• GullpuckotMe

Vad kostar förskolan?

vi ska ha våra tvillingar på förskola nu. 15 timmar i veckan. vad kostar dagisavgiften då?

• Svar på tråden Vad kostar förskolan?
  • Mika86

beror väl på hur gamla de är men här gå alla barn över 3 år gratis om de bara gå 15h/vecka

• GullpuckotMe

Okej, våra är 15 månader

• Mika86

okej då baseras det på er inkomst, vet inte alls hur de räkna ut den men tjänar man lite så betalar man lite o tvärt om.
    Borde finnas på er kommuns hemsida nåt om det

• Kazeer

Avgiften beräknas i procent på hushållets sammanlagda bruttoinkomst per månad (enligt min kommuns hemsida).

För barn 1 (ålder 1-2 år) betalas 3%, dock max 1260 kr. (Barn 1 är det yngsta barnet.)
    För barn 2 (ålder 1-2 år) betalas 2%, dock max 840 kr.

Så ser det alltså ut i min kommun men jag vet inte om samma gäller överallt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Busbellan

Sen finns det i många kommuner hel och deltidstaxa.
    Här betalar man mindre om barnet är under 25 timmar

Mamma till Nora, August och Ella
  • Mälaröbo

I vår kommun betalar man efter maxtaxa och vi kom upp i den även när en av oss var föräldraledig och barnet gick 15 timmar. Vi betalade alltså ca 1200 kr även då.

• Noran
    Kazeer skrev 2010-09-18 18:13:27 följande:
    Avgiften beräknas i procent på hushållets sammanlagda bruttoinkomst per månad (enligt min kommuns hemsida).

För barn 1 (ålder 1-2 år) betalas 3%, dock max 1260 kr. (Barn 1 är det yngsta barnet.)
    För barn 2 (ålder 1-2 år) betalas 2%, dock max 840 kr.

Så ser det alltså ut i min kommun men jag vet inte om samma gäller överallt.
    Det här är väl inte det vanliga? Normalt kostar det väl samma för alla barn oberoende av hur många barn man har?
  • Busbellan
    Noran skrev 2010-10-03 21:37:02 följande:
    Det här är väl inte det vanliga? Normalt kostar det väl samma för alla barn oberoende av hur många barn man har?
    Här är det också billigare för andra barnet, tredje barnet tror jag är gratis, eller nästan gratis i alla fall
  • Noran

Jag läser här www.skolverket.se/sb/d/383/a/974 så uppfattar jag det som att det gäller överallt.

Hur fungerar det? Gäller det när man har 2 barn samtidigt på förskolan? Så om man får barn med 5 års mellanrum som alltså alldrig går samtidigt i förskolan betalar man totalt mer avgift än för 2 syskon med 1 års mellanrum? Eller gäller det lägre avgifter för andra barnet öven om första barnet är 20 år?

• Busbellan
    Noran skrev 2010-10-03 22:26:53 följande:
    Jag läser här www.skolverket.se/sb/d/383/a/974 så uppfattar jag det som att det gäller överallt.

Hur fungerar det? Gäller det när man har 2 barn samtidigt på förskolan? Så om man får barn med 5 års mellanrum som alltså alldrig går samtidigt i förskolan betalar man totalt mer avgift än för 2 syskon med 1 års mellanrum? Eller gäller det lägre avgifter för andra barnet öven om första barnet är 20 år?
    Jag vet inte om det gäller överalt, men här gäller det i alla fall bara om båda barnen går på dagis samtidigt.
    Räcker inte om ett barn går på fritids heller, då betalar man ändå fullt för dagisbarnet eftersom fritidstaxan redan är lägre än dagistaxan (här i alla fall)
Svar på tråden Vad kostar förskolan?