• FreeForAll

Kan man göra välling av gröt?

Kan man köpa bebisgröt och späda ut den extra med vatten för att göra välling? Det måste väl funka?

Välling är väl egentligen utspädd gröt?

Det ante mig.
  • Svar på tråden Kan man göra välling av gröt?
  • MamaPapa

Det har jag aldrig provat - men varför behöver du välling? Det är väl bara typ Sverige och Finland som använder och resten av världens barn klara sig utan. Hade aldrig välling till min son.

• FreeForAll
    MamaPapa skrev 2010-09-17 13:52:29 följande:
    Det har jag aldrig provat - men varför behöver du välling? Det är väl bara typ Sverige och Finland som använder och resten av världens barn klara sig utan. Hade aldrig välling till min son.
    Nej, jag hade inte välling till min äldsta heller, men vill pröva med det den här gången. Så det är därför jag undrar. =)
    Det ante mig.
  • mia567

Jag provade det till min dotter. Men det blev inte sa bra, det klumpade ihop sig och fastnade i flaskan, provade manga olika mängder med vatten. Kanske hade en annan gröt fungerat bättre, men jag provade bara den vi hade hemma.

• Eliin80

Bara en liten undran...varför inte köpa välling om du nu vill ge välling...?

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • FreeForAll
    Eliin80 skrev 2010-09-18 21:28:59 följande:
    Bara en liten undran...varför inte köpa välling om du nu vill ge välling...?
    Det finns inte att köpa här. =) Hade det funnits hade jag naturligtvis gjort det. Och det blir för krångligt att köpa från Sverige och få det hitskickat känner jag, så viktigt är det inte.
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    mia567 skrev 2010-09-18 21:11:49 följande:
    Jag provade det till min dotter. Men det blev inte sa bra, det klumpade ihop sig och fastnade i flaskan, provade manga olika mängder med vatten. Kanske hade en annan gröt fungerat bättre, men jag provade bara den vi hade hemma.
    Tack för svar. Ok, så det kanske inte var en så bra idé. =)
    Det ante mig.
  • PVeraB

det funkar. En kompis till mig har en son som är mjölkallergiker och deras pojk gillar inte den mjölkfria vällingen men däremot mjölkfriagröten. De hon sa var att den behövdes blandas rejält

• FreeForAll
    PVeraB skrev 2010-09-18 21:45:00 följande:
    det funkar. En kompis till mig har en son som är mjölkallergiker och deras pojk gillar inte den mjölkfria vällingen men däremot mjölkfriagröten. De hon sa var att den behövdes blandas rejält
    Tack!
    Det ante mig.
  • stjierna

Men grötpulver i förhållande till vatten ger ju mindre näringsinnehåll om du späder ut det med MER vatten?

Alltså - gör du gröt så har du kanske 1 dl pulver och 1 dl vatten (för att göra det enkelt). Gör du välling av det så har du kanske 1 dl pulver och 3 dl vatten - ditt barn kommer inte få i sig alls lika mycket näring från den "vällingen" som han får av det som gröt i förhållande till mängden mat han äter.

Gör jag mig förstådd alls eller låter det bara som svammel?

• Ronjan709

Det fungerar! Men man måste ha flaska med stort hål så att man inte behöver späda ut med jättemkt extra vatten

• FreeForAll
    stjierna skrev 2010-09-18 22:08:27 följande:

Men grötpulver i förhållande till vatten ger ju mindre näringsinnehåll om du späder ut det med MER vatten?

Alltså - gör du gröt så har du kanske 1 dl pulver och 1 dl vatten (för att göra det enkelt). Gör du välling av det så har du kanske 1 dl pulver och 3 dl vatten - ditt barn kommer inte få i sig alls lika mycket näring från den "vällingen" som han får av det som gröt i förhållande till mängden mat han äter.

Gör jag mig förstådd alls eller låter det bara som svammel?

Jag förstår vad du menar. Men om man jämför utspädd gröt med vanlig välling näringsmässigt då?
    Det ante mig.
  • isisisis

Jag tog fel häromdagen.Gjorde välling av den milga havregröten från 5-6 månader.Det såg precis t som välling!

• stjierna
    FreeForAll skrev 2010-09-19 09:50:25 följande:
    Jag förstår vad du menar. Men om man jämför utspädd gröt med vanlig välling näringsmässigt då?
    Alltså, jag känner inte att jag kan ge mig in i debatten ang vad som innehåller mest näring, eftersom jag ärligt talat inte har koll på om gröt eller välling är bättre. Här får sonen både gröt och välling, och jag upplever att han blir lika mätt på båda. Jag tänkte bara att utspädd gröt borde innehålla mindre näringsvärden än vanlig välling om man ser till samma mängd.
    Men som sagt, jag har inte lusläst baksidorna på paketet och har i ärlighetens namn noll koll. ;)
  • Eliin80
    FreeForAll skrev 2010-09-18 21:42:53 följande:
    Det finns inte att köpa här. =) Hade det funnits hade jag naturligtvis gjort det. Och det blir för krångligt att köpa från Sverige och få det hitskickat känner jag, så viktigt är det inte.
    Aha, då förstår jag!
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
Svar på tråden Kan man göra välling av gröt?