• Sammie

Kan nån förklara med enkla ord vad kommunist och kapitalist står för?

Är helt rudis på detta!! Men jag vill gärna försöka få kläm på detta. Vad menas med de olika begreppen?
    Men idiotförklara mig inte, känner mig dum nog ändå
    Vad står alliansen för tex?

Lovis mamma
  • Svar på tråden Kan nån förklara med enkla ord vad kommunist och kapitalist står för?
  • bradfield

Hej!

Enkelt är det så att kommunister vill att staten bestämmer vad som ska produceras och hur mycket. Staten äger alla bolag, inget är privat. Det kallas planekonomi (det finns en plan för tex hur många skor och tanborstar som ska tillverkas under ett år)

Kapitalsmen vill ha det som kallas fri konkurrens, vilket betyder att utbud och efterfrågan styr vilka produkter som ska produceras och hur mycket. Alla som vill starta företag och vara med och konkurrera om köparna får det.

Nu är det ju inte svart eller vitt, så att alliansen är kaptitaliser (höger) och det röd-gröna sammarbetet är kommunister (vänster) utan alla försöker hitta en balans mellan vad staten ska äga och hur mycket som ska vara privat. Men Alliansen är mer åt kapitalisthåller och Mona och co är mer åt andra hållet (men de är inte kommunister).

Hjälpte det? Säg till annars så ska jag försöka förklara tydligare.

• Sammie

Hurra va du är bra!!! Jag fattar
    Har varit lite förvirrad då jag gått i tron om att det varit tvärtom. Men nu ramlade det på plats ))))

Tusen tack för att du beskrev så jag förstod!!!

Lovis mamma
  • bradfield

Haha det var ju tur vi fick detta uträtt då, så du inte går och röstar helt emot din övertygelse på söndag för att du kastade om begreppen. Jag har ändå sjukt tråkigt på jobbet och inget bättre för mig, så jag är bara glad att kunna hjälpa till :)

• Sammie

Va bra då har jag fått kläm på detta och du fått varit både behövd och blivit road

Trevlig helg!!

Lovis mamma
  • janke

el när du svarade grabben vänsterpartiet i sverige är inte kommunister .skall du lära ut lär ut rätt

Svar på tråden Kan nån förklara med enkla ord vad kommunist och kapitalist står för?