• Ollibolli

Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?

Hej!

Har blivit bjuden på ett höstbröllop (november) och ser såååå fram emot detta! Glad Har dock en liten fundering kring färg på klänning. Är det ok att ha en röd klänning på ett bröllop? Har nämligen köpt en jättefin röd klänning kvällen till ära men när jag berättat det för bekanta så har vissa reagerat med att det inte är så "passande" då detta skulle syfta till att man haft ihop det med brudgummen! Har ALDRIG hört talas om detta och undrar nu om det är så? Tråkigt i sådana fall då klänningen är så fin Rynkar på näsan 

Sedan undrar jag också hur mycket pengar som är lagom att ge? De har önskat sig pengar istället för bröllopspresent. Tycket att detta är helt ok men vill varken ge för mycket eller för lite. Vi är inte släkt på något sätt utan "bara" goda väninnor.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?
  • Agapi

Ja du kan ha rödklänning. Detta med att röd ska betyda att man har haft sex med brudgummen är någon modern myt. De stämmer inte och har aldrig gjort. De man ska undvika är helvitt eller väldigt ljusa färger (eftersom bruden ska vara ensam om de) eller helt svart (då de är sorg färg).

Vet inte vad man brukar ge i Sverige, i Grekland där jag bor ger alla runt 50euro, men de kanske är annat hemma. de kan nog någon annan svara på =)

• saltflingan

Klart du kan ha en röd klänning. Passar väl hur bra som helst på ett höstbröllop! 

Pengagåvan får man rätta efter plånboken. Tror de flesta brudpar tycker att den bästa presenten är att man kommer och delar dagen med dem. Gåvor i form av saker eller pengar är bara en extra bonus. 

• Bettiz

Jag hade en röd klänning när jag var på (två olika) bröllop förra året. På det ena bröllopet så var det några tjejer som sa "du vet väl vad röd klänning betyder?". Jag svarade att jag har hört ryktas om den myten, men att det i det här fallet stämmer"!" Det var rätt kul att se deras miner... Och det allra roligast är att det verkligen stämde, jag och brudgummen (som är en av mina bästa vänner) var tillsammans i nästan två år för typ 16 år sen.

Så du kan helt klart ha rött, det är bara en myt! På det andra bröllopet var det ingen som reagerade öht, det fanns fler med röda kläder.

• Lei

Om du är osäker fråga bröllopsparet. Vi hade gäster med röda klänningar på vårat bröllop och brydde oss inte alls om detta men dina vänner kanske är striktare, det vet nog du mer än någon annan här :)

• Bettiz

Just det, ang pengarna. På båda bröllopen önskade de sig pengar. På ena gav vi (som par då) 500 kr, på det andra, som var det jag berättade om här ovan, gav vi 666 kr. Detta som en kul grej eftersom brudgummen gillar rock.

• Najs

Klart du kan ha en röd klänning!
    Många brudar har inte ens vit klänning nå mer, jag känner folk som gift sig i grönt, grått, svart och guld (alltså inte den kombinationen utan alla separata klänningar hehehe)
    Gamla traditioner bara..
    Ge det ni har råd med, men typ 500 är väl en bra summa tycker jag.

• JA77
    Lei skrev 2010-09-16 16:53:47 följande:
    Om du är osäker fråga bröllopsparet. Vi hade gäster med röda klänningar på vårat bröllop och brydde oss inte alls om detta men dina vänner kanske är striktare, det vet nog du mer än någon annan här :)
    Mer strikta? Hur kan de vara det, detta med rött på bröllop stämmer ju inte! De som säger så har fel. Glad
  • JA77

Ge den summa som passar din ekonomi! Kom ihåg att summan inte ska vara någon betalning för festen!

• Kokomo

Ja, du kan ha rött.
    Jag tror att 500 kronor per par (eller 250 kronor per person) är rätt normalt, men man får väl rätta sig efter vad man har råd med.

Svar på tråden Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?