• skrotis78

Om ag är hemma med Vårdnadsbidrag, vad händer om min sambo skulle bli sjukskriven?

Jag ska vara hemma med Vårdnadsbidrag med min dotter snart och har satt mig in i regler och så. Men en sak som jag inte riktigt förstår är vad som skulle hända om min sambo t ex blir sjukskriven av någon anledning.

Du eller din make/maka/sambo/partner får inte ha någon av följande ersättningar/bidrag under den tid som ansökan om vårdnadsbidrag avser:
    Då står det bl a:
    "sjukpenning eller rehabiliteringspenning efter det att ersättning har lämnats för en tid av 365 dagar"

Någon som kan förklara för mig?
    Om han skulle bli sjukskriven, måste jag då säga upp Vårdnadsbidraget och börja jobba direkt?

• Svar på tråden Om ag är hemma med Vårdnadsbidrag, vad händer om min sambo skulle bli sjukskriven?
  • Cia o krabaten

Kan inte tro att du ska börja jobba och pappan ta hand om barnet.
    Är man sjukskriven får man inte vårda barnet själv för då anser fk att man lika gärna kan jobba...

Menas det inte efter det första året kanske, med de nya sjukskrivningsreglerna? 

• JPL

Om du har vårdbidrag och din partner blir sjukskriven mer än 14 dagar får du inte vårdbidrag. Det hände mig.

• skrotis78

Ok. Men hur gör man då med jobbet? Arbetsgivaren vill ju veta minst 2 månader innan om man vill börja jobba tidigare än planerat.

• JPL
    skrotis78 skrev 2010-10-02 20:51:24 följande:
    Ok. Men hur gör man då med jobbet? Arbetsgivaren vill ju veta minst 2 månader innan om man vill börja jobba tidigare än planerat.
    Du menar om han blir sjuk och du vill börja jobba på stört? Man får nog se till att inte leva så precis på gränsen. Sen är ju två månader det arbetsgivaren har rätt enligt lag till men de kan ju vara snällare om man frågar.
  • skrotis78

Jag menar om min sambo blir sjukskriven och jag då bara får ha  vårdnadsbidraget i 2 veckor till. Då måste jag ju börja jobba då. Och jag trodde att man måste meddela jobbet minst 2 månader innan, men de kanske kan vara snällare som du säger.

• skrotis78
    JPL skrev 2010-10-05 12:00:29 följande:
    Du menar om han blir sjuk och du vill börja jobba på stört? Man får nog se till att inte leva så precis på gränsen. Sen är ju två månader det arbetsgivaren har rätt enligt lag till men de kan ju vara snällare om man frågar.
    Jag tycker inte att  vi "lever på gränsen". Min sambo har ett bra välbetalt jobb och jag har valt att stanna hemma med Vårdnadsbidrag. Jag vill bra kolla vad som händer IFALL något skulle hända min sambo och han blir sjukskriven under denna tiden. Så att man har koll på läget och är förberedd.
    Reglerna är ju lite "luddiga" och när jag kollade med min kommun så kunde de inte riktigt svara.

Som jag skrev i rubirken så står det ju såhär i reglerna:
    Du eller din make/maka/sambo/partner får inte ha någon av följande ersättningar/bidrag under den tid som ansökan om vårdnadsbidrag avser:
    Då står det bl a:
    "sjukpenning eller rehabiliteringspenning efter det att ersättning har lämnats för en tid av 365 dagar"

Det tolkar jag som att han skulle kunna vara sjukskriven 1 år innan jag blev tyvungen att börja jobba, men det verkar ju inte stämma då.
  • Nea76

Som jag förstår så kan familjen uppbära sjukpenning i ett år innan vårdnadsbidraget dras in!

ღ stolt tvillingmamma ღ
Svar på tråden Om ag är hemma med Vårdnadsbidrag, vad händer om min sambo skulle bli sjukskriven?