• KIKI58

raster på jobbet

Jobbar nu på en rätt så stressig restaurang.
    arbetstiden är 8-16.00.
    vi får äta på arbetstid,dvs när vi hinner.
    det brukar bli max en 15 min.rast per arbetsdag,kafferast hinner vi nästan aldrig med.

får det verkligen vara så, har man inte rätt till åtm.2-3 raster per dag??

• Svar på tråden raster på jobbet
  • BillyX

Jo... hm nån kommer säkert med nån bra paragraf men pauser har man rätt till.
    Om jag var ni skulle jag ta upp förslag att få obetalt lunch en halvtimma hellre än en kvart betald.

• Tecken

Enlgit en del avtal får man byta rast mot måltidsuppehåll. Vad står det i ditt avtal?

• KIKI58

alltså vi får ju äta på betald arbetstid, men d blir max 20 min.paus,per dag ändå.
    nog borde man väl ha rätt till raster på betald arb.tid överlag?

• Tecken
    KIKI58 skrev 2010-09-18 15:13:36 följande:
    alltså vi får ju äta på betald arbetstid, men d blir max 20 min.paus,per dag ändå.
    nog borde man väl ha rätt till raster på betald arb.tid överlag?
    Inte om rasterna är utbytta mot måltidsuppehåll. Du har däremot rätt till pauser, t ex för att gå på toaletten. Rast och paus är alltså inte samma sak.
  • Cia o krabaten

Vi har inga betalda raster.
    Jobbar i butik. Börjar 8.55 och slutar 18.10. Det innebär 9h15min.
    Då har vi 1h lunch och 15 fikarast som vi drar av och får då 8h betald arbetstid.

På lördagar har vi 10-15 och då får vi gå ner 15min för att fika, men inte gå ifrån fikarummet för om det behövs ska vi kunna gå upp! (händer nästan aldrig, men ändå) .

Tycker ändå det låter ganska rimligt om ni äter på betald arbetstid liksom.
    Men visst vill man ha en paus också! 

• Argo

5 minuter per arbetad timme plus  ... 30(?) ... minuter för lunchrast är vårt officiella avtal. Det kan vara 40-45 minuter för lunch också - jag vet inte. Men bara 15 minuter på en hel dag är knappast korrekt. 

Å andra sidan är det restaurangbranchen du talar om och vad sköts korrekt där?

• Argo

Hotell och resturangfacket har inget avtal ute på sin hemsida vad jag kan se, men era villkor bryter säkert mot nåt avtal.

Å andra sidan misstänker jag att ni äter gratis av den mat resturangen serverar och den ska ni egentligen betala 41 eller 43 kronor om dagen för och dessutom förmånsbeskattas på, så ...

http://www.hrf.net/index.php?sid=1&pid=626&tid=1702

Vad är det för skillnad på rast, paus och måltidsuppehåll?
    En rast ska vara schemalagd och tillräckligt lång för att du ska kunna lämna arbetsplatsen. När du har rast står du inte till arbetsgivarens förfogande för arbete, du är helt enkelt ledig. Det finns ingen bestämd regel som säger hur lång rasten ska vara. Din arbetsdag förlängs med rasttiden, det vill säga om du jobbar åtta timmar om dagen och har en timmes rast, kan du inte gå hem förrän efter nio timmar.

En paus är ett kort arbetsuppehåll på fem till tio minuter, för att gå på toaletten, röka, ringa ett samtal etc. Pausen räknas också som arbetstid och du har rätt till lön under tiden.

Ett måltidsuppehåll innebär däremot att du äter när du har tid. Kommer det gäster är du skyldig att ta hand om dem även om du sitter och äter just då. Måltidsuppehåll räknas som arbetstid och du har lön under tiden. Det betyder också att din arbetsdag inte förlängs med tiden för måltidsuppehåll, det vill säga att du kan gå hem efter åtta timmar, om det är din ordinarie arbetstid.

• KIKI58

då är det måltidsuppehåll vi har,dvs vi kastar i oss lunch på en kvart ungefär,o det är under betald arbetstid,vi betalar för maten.
    tycker bara att man borde ha rätt till en fika paus på eftermiddagarna också,men d hinner inte vi:(

• snuppis
    KIKI58 skrev 2010-09-18 09:46:29 följande:
    Jobbar nu på en rätt så stressig restaurang.
    arbetstiden är 8-16.00.
    vi får äta på arbetstid,dvs när vi hinner.
    det brukar bli max en 15 min.rast per arbetsdag,kafferast hinner vi nästan aldrig med.

får det verkligen vara så, har man inte rätt till åtm.2-3 raster per dag??
    vi jobbar 11 timmars pass utan rast ,vi får äta när vi hinner de samma med kaffe, jobbar inom vården, kolla med ditt fack
Svar på tråden raster på jobbet