvis..men ska de svära så är det lite som sextiotalist skriver, gör det då när man tex slår sig.
Nu kom sambon ut från sovrummet "jävla vad jag somnade". Jag tyckte inte det var varken fult eller kränkande.
Jag tycker inte att barn ska svära alls. Och det är ganska sorgligt när vuxna (i synnerhet föräldrar) gör det också.
Jag är 30 år och har aldrig svurit. Någonsin. Och det är mina föräldrars förtjänst, för vi fick lära oss att det inte var ok.
Vilken vinst tycker ni att det är att lära era barn att svära, när det finns så sjukt många synonymer som inte är svordomar?
Jag jobbar inom skolan och tolererar inte svordomar från mina elever, oavsett situation, om dom svär över något eller någon. Självklart så svär jag inte själv på jobbet heller.
Privat så händer det dock att jag använder svordomar som kraftuttryck. Att bara svära för svärandes skull, att använda svordomar i vardagsspråket tycker jag inte om. Men att spotta ur sig långa ramsor om man slår tån i bordsbenet eller tappar mjölkpaketet i golvet är ju en annan sak.
Dock så är skolan en offentlig miljö, och den tycker jag ska hållas svordomsfri. Vad man sen gör hemma är upp till en själv.