• survivor

Järndroppar som ges till prematurbarn går inte bort i tvätt

hej  jag vill bara säga då jaag själv skulle ha uppskattat att få veta det tex på bb att de järndroppar man sen ska ge till sitt prematurbarn INTE går att tvätta bort om de hamnar på kläder ock sängkläder å dyl. Har förstört nassor med barnkläder pga just detta å jag tänkte sälja mina , kommission, å inte ens ge bort går då deminte tar emot fläckiga kläder. Så jag hade själv varit tacksam om ngn hade sagt det till mig så hade jag varit mer varsam.
     järndropparna ges för att barnet ska fylla på sitt järnförråd, något somden annars skulle ha gjort i livmodern.

• Svar på tråden Järndroppar som ges till prematurbarn går inte bort i tvätt
  • mamma på vift

Till oss sa faktiskt personalen på neo detta så fick ju reda på det iaf men förstår att det är irriterande att inte blivit informerad.

Max fick först genom sonden men sen utblandat i lite ersättning genom pipen från en nappflaska. Problemet vi hade var inte att vi spillde när vi gav honom utan att han kräktes som bara den efter att ha ätit och då kom ju även järndropparna upp igen....

Home Is Where The Heart Is
  • Kazeer

Jag fick inte heller någon information om det men blev varse en dag, när det hamnade lite på sonens pyjamas. Tack och lov var det det enda plagget som fläckades ner.

Andra barnet, som också var prematur, fick något annat tillskott, som var starkt gulfärgat. Det gick faktiskt bort i tvätten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • knäppisen

Galltvål eller vanish anvnäde jag. Och jag tyckte att järnet var lättare att få bort än protovitet (det gula).

Jag kan i och för sig inte förstå hur du kan ha förstört mängder av kläder, att fläckarna inte gått bort måste du ju sett efter första tvätten ?

• cloudberry79

För oss gick det bort! Sköljde direkt kläder som blivit nedkräkta (det mesta alltså) i kallvatten, sedan tvätta med vanish. En vit pyjamas gick inte att rädda, men det var pga Protoviten.

If you love me - please don't feed me!
  • survivor

jo men som sagt, han kräks och då har han i bland hör å häpna kläder på sig och det är inte alltid man e hemma, eller att han e nakenfis

• cloudberry79

Lite tips:

- Använd kräklappar (alltså tyghaklappar som man har på hela tiden)
    - Ta alltid med flera ombyten när ni går bort, så du direkt kan skölja upp det som blivit nedkräkt.
    - När han är naken, lägg honom på t ex plastfrotté och använd handdukar som underlag!
    - Ha inte barnet på mattor eller i tygsoffa

If you love me - please don't feed me!
  • knäppisen
    survivor skrev 2010-09-14 18:28:58 följande:
    jo men som sagt, han kräks och då har han i bland hör å häpna kläder på sig och det är inte alltid man e hemma, eller att han e nakenfis
    Visst är det störigt att det ger fläckar, men det är väl knappast BB-personalens fel ?
  • survivor

Har jag påstått det tycker du?

• knäppisen

Du skriver ju att du hade velat att de upplyst dig om att medicinen kan ge fläckar på kläder och gnäller över att du inte kunnat sälja kläderna vidare sen pga fläckarna. SÅ jo, jag tolkar det som att du tycker att det är deras fel.
    Men det är väl givetvis fel då ?

• Maria K

Galltvål har fungerat på de flesta av våra plagg.

• Written Fiction

Jag upptäckte redan på neo att dessa fläckar var ett gissel. Dock tyckte jag protoviten var värre. Men å andra sidan, vad gör lite fläckar när det är barnens behov att få dessa tillskott..

Galltvål är mitt bästa tips iaf.

• Toffeeluv

Jag har ocksdå lyckats förstöra en del kläder då min flicka gillar att dreggla ut järnet även om man tror att hon svalt det..Dock tycker jag inte det är så jobbigt, värre är att hon fick problem med magen av det..Som tur är så hjälper sempers magdroppar mot det. :)
    skölja upp i kallt vatten direkt tycker jag också hjälper, har inte provat galltvål, hjälper det mot redan intorkade fläckar??

• SaJo81

visst borde någon informera om det!
    Jäklar, vi fick inget höra heller förens vi märkt det själva.....massa förstörda kläder och sängkläder.....jäkla skit

Svar på tråden Järndroppar som ges till prematurbarn går inte bort i tvätt