• Vill Ha Liten 83

privat donator, väntetid, priser och lite andra funderingar

Hej!

Jag är helt ny här i detta forum (äggdonation) så jag har lite frågor jag funderar över...

Först så kan jag säga att jag har gjort 2 IVF,  vid båda har jag haft få eller inga ägg alls. Nu sist sa "äggplocks-läkaren" att mina ägg inte verkade ha så bra kvalitet så han tyckte jag skulle diskutera med min ordinarie fert-läkare om vad som är bäst. Antingen göra ett till IVF med mycket högre dos (jag hade ganska hög dos sist också) eller gå direkt till äggdonation.

Jag har inte sett så mycket priser på äggdonation i Sverige, det enda jag sett är IVF-klinikerna och det verkar ligga på ca 60000 kr! Kostar det verkligen så mycket? Med tanke på att vanlig IVF kostar ca 19-22000 närmast mig så är det stor skillnad...

Stämmer det att vi som par måste gå igenom en massa tester för att se om vi är lämpliga föräldrar, nästan som vid adoption? Det känns lite konstigt eftersom vi har blivit godkända till att göra 3 IVF-försök, men men...

Och sen det jag funderar mest över... Väntetider!
    Jag har bara hittat gamla trådar på nätet så jag har ingen aning om hur långa väntetider det kan vara. Jag har läst att det kan ta allt mellan 1-3 år! Kan det verkligen stämma?

Vet ni hur stor skillnaden är om man har en vanlig donator eller har en privat donator?
    När jag pratade med min läkare om äggdonation (långt innan det blev aktuellt, trodde inte det skulle behövas då) så sa han att man vanligtvis inte brukar rekommendera att ha en privat donator man känner, det kunde bli invecklat när barnet får reda på det eller om det händer något annat...

Är det någon som haft en privat donator, i så fall hur har ni upplevt det?

Det blev ganska många frågor, hoppas jag får svar på några iaf för det känns jobbigt när jag inte vet hur sånt här funkar...

Tack på förhand// Vill Ha Liten 83 

• Svar på tråden privat donator, väntetid, priser och lite andra funderingar
  • ungkvinna81
    Vill Ha Liten 83 skrev 2010-09-15 10:25:36 följande:
    Hej!

Jag är helt ny här i detta forum (äggdonation) så jag har lite frågor jag funderar över...

Först så kan jag säga att jag har gjort 2 IVF,  vid båda har jag haft få eller inga ägg alls. Nu sist sa "äggplocks-läkaren" att mina ägg inte verkade ha så bra kvalitet så han tyckte jag skulle diskutera med min ordinarie fert-läkare om vad som är bäst. Antingen göra ett till IVF med mycket högre dos (jag hade ganska hög dos sist också) eller gå direkt till äggdonation.

Jag har inte sett så mycket priser på äggdonation i Sverige, det enda jag sett är IVF-klinikerna och det verkar ligga på ca 60000 kr! Kostar det verkligen så mycket? Med tanke på att vanlig IVF kostar ca 19-22000 närmast mig så är det stor skillnad...

Stämmer det att vi som par måste gå igenom en massa tester för att se om vi är lämpliga föräldrar, nästan som vid adoption? Det känns lite konstigt eftersom vi har blivit godkända till att göra 3 IVF-försök, men men...

Jag har bara hittat gamla trådar på nätet så jag har ingen aning om hur långa väntetider det kan vara. Jag har läst att det kan ta allt mellan 1-3 år! Kan det verkligen stämma?

Vet ni hur stor skillnaden är om man har en vanlig donator eller har en privat donator?
    När jag pratade med min läkare om äggdonation (långt innan det blev aktuellt, trodde inte det skulle behövas då) så sa han att man vanligtvis inte brukar rekommendera att ha en privat donator man känner, det kunde bli invecklat när barnet får reda på det eller om det händer något annat...

Det blev ganska många frågor, hoppas jag får svar på några iaf för det känns jobbigt när jag inte vet hur sånt här funkar...

hej!

för att undvika alla dessa funderingar och de onödinga långa väntetider som vi har i Sverige många av oss sökte behandlingar i andra länder i europa. I Riga t.ex väntetiden är 0 månader i princip... behandlingen är dyr runt 60 000 kr men du kan få ersättning i efterhand från försökeringskassan i Sverige så spara alla dina kvitto. Dessutom är du mycket duktiga och har ett modernt klinik. Lycka till!

• loisan31
    Vill Ha Liten 83 skrev 2010-09-15 10:25:36 följande:
    Hej!

Hej,

I Sverige är det 1-3 års väntan för att få äggdonation och jag tror att du bara får ett färskförsök om jag inte minns helt fel. I Sverige är donatorerna kända, barnet får ta reda på vem som donerat när barnet är 18 år. Man bedöms i Sverige om man är lämplig att få äggdonation, man får prata med en kurator.

Utomlands är det oftast inga köer överhuvudtaget, det kostar allt mellan 20000- över hundra tusen beroende på vart du genomgår behandlingen. Googla på äggdonation och kliniker eller IVF och kliniker utomlands och se om de erbjuder äggdonation och sedan maila de med de frågor du har. Det som är bra att veta är att du ska ha en läkare här i Sverige som kan tänka sig att utföra VUL, skriva ut hormonerna etc.

Loisan31
  • Vill Ha Liten 83
    loisan31 skrev 2010-09-15 12:03:54 följande:
    Hej,

I Sverige är det 1-3 års väntan för att få äggdonation och jag tror att du bara får ett färskförsök om jag inte minns helt fel. I Sverige är donatorerna kända, barnet får ta reda på vem som donerat när barnet är 18 år. Man bedöms i Sverige om man är lämplig att få äggdonation, man får prata med en kurator.

Utomlands är det oftast inga köer överhuvudtaget, det kostar allt mellan 20000- över hundra tusen beroende på vart du genomgår behandlingen. Googla på äggdonation och kliniker eller IVF och kliniker utomlands och se om de erbjuder äggdonation och sedan maila de med de frågor du har. Det som är bra att veta är att du ska ha en läkare här i Sverige som kan tänka sig att utföra VUL, skriva ut hormonerna etc.

Loisan31
    Så får man bara ett färskförsök även om man betalar själv här i Sverige? 
    Jag vill ju helst inte åka utomlands för att göra äggdonations-IVF... Så det är så lång väntetid alltså...
    Vet du eller någon annan hur lång väntetiden är om man har en privat donator? Nu vet jag inte om jag har det än, men är lite nyfiken på det.
    ungkvinna81 skrev 2010-09-15 10:49:35 följande:
    hej!

för att undvika alla dessa funderingar och de onödinga långa väntetider som vi har i Sverige många av oss sökte behandlingar i andra länder i europa. I Riga t.ex väntetiden är 0 månader i princip... behandlingen är dyr runt 60 000 kr men du kan få ersättning i efterhand från försökeringskassan i Sverige så spara alla dina kvitto. Dessutom är du mycket duktiga och har ett modernt klinik. Lycka till!
    Är det verkligen ingen väntetid alls i Riga?? Det låter konstigt tycker jag. Hur är det på andra ställen/länder?

Som sagt så vill jag helst göra detta i Sverige, även om man får barn och barnet har rätt att veta vem som donerat ägget. Det spelar ingen roll för mig. 
  • Vill Ha Liten 83

Nu har jag vart hos min läkare så nu vet jag att jag får ett vanligt IVF försök och ett äggdonations-IVF betalt från landstinget, vilket känns som en lättnad. Detta var tack vare att jag inte gått så långt som till ET vid mina två tidigare IVF försök.  Och det stämde att det endast var ett färskförsök man får här i Sverige, även om man skulle betala själv... Det var väl bara Umeå som kanske var ett undantag... 

Väntetiden skulle vara MAX ett år, kanske tom tidigare, och då blir det vid Örebro.
    Jag frågade om att ha en privat donator, det rekommenderade han inte utan isåfall tyckte han att det var bättre med korsdonator. Det skulle isåfall ta ca 6 månader. Det är den tiden det tar för donatorn ska lämna prover och sen ta samma prover 6 månader senare igen.

Det här var bra nyheter från min läkare, så nu har jag fått lite klarhet iaf.

• villsågärna38

Hej!
    Lite fel fakta här i tråden så jag uppdaterar lite om hur det funkar i Sverige. I Sverige kan du bara göra ÄD privat på en klinik, IVF-kliniken i Umeå. De har vad jag vet över ett års väntetid och man behöver kunna bidra med en korsdonator för att få hjälp där, annars måste man vänta ännu längre då de har så få donatorer.

Om man får hjälp via landstinget så varierar det från landsting till landsting. I Stockholm (Huddinge) får man tre färskförsök + frysförsök om man får frysägg men standard är att man delar äggen på två mottagare om det blir tio eller fler. De kan idagsläget även bara hjälpa till med en donator som det ser ut nu iaf (kösituationen) så om du vill göra alla försök du har rätt till måste du själv bidra med donator till de andra två. Är du med? En donator kan donera direkt (måste godkännas då det kan ställa till etiska problem men i vissa fall ok:ar de det) eller korsdonera. Har man en donator är väntetiden ungefär ett halvår, annars är den just nu ca ett år till första försöket då de jobbat mycket på att få fler donatorer och på så sätt kortat köerna. Får man till frysen så kan man sedan spara äggen i fem år och göra syskonförsök, det kostar isf 8500 kr per frysförsök.

Att få tre ÄD-försök via landstinget (kan dock vara ett annat antal i andra landsting) förutsätter dock att du inte använt upp dina landstingsförsök till ivf. Man får totalt tre här så har man gjort en ivf och sedan konverterar över till ÄD så har man två kvar osv. Vi gjorde en avbruten ivf där inget ägg blev befruktat och då räknas det inte så vi har rätt till tre försök och lyckades även få tag på en donator som blev godkänd. Ang att godkännas för ÄD så är det en ren formalitet, man träffar läkare innan som berättar hur det går till och även en kurator. VI hade jättebra och informativa samtal som bara var bra, man måste ju veta vad man ger sig in på innan man gör det här så att det inte dyker upp några frågetecken senare.

Det stämmer att donatorerna i Sverige är anonyma för föräldrarna men barnet kan i vuxen ålder om det vill ta reda på vem som donerat så donatorn skriver ett brev som arkiveras vid donationen och som barnet sedan får läsa om han/hon vill. De får då även kontaktuppgifter om de vill. För oss är det inget problem och vi kommer att vara öppna med det ev barnet och är det även med våra vänner och familj idag. Inget att skämmas över och helt fantastiskt att man kan få den hjälpen - så resonerar vi iaf

Vi är än så länge nöjda med den hjälp vi fått på Huddinge även om det inte gått vägen ännu. Även oerhört smidigt att kunna göra behandlingen där man bor. Det enda vi fått fixa vid sidan om är extramedicinering på samma sätt som man får vid behandling utomlands, prednisolon och trombyl, men det kan man få hjälp av via privat gynekolog ist. Bor du i Stockholm så inboxa kan jag berätta mer!! Kramar och lycka till Hjärta

Ruvar på ett guldägg!
  • Caspianne

Det är olika mellan landstingen. Mycket märkligt!

I Örebro får man 3 st IVF:er bekostade, försök som ej går till ET räknas ej. Oavsett hur många IVF:er du gjort får du 3 st ÄD bekostade. Om du har en korsdonator så kortas väntetiden ner.

Jag har gjort en ÄD i maj iår med en korsdonator och hade då vänta 7-8 månader. När nästa försök kan bli aktuellt är oklart pga att donatorer saknas.
    Därför väljer jag att åka utomlands och göra en ÄD i november. Min svenska läkare hjälper mig dock med utskrift av mediciner och UL.

• ungkvinna81
    Vill Ha Liten 83 skrev 2010-09-15 12:29:56 följande:
    Så får man bara ett färskförsök även om man betalar själv här i Sverige? 
    Jag vill ju helst inte åka utomlands för att göra äggdonations-IVF... Så det är så lång väntetid alltså...
    Vet du eller någon annan hur lång väntetiden är om man har en privat donator? Nu vet jag inte om jag har det än, men är lite nyfiken på det.
    ungkvinna81 skrev 2010-09-15 10:49:35 följande:
    hej!

Är det verkligen ingen väntetid alls i Riga?? Det låter konstigt tycker jag. Hur är det på andra ställen/länder?

Som sagt så vill jag helst göra detta i Sverige, även om man får barn och barnet har rätt att veta vem som donerat ägget. Det spelar ingen roll för mig. 
    hej igen!

Det finns inga väntetider i Riga... de letar från dag 1 efter en donator som passar dig. I MÅNGA länder och inte bara Riga t.ex USA finns inte heller väntetider det bara bara i Sverige som man är låååångt efter. 

Jag gissar på att donatorer får en ekonomisk ersättning i Riga och mycket stöd från kliniken och  information om äggdonation går ut till andra kvinnor som har aldrig donerat förut därför har de gått om donatorer. I USA får kvinnor ekonomisk ersättning.  Donatorerna så klart måste uppfylla vissa reglar innan de får donera.   
Svar på tråden privat donator, väntetid, priser och lite andra funderingar