• Sleepingbeuty

Hej alla! längesedan! Hur har ni det?

Hej alla som kämpar fortfarande!

Det var ett bra tag sedan jag var här. Ser att många gamla och även nya tillkommit sen jag var mkt aktiv här.

Tänkte titta in bara och säga hej och undrar givetvis hur det går för er alla.

Ser också at jag har inboxen full av meddelanden och tyvärr kan jag inte svara på alla!

Skriv istället till reprocentralen123@yahoo.se

Där har vi medlemskap om du behöver svar på dina frågor eller annat.
    Hör gärna av er!
    Skriv gärna i tråden då jag får meddelanden om någon gjort det.
    Alltså ställ frågor i tråden istället för i inboxen.
    Jag svarar i mån av tid och beroende på vad för frågor det är.
    Mer utförliga svar får ni hos oss på repro.

SIS är också ett forum vi samarbetar med.
    starkbarnlangtan@yahoo.se

kan jag hjälpa till så gör jag det,.
    Kramar till er alla!

• Svar på tråden Hej alla! längesedan! Hur har ni det?
  • Sleepingbeuty

Har en del överbliven progesterone 400 mg Vag Mic.

• villsågärna38

Hej Sleepingbeuty!
    Va trevligt att se dig här igen. Har en liten fråga som du gärna får svara på om du har tid. Jag gör mitt andra ÄD-FET nu, fick tillbaka embryo i fredags och igår blev jag förkyld. Ingen hög feber men jätteont i halsen osv. Har många vänner som varit förkylda när de blivit gravida men de har ju inte gjort ÄD så jag blir lite orolig. Vi går på Huddinge men jag har fått Trombyl och prednisolon via en privatläkare här i Stockholm. Hur gör jag med prednisolonen? Ska jag bara fortsätta att äta - vet ju att den påverkar mitt immunförsvar och misstänker att jag behöver den för att kunna bli gravid eftersom vi misslyckats på två ÄD försök med toppembryon (var två år sen jag var gravid sist, då med egna ägg via ivf men fick MA i v.14). Har inte varit förkyld på två år så jag undrar om prednisolonen kanske spelat in här med? Började ta den fyra dagar innan FET. Har du något råd att ge? Tack på förhand! Kram

Ruvar på ett guldägg!
  • Sleepingbeuty

Jag kan bara säga att Prednisolonet drar ner ditt immunförsvar. Att en vanlig förkylning inte borde inverka så mycket om du inte har feber.
    Låt det ha sin gång, många har blivit gravida fast de har varit förkylda.
    Ta tempen för har du feber så håll den nere med Panodil.
    Fortsätt som du gör. Lycka till!Glad

• villsågärna38
    Sleepingbeuty skrev 2010-09-14 11:58:48 följande:
    Jag kan bara säga att Prednisolonet drar ner ditt immunförsvar. Att en vanlig förkylning inte borde inverka så mycket om du inte har feber.
    Låt det ha sin gång, många har blivit gravida fast de har varit förkylda.
    Ta tempen för har du feber så håll den nere med Panodil.
    Fortsätt som du gör. Lycka till!Glad
    Tack för dina ord! Är hemma idag för att vila och äta nyttigt. Tar panodil också så ingen feber nu. Hoppas innerligt att det kan gå vägen iaf. Kram
    Ruvar på ett guldägg!
  • villsågärna38

Förresten, då du ändå är här så passar jag på att fråga en sak till. Tog ett par sköldkörtelvärden i sommar också. Hade 0,2 i TSH men de sa att det var bra och inom normalvärden. Vet att det är i underkant, vad säger du? Tog även T4 som låg inom normalintervall med marginal (kommer inte ihåg exakt värde nu) och hypofysen verkar ok då prolaktin också var normalt. Verkar som att TSH sänkts lite för då jag tog det sist för ett par år sen hade jag 0,7. Om det blir ett minus den här gången så vill jag även ta Serum TNF-alfa då de inte är taget på mig tidigare. Tacksam för all input jag kan få här Kram

Ruvar på ett guldägg!
  • Thi 08

Vet du varför en del kliniker rekommenderar att man väntar 14 dgr efter procrensprutan innan man börjar stimulera m östrogen?

• villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-09-16 08:30:06 följande:
    Vet du varför en del kliniker rekommenderar att man väntar 14 dgr efter procrensprutan innan man börjar stimulera m östrogen?
    Det är inte konstigt alls. Det har att göra med när återföringen är planerad och hur man synkar mot donatorn, det kan alltså variera. Sedan måste man även vara nedreglerad innan man börjar med progynonet. Procrensprutan "håller" i sex veckor så det viktiga är att behandlingen sker inom den tidsramen. Kram
    Ruvar på ett guldägg!
  • Sleepingbeuty
    villsågärna38 skrev 2010-09-15 16:42:15 följande:
    Förresten, då du ändå är här så passar jag på att fråga en sak till. Tog ett par sköldkörtelvärden i sommar också. Hade 0,2 i TSH men de sa att det var bra och inom normalvärden. Vet att det är i underkant, vad säger du? Tog även T4 som låg inom normalintervall med marginal (kommer inte ihåg exakt värde nu) och hypofysen verkar ok då prolaktin också var normalt. Verkar som att TSH sänkts lite för då jag tog det sist för ett par år sen hade jag 0,7. Om det blir ett minus den här gången så vill jag även ta Serum TNF-alfa då de inte är taget på mig tidigare. Tacksam för all input jag kan få här Kram
    Ditt TSH ligger i underkant ja.
    Jag vet inte om du har några problem normalt med sköldkörteln?
    har du en diagnos på underfunktion/kontra för hög ämnesomsättning?
    Äter du Levaxin?

För att bli gravid när man medicinerar med Levaxin ska man eftersträva 1 i TSH och normalvärden i T3 och T4.
    medicinerar man inte och inte har någon låg ämnesomsättning eller hög så ska man inte reglera sina värden med Levaxin. Då är man frisk.
  • Sleepingbeuty
    Thi 08 skrev 2010-09-16 08:30:06 följande:
    det är inte alla kliniker som gör så och ingen regel som alltid går efter.
    När du ska börja med ditt östrogen beror helt och hållet på hur de ska synka dig med en donator. Många kan börja redan på dag 1 eller 2 när man har gjort VUL och sett att man ÄR nedreglerad efter sprutan.
    det är olika.
    det kan vara jobbigt att gå och vara nedreglerad så länge då man ofta inte mår så bra, men det blir bättre så fort man börjar med östrogenet.
  • villsågärna38
    Sleepingbeuty skrev 2010-09-16 11:16:44 följande:
    Ditt TSH ligger i underkant ja.
    Jag vet inte om du har några problem normalt med sköldkörteln?
    har du en diagnos på underfunktion/kontra för hög ämnesomsättning?
    Äter du Levaxin?

För att bli gravid när man medicinerar med Levaxin ska man eftersträva 1 i TSH och normalvärden i T3 och T4.
    medicinerar man inte och inte har någon låg ämnesomsättning eller hög så ska man inte reglera sina värden med Levaxin. Då är man frisk.
    Nej jag har inga problem alls eller symtom. Har aldrig medicinerat. Gissar att det var därför som läkaren gav mig godkänt. På KS är 0,2 det undre referensintervallet för det som är ok. Så jag utgår ifrån att jag är frisk isf Kram
    Ruvar på ett guldägg!
  • kramiiis

hej sleepy! kul att se dig!!

har en snabb fråga, jag har ett Tnf-alfa på 6, vilket är lite över de gamla gränsvärdena, men i normalnivå för de nya. Undrar om det är ngt man behöver behandla och i i så fall med vad? Är det trombyl?

undrar även angående högt prolaktin, är det ngt som kan påverka vid ÄD? För egentligen är det väl ett hormon som stör själva ägglossningen och den går man ju runt helt vid ÄD.

kram!

♥I need a miracle...♥
  • Sleepingbeuty
    kramiiis skrev 2010-09-16 13:03:48 följande:
    hej sleepy! kul att se dig!!

har en snabb fråga, jag har ett Tnf-alfa på 6, vilket är lite över de gamla gränsvärdena, men i normalnivå för de nya. Undrar om det är ngt man behöver behandla och i i så fall med vad? Är det trombyl?

undrar även angående högt prolaktin, är det ngt som kan påverka vid ÄD? För egentligen är det väl ett hormon som stör själva ägglossningen och den går man ju runt helt vid ÄD.

kram!
    Nej, du ska inte göra något för ditt TNF-alfa värde.Det är normalt.
    Har du högt Prolaktin så kan du inte bli gravid.Det är ett hormon som utsöndras när man ammar och då har man ingen ägglossning.
    Det ska ligga normalt.ÄVEN vid ÄD.
    Har du ett högt så går det att ta ner med läkemedel.Så kontakta din gyn i så fall.
  • kramiiis
    Sleepingbeuty skrev 2010-09-16 13:14:34 följande:
    Nej, du ska inte göra något för ditt TNF-alfa värde.Det är normalt.
    Har du högt Prolaktin så kan du inte bli gravid.Det är ett hormon som utsöndras när man ammar och då har man ingen ägglossning.
    Det ska ligga normalt.ÄVEN vid ÄD.
    Har du ett högt så går det att ta ner med läkemedel.Så kontakta din gyn i så fall.
    tack så mycket
    har bett KS att ta nya prolaktinvärden på mig då jag haft höga förut (dock inte fått medicinering) och även hade ett litet mikroandionom (eller vad det heter).

du är guld värd som svarar!
    ♥I need a miracle...♥
  • Lilla Fia 65

Vill bara puffa upp tråden här för Reprocentalen. De har massor av värdefull kunskap när det gäller ÄD Flört

• Sleepingbeuty

Tack Lilla Fia. Läs min presentation så vet ni hur ni ska göra.{#emotions_dlg.flower}

• villsågärna38

Hej Sleepy! Om du är kvar och läser i den här tråden - en liten fråga till.

Om man ska ta Serum TNF Alfa - på vilken cykeldag? Spelar det någon roll? Vi har precis misslyckats med vår tredje ÄD-återföring. Har även manlig faktor så visst kan det bero på embryokvalitet även om alla fick toppbetyg innan återförande men det kan ju också vara jag. Har varit gravid tidigare med egna ägg men fått MA i v14 (fostret dog i v.10). Testade prednisolon och trombyl sist i kombination med progetseron och progynon men kanske behöver jag även fragmin? Vad jag förstår så kan Serum TNF alfa testet ge indikation på detta. Ska ta kontakt med ett par läkare och se om jag kan få ta det men vet att de kanske inte känner till provet så väl så jag vill förbereda mig lite. Därav frågan om när man tar det - gissar att det även är viktigt att jag slutat med mina nuvarande mediciner då (dvs de jag tar vid ÄD-behandlingen, äter för övrigt inga mediciner)?

Kramar och tack på förhand!

Ruvar på ett guldägg!
  • Sleepingbeuty
    villsågärna38 skrev 2010-09-26 12:30:26 följande:
    Hej Sleepy! Om du är kvar och läser i den här tråden - en liten fråga till.

Om man ska ta Serum TNF Alfa - på vilken cykeldag? Spelar det någon roll? Vi har precis misslyckats med vår tredje ÄD-återföring. Har även manlig faktor så visst kan det bero på embryokvalitet även om alla fick toppbetyg innan återförande men det kan ju också vara jag. Har varit gravid tidigare med egna ägg men fått MA i v14 (fostret dog i v.10). Testade prednisolon och trombyl sist i kombination med progetseron och progynon men kanske behöver jag även fragmin? Vad jag förstår så kan Serum TNF alfa testet ge indikation på detta. Ska ta kontakt med ett par läkare och se om jag kan få ta det men vet att de kanske inte känner till provet så väl så jag vill förbereda mig lite. Därav frågan om när man tar det - gissar att det även är viktigt att jag slutat med mina nuvarande mediciner då (dvs de jag tar vid ÄD-behandlingen, äter för övrigt inga mediciner)?

Kramar och tack på förhand!
    Hej!
    Serum-TNF-Alfa, kan vara svårt att ta, då läkarna inte vet att det kan hänga ihop med att man inte blir gravid.
    Spelar ingen roll NÄR i cykeln, men du ska ha varit hormonfri från andra beahndlingar ca 1-2 månader , när du tar det provet. Då det påverkas av östrogen, progesteron och kortison.
    Du behöver kanske ta en mängd andra prover då orsaken till missfall är många.
    Har man ett mycket högt TNF så behövs det behandlas med TNF Hämmare.
    men det finns så många faktorer som kan vara fel.
    det ÄR svårare att bli gravid överhuvudtaget med assisterad befruktning än om man hade kunnat på naturligt sätt. ÄD och IVF:er är inte några mirakelbehandlingar för att bli gravid.det glömmer många.
    Du kan gå med i SIS( skandinaviskt immunolog support) mejla din historia till: [email protected], så blir du gratis medlem.Eller bli medlem på reprocentralen.Se min profil.
    Då kan vi hjälpa dig bättre.
    Har du tur att få ta ett S-TNF-Alfa värde, så skriv och tala om vad det är, då de mäter olika i olika landsting med ref värden.
    Du bör också kontrollera din koagulationsförmåga. APC resistens, Faktot XIII t.e.x
    Bättre at ta ordentligt med prover och få svar, än att famla i mörkret för att man läser om andra som gör det ena eller andra.
    Ibland behöver man försöka pricka in ev provsvar som kanske visar något, innan man labborerar själv, då det inte är ofarligt.
    Läs också Dr Beers bok som du kan bestäla på CDON eller Alidris på nätet. "Is my body babyfriendly" av Alan Beer.
Svar på tråden Hej alla! längesedan! Hur har ni det?