• Anonym

Testikelcancer?

jag vet inte om detta är rätta stället att posta de här inlägget, men min pojkvän vill vara anonym så detta kändes som det enda passande.

Min pojkvän har ont i sin ena testikel, o oroar sig för att det ska vara testikelcancer. Ska ringa vårdcentralen imorgon men tänkte fråga er här ifall era män nån gång haft ont i testikel? Kan man bara ha ont i en testikel utan att det behöver vara nån sjukdom av nåt slag?

• Svar på tråden Testikelcancer?
  • Ennna

Har ingen erfarenhet av sjukdomen, men skulle kunna tänka mig att liksom att man kan ha ont på andra ställen på kroppen så kan man nog också ha ont i testikeln utan att det för den delen behöver vara cancer!
    Hoppas det går bra för er men ring läkaren för säkerhetsskull i morgon! Kram till er!

• Anonym

aa jag kan oxå tänka mig att man nog kan bara ha ont sådär, så jag tror egentligen inte att det är nåt. Men han är jätte orolig så oron smittar av sig lite oxå :)
    mmm, ska ringa imorgon så att man kan få ett klart "nej, det är ingen cancer eller nåt farligt".

Finns det ingen som vet säkert om man bara kan ha ont utan anledning?

• Anonym

Min bror har haft testikel cancer och enligt honom så gjorde det inte ont, utan det blev bara förstorad liksom. Vid cancer så brukar man inte ha ont vid själva tumören!
    det brukar visa sig vid andra symptom!

• TantG

Min bror hade testikelcancer. Ont i testikeln hade han INTE. Han sov massor, gick ned i vikt, var extremt infektionskänslig hela den hösten. De opererade samma dag de hittade cancern. Han fick metastaser på magsäcken men överlevde det med. 9 månader efter hans sista cellgiftsbehandling var hans tjej med BARN! Linus fyller 10 snart! (snacka om mirakel)

Det här är nu ett BRA tag sedan och läkarvetenskapen har gått frammåt mycket sedan dess. Testikelcancer är en väldigt aggresiv form av cancer, men samtidigt en mycket gynnsam cancerform att BEHANDLA. Överlevnadsprocenten är hög.
    I många fall kan de spara och frysa in sperma, eftersom cancern ofta gör att man måste ta bort en eller i värsta fall båda testiklarna. Får man behålla ena testikeln räknar de med ca 5 år innan kroppen kan producera livsduglig sperma igen (så var det då iallafall). Det är cellgifterna som "skadar" spermierna. Inte cancern i sig.
    Min bror hade tydligen väääääääääääääldigt livskraftiga små rackare.

• Anonym

Min bror hade nog otur för cancern spreds sig till ena njuren (tror jag att det var) och sen nåt Det lykades operera bort en men han har en tumör kvar, men det är inte elak artad!
    Detta är nu två år sen och idag mår han bra!

• Anonym

Hellu känsligt ämne vi har precis gått genom det värsta med detta.killen har cancer i ena testikeln vi hittade en knöl han hade inget ont i den eller så men han sov vääääldigt mkt mot vad han brukade göra osv.
    han var jämt trött.
    cancer brukar inte göra ont.
    men som sagt är ni oroliga så ska ni ju självklart kontakta vården.

vi har iaf genomgått operation o cellgiftsbehandling(en gång behövdes bara)
    så det värsta är över nu iaf.
    men det jobbiga är att jag är gravid i v 10 amtagligen är det mf på g eller något orolig för det.och vi har inte frysit in några reserver...tyvärr.vet ej hur det ska gå nu*sucka*
    så om det nu skulle vara så att din kille lider utav detta så se till o frysa ner när ni får chansen.!!!
    kram o lycka till

• Anonym

Många bra råd i ovantstående inlägg. Min sambo har inte haft tesikelcancer dock en annan tumör som finns i musklerna. Han fick inte cellgift men då det inte vet mycket om denna typ av tumör fick han strålbehandling vilket får liknande effekt på spermieproduktionen. Vi har också fryst in i fall om. Man kan ha ont av andra orsaker t ex bråck. Det är bra att ni ger er iväg och kollar så att ni slipper oroa er. Skulle ni inte känna er nöjda med bemötandet eller svaret ni får så begär att gå vidare. Träffa någon annan läkare och få ytterligare en åsikt. Jag antar att jag är lite skeptisk efter min sambos sjukdomstid då det tog 2 ultraljud, 2 magnetrötgen, 3 biopsiprover innan de kunde säga vad det var för något. Denna tumörtyp är så ovanlig att läkarna har svårt att ställa prognos.

Lycka till och hoppas ni får ett lugnande besked.

• Anonym

Hej! Min man hade skitont i ena testikeln en dag och det visade sig bero på bitestikelinflammation. Inte trevligt men det går över med medicin. Kanske det är det?

• Anonym (Signum)

Sök på vårdcentralen, som sedan med största sannolikhet remitterar till en urulog på närmaste sjukhus. Bråck kan vara en trolig orsak. Bitestikelinflammation också. Kräv att de söker vidare tills de hittar något fel.

• VandrandeRiddaren

Jag har också ont i min ena testikel. Hur gick det för din pojkvän? Var det Cancer? Jag ska också ringa min vårdcentral imorgon bitti.

Svar på tråden Testikelcancer?