villsågärna38 skrev 2010-09-26 12:30:26 följande:
Hej Sleepy! Om du är kvar och läser i den här tråden - en liten fråga till.
Om man ska ta Serum TNF Alfa - på vilken cykeldag? Spelar det någon roll? Vi har precis misslyckats med vår tredje ÄD-återföring. Har även manlig faktor så visst kan det bero på embryokvalitet även om alla fick toppbetyg innan återförande men det kan ju också vara jag. Har varit gravid tidigare med egna ägg men fått MA i v14 (fostret dog i v.10). Testade prednisolon och trombyl sist i kombination med progetseron och progynon men kanske behöver jag även fragmin? Vad jag förstår så kan Serum TNF alfa testet ge indikation på detta. Ska ta kontakt med ett par läkare och se om jag kan få ta det men vet att de kanske inte känner till provet så väl så jag vill förbereda mig lite. Därav frågan om när man tar det - gissar att det även är viktigt att jag slutat med mina nuvarande mediciner då (dvs de jag tar vid ÄD-behandlingen, äter för övrigt inga mediciner)?
Kramar och tack på förhand!
Hej!
Serum-TNF-Alfa, kan vara svårt att ta, då läkarna inte vet att det kan hänga ihop med att man inte blir gravid.
Spelar ingen roll NÄR i cykeln, men du ska ha varit hormonfri från andra beahndlingar ca 1-2 månader , när du tar det provet. Då det påverkas av östrogen, progesteron och kortison.
Du behöver kanske ta en mängd andra prover då orsaken till missfall är många.
Har man ett mycket högt TNF så behövs det behandlas med TNF Hämmare.
men det finns så många faktorer som kan vara fel.
det ÄR svårare att bli gravid överhuvudtaget med assisterad befruktning än om man hade kunnat på naturligt sätt. ÄD och IVF:er är inte några mirakelbehandlingar för att bli gravid.det glömmer många.
Du kan gå med i SIS( skandinaviskt immunolog support) mejla din historia till:
[email protected], så blir du gratis medlem.Eller bli medlem på
reprocentralen.Se min profil.
Då kan vi hjälpa dig bättre.
Har du tur att få ta ett S-TNF-Alfa värde, så skriv och tala om vad det är, då de mäter olika i olika landsting med ref värden.
Du bör också kontrollera din koagulationsförmåga. APC resistens, Faktot XIII t.e.x
Bättre at ta ordentligt med prover och få svar, än att famla i mörkret för att man läser om andra som gör det ena eller andra.
Ibland behöver man försöka pricka in ev provsvar som kanske visar något, innan man labborerar själv, då det inte är ofarligt.
Läs också Dr Beers bok som du kan bestäla på CDON eller Alidris på nätet. "Is my body babyfriendly" av Alan Beer.