Vad kostar förskolan?
vi ska ha våra tvillingar på förskola nu. 15 timmar i veckan. vad kostar dagisavgiften då?
vi ska ha våra tvillingar på förskola nu. 15 timmar i veckan. vad kostar dagisavgiften då?
beror väl på hur gamla de är men här gå alla barn över 3 år gratis om de bara gå 15h/vecka
Okej, våra är 15 månader
okej då baseras det på er inkomst, vet inte alls hur de räkna ut den men tjänar man lite så betalar man lite o tvärt om.
Borde finnas på er kommuns hemsida nåt om det
Avgiften beräknas i procent på hushållets sammanlagda bruttoinkomst per månad (enligt min kommuns hemsida).
För barn 1 (ålder 1-2 år) betalas 3%, dock max 1260 kr. (Barn 1 är det yngsta barnet.)
För barn 2 (ålder 1-2 år) betalas 2%, dock max 840 kr.
Så ser det alltså ut i min kommun men jag vet inte om samma gäller överallt.
Sen finns det i många kommuner hel och deltidstaxa.
Här betalar man mindre om barnet är under 25 timmar
beror på er kommun och er inkomst,
I vår kommun betalar man efter maxtaxa och vi kom upp i den även när en av oss var föräldraledig och barnet gick 15 timmar. Vi betalade alltså ca 1200 kr även då.
Jag läser här www.skolverket.se/sb/d/383/a/974 så uppfattar jag det som att det gäller överallt.
Hur fungerar det? Gäller det när man har 2 barn samtidigt på förskolan? Så om man får barn med 5 års mellanrum som alltså alldrig går samtidigt i förskolan betalar man totalt mer avgift än för 2 syskon med 1 års mellanrum? Eller gäller det lägre avgifter för andra barnet öven om första barnet är 20 år?