• mami75

Hur länge maxi cosi?

Ni som har haft maxi cosi babyskydd till era barn, hur länge kunde barnet sitta i den? Min dotter är 6 månader och det verkar bli trångt för hennes fötter, även allmänt tajt. Hade för mig att hon kunde sitta i den några månader till men det tvivlar jag på nu.

• Svar på tråden Hur länge maxi cosi?
  • Joico

Det finns ingen mening med att fortsätta ha henne i babyskydd. Byt till en bakåtvänd bilbarnstol
    Väger hon under 9kg så måste ni nästan köpa en stol som är godkänd från 0kg (vissa stolar har en undre viktgräns på 9kg, men om bältet sitter bra på henne i en sån stol så är det ok)

• cicci85

Jag skulle byta till en fast bilbarnstol, bakåtvänd såklart!

• Kina79

Eftersom en bakåtvänd bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd finns det ingen anledning att inte byta.
    Tänk på att prova i er bil så att stolen passar, att ert barn sitter bra i den och gärna oxå att den är godkänd till 25 kg.
    Britax stolar brukar vara mkt omtyckta, så äve av mig. jag rekommenderar Hi-Way, den gillar jag.

• Petra123

Jag har för mig att vi bytte till en större när han kunde sitta ordentligt...det var vid runt 7 månader. Han hade kunnat sitta i den längre, för han var inte så lång då.

• himla

Beror nog snarare på hur stort barnet är och i vilken säsong det blir en viss ålder... ja om man har linne bara eller stor vinteroverall....

mina två tidigare barn har jag bytt när de var ca 5 månader och de var då i vintern... men nu har jag tim i den fortfarande och han kommer få sitta i den tills lite mera kläder åker på så ungefär  7 månader kommer han väl att vara då ...

Pontus 040812 v.35+4 * Sanna 061002 v.40+2 * Tim 100301 v.37+4
  • mami75

Jag har fått ärva en britax two way av min bror. Läste att den var från 9 månader eller 9- 25 kg. Då min dotter väger lite över 8,5 kg men är bara 6 månader borde den funka? Hur länge ska hon sitta i baksätet?

• chokladkaffe

Vi hade vår maxicosi i ett år. Men det kändes alltid som sonen fick plats. Han fick plats längre än så men han trivdes till slut inte att sitta så bakåt. Därför köpte vi en ny, samt att de uppräta ska vara säkrare. Men så länge barnet passar och inte överskrider vikten kan du ha den längre än så misstänker jag.

• Joico
    mami75 skrev 2010-09-16 15:46:19 följande:
    Jag har fått ärva en britax two way av min bror. Läste att den var från 9 månader eller 9- 25 kg. Då min dotter väger lite över 8,5 kg men är bara 6 månader borde den funka? Hur länge ska hon sitta i baksätet?
    Hur gammal är stolen?

Ja då det funkar. Det viktiga är att bältet hamnar rätt. Läs instruktionsboken NOGA!

Hur länge hon ska sitta i baksätet? Jag förstår inte riktigt frågan.. hon måste inte sitta i baksätet?
  • mami75
    Joico skrev 2010-09-16 19:56:06 följande:
    Hur gammal är stolen?

Ja då det funkar. Det viktiga är att bältet hamnar rätt. Läs instruktionsboken NOGA!

Hur länge hon ska sitta i baksätet? Jag förstår inte riktigt frågan.. hon måste inte sitta i baksätet?
    Ska ta reda på hur gammal den är, vad är gränsen? Trodde alla spädbarn skulle sitta i baksätet men det verkar ej vara så?
  • Joico
    mami75 skrev 2010-09-17 10:22:39 följande:
    Ska ta reda på hur gammal den är, vad är gränsen? Trodde alla spädbarn skulle sitta i baksätet men det verkar ej vara så?
    Eftersom hon är så pass liten och Two way är den största stolen på marknaden, så kan hon använda samma stol tills hon är stor nog att åka framåtvänt (vid 4-5års ålder). Alltså bör stolen inte vara äldre än 4-5år gammal. Max åldersgräns är 10år, så är den äldre än 4-5år så kommer stolen att vara för gammal vid slutet.

Nej, det finns ingenting som säger att spädbarn måste sitta i baksätet...
  • chokladkaffe

De behöver inte sitta i baksätet om man itne har någon airbag. De flesta nya bilar har ju airbag på passagerarsidan och då får det bli baksätet. Personligen hade jag haft väldigt svårt att köra en bil där jag måste ha en liten där bak utan uppsikt eller möjlighet att prata lugnande medan bebisen ser mig. Inte för man kör några långa sträckor så men ändå.

Svar på tråden Hur länge maxi cosi?