privat donator, väntetid, priser och lite andra funderingar
Hej!
Jag är helt ny här i detta forum (äggdonation) så jag har lite frågor jag funderar över...
Först så kan jag säga att jag har gjort 2 IVF, vid båda har jag haft få eller inga ägg alls. Nu sist sa "äggplocks-läkaren" att mina ägg inte verkade ha så bra kvalitet så han tyckte jag skulle diskutera med min ordinarie fert-läkare om vad som är bäst. Antingen göra ett till IVF med mycket högre dos (jag hade ganska hög dos sist också) eller gå direkt till äggdonation.
Jag har inte sett så mycket priser på äggdonation i Sverige, det enda jag sett är IVF-klinikerna och det verkar ligga på ca 60000 kr! Kostar det verkligen så mycket? Med tanke på att vanlig IVF kostar ca 19-22000 närmast mig så är det stor skillnad...
Stämmer det att vi som par måste gå igenom en massa tester för att se om vi är lämpliga föräldrar, nästan som vid adoption? Det känns lite konstigt eftersom vi har blivit godkända till att göra 3 IVF-försök, men men...
Och sen det jag funderar mest över... Väntetider!
Jag har bara hittat gamla trådar på nätet så jag har ingen aning om hur långa väntetider det kan vara. Jag har läst att det kan ta allt mellan 1-3 år! Kan det verkligen stämma?
Vet ni hur stor skillnaden är om man har en vanlig donator eller har en privat donator?
När jag pratade med min läkare om äggdonation (långt innan det blev aktuellt, trodde inte det skulle behövas då) så sa han att man vanligtvis inte brukar rekommendera att ha en privat donator man känner, det kunde bli invecklat när barnet får reda på det eller om det händer något annat...
Är det någon som haft en privat donator, i så fall hur har ni upplevt det?
Det blev ganska många frågor, hoppas jag får svar på några iaf för det känns jobbigt när jag inte vet hur sånt här funkar...
Tack på förhand// Vill Ha Liten 83