• Lomalufi

Vår son ligger aldrig med huvudet rakt! Fler?

Vi har en kille som är 10 veckor (1½ vecka korr). När han ligger i sängen, babygymmet eller var som helst så har han alltid huvudet åt sidan aldrig ansiktet rakt upp. Är det fler som varit med om detta och i så fall när börjar han ha ansiktet uppåt.

• Svar på tråden Vår son ligger aldrig med huvudet rakt! Fler?
  • Yatzytjejen

Min son var likadan, jag försökte hela tiden få honom att ha huvudet rakt, men det var hopplöst. Han var ganska platt på ena sidan av huvudet och bvc sa att det var viktigt att han varierade sida, men jag lyckades inte. Tillslut gav jag upp.
    Nu är han 7 månader och är helt symmetrisk i huvudet ändå.

• Superheromum

Jag har tre barn och alla har världens finaste huvudform . Så här jag vi gjort. Varje gång de har ammats på natten så har vi legat ner och de har ätit ur ett bröst och sedan fått somna på den sidan de legat på under amningen = huvudet vänt åt det hållet. När det sedan är dags att amma igen är det ur det andra bröstet och då ligger huvudet  och hela kroppen åt det hållet. När barnet ligger i sin egen säng vänder det huvudet åt ett håll alternativt att jag vänder det åt ett håll. I babysittern och bilstolen har barnet huvudet rakt och under babygymet( =på golvet på ett mjukt underlag) blir det lite blandat.

Dvs vi varierar hela tiden. Jag har sett barn som haft sitt huvud rakt hela tiden pga av att de legat på rygg och haft en mjuk kudde och det blir INTE bra. Kudden kan alltså vara boven. Variera så mycket som möjligt och ha det mest åt sidorna. Det har i alla fall fugnerat jättefint på våra barn.

• bananflugan82

Japp! våra killar hade det hela tiden! vet inte riktigt när det försvann. känns som att dom tyckte huvudet var mindre tungt om dom låg med det på sidan, typ...

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Erkens mamma

Ja precis så var det med Elias. Eftersom han legat på neo och neobarnen inte ligger på rygg så blir huvudets form väl rundat bak vilket gör att han inte kunde ligga på det utan liksom rullade av. Han låg alltid med huvudet åt något håll.
    BVC och läkarna tyckte hela tiden att han hade en jättefin huvudform då många barn har alldeles för platta bakhuvuden nuförtiden.
    Det gick över när han blev så stor att han började ligga mer på mage och sitta upp. Nu kan man inte se att han har några "men" av det. och huvudet är fortfarande fint format.

Jag har sett specialkuddar typ som en bagel i modell där man lägger bebisens huvud i hålet s.a.s. De gjorde dem på sjukhuset av tub-gas sånt man har på typ stukade handleder och så fyllde de med fetvadd eller kuddfyllning..

Svar på tråden Vår son ligger aldrig med huvudet rakt! Fler?