• marla333

    Hur länge kan bröstmjölk och ersättning stå framme i flaska?

    På natten är det smidigt att ha flaskan vid sängen med mjölk eller ersättning så man slipper gå upp och värma/kyla.
    Undrar hur länge det kan stå framme? När börjar det bildas bakerier?

  • Svar på tråden Hur länge kan bröstmjölk och ersättning stå framme i flaska?
  • La Lola

    De ska inte stå framme alls!


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • carbe

    Håller med la lola, men om barnen gått och smådruckigt på någon välling så max en halvtimma framme i rumstemeratur- annars har jag gjort en ny....

  • rocky road

    När min dotter åt välling på natten så gjorde jag en termos med hett vatten, en flaska med kallt vatten och en vällingflaska med pulver. Jag hade flaskorna bredvid sängen och blandade ihop dem när hon ville äta. Kan det fungera med ersättning också?

  • Tillalamm

    Skulle nog också säga max en timme. Vill du inte gå upp och värma så kan du ju ta med dig en termos med lagom varmt vatten till sängen och lägga pulvret i flaskan redan på kvällen, så är det bara att hälla i vattnet och skaka. Så gjorde vi och det var jättesmidigt.

  • Tillalamm
    Tillalamm skrev 2010-09-28 20:37:51 följande:
    Skulle nog också säga max en timme. Vill du inte gå upp och värma så kan du ju ta med dig en termos med lagom varmt vatten till sängen och lägga pulvret i flaskan redan på kvällen, så är det bara att hälla i vattnet och skaka. Så gjorde vi och det var jättesmidigt.
    Om du ger ersättning alltså:)
  • Esska

    Bröstmjölk håller sig mycket bättre, 3 timmar i rumstemperatur. 3 dygn i kylskåp och 3 månader i frysen

  • glockenbach

    Vi har alltid haft dem framme i fyra ungefär timmar innan vi kasserat dem. Både ersättning och bröstmjölk. (Om det är rumstemperatur, alltså inte sol eller extra varmt eller nåt.)
    Hon hinner nästan alltid äta upp dem under den perioden och på sju månader har det aldrig gått fel.

    Det ÄR smidigt att ha en färdigblandad flaska som är redo direkt hon blir hungrig. Jag tycker att den stress det sparar in från bådas sida är guld värd.

    Och gissa vad, vi har även (efter att hon blev fyra månader ungefär) blandat pulver med en liten del nykokt vatten i flaskan och sen fyllt på med kallt kranvatten direkt ur kranen till lagom temp och mängd. Vi har rent vatten i kranen ju!

    Man ska vara försiktig med bakterier och nytt litet magsystem, men lite bondförnuft skadar ju itne heller.

  • Mary Jo
    glockenbach skrev 2010-10-12 21:59:52 följande:
    Vi har alltid haft dem framme i fyra ungefär timmar innan vi kasserat dem. Både ersättning och bröstmjölk. (Om det är rumstemperatur, alltså inte sol eller extra varmt eller nåt.)
    Hon hinner nästan alltid äta upp dem under den perioden och på sju månader har det aldrig gått fel.

    Det ÄR smidigt att ha en färdigblandad flaska som är redo direkt hon blir hungrig. Jag tycker att den stress det sparar in från bådas sida är guld värd.

    Och gissa vad, vi har även (efter att hon blev fyra månader ungefär) blandat pulver med en liten del nykokt vatten i flaskan och sen fyllt på med kallt kranvatten direkt ur kranen till lagom temp och mängd. Vi har rent vatten i kranen ju!

    Man ska vara försiktig med bakterier och nytt litet magsystem, men lite bondförnuft skadar ju itne heller.
    Fast varken bröstmjölk eller ersättning ska stå framme sålänge. Då gör jag hellre ny ersättning än att riskera att det har blivit bakterier i det. http://www.semperbarnmat.se/semper-svarar/kan-valling-sta-framme-i-rumstemperatur

    (Står om välling,men samma gäller för ersättning)

    Och angående kranvatten..jag har tagit kallt vatten ur kranen från att hon var nyfödd,det är helt okey om man har kommunaltvatten. (Vid egen brunn kan man kolla upp så att vattnet är ok!) 
  • marla333

    nån som vet hur kvalitet blir om man kyler mjölken eller fryser och sen värmer? om nåt försvinner eller om den smakar annorlunda?

  • RMM

    Köp tetra att ha endast till natten. Ställ en tom flaska & tetra på nattuksdordet. Ca 50 kr i veckan kan det väl vara värt?cSå hade jag gjort om min dotter velat äta på natten men nu sover hon istället Glad

  • epiphany7

    Något som jag verkligen undrar är, hur kan det stå öppnard örpackning förbrukas inom 2 dagar? På sempers färdiga ersättning för bebisar. Bildas det inte bakterier där? Även om det står i kylskåp, behöver man värma upp det då till en viss grad innan man ger den som stått öppen? Hittar ingen konkret info.

  • TillFlorida

    Vi använde samma flaska hela natten när grabben var liten. Då han han inte vakna helt och båda han och vi fick mer sömn. Det blev aldrig några problem. 

Svar på tråden Hur länge kan bröstmjölk och ersättning stå framme i flaska?