• mijja

Hur gör man?

Hej
    Jag och min sambo har försökt att bli med barn nu i snart 1,5 år igår satt vi ner och snackade igenom och kom fram till att vi skulle söka hjälp. Sökte mycket om det på internet. Men fick inte fram något om var och hur man söker hjälp? Bokar man bara in en tid på sjukhuset? Vilken avdelning?

Finns det någon som har gått i genom detta eller vet mer om detta.
    Snälla tacksam för snabba svar.

• Svar på tråden Hur gör man?
  • bubblan79

Hej tycker det är bra att ni pratat om att gå vidare. det känns alltid bättre om man får redapå vad som är fel eller om det inte är fel.
    man börjar att ringa till en gynmottagning i närheten. vet du inte vart den är kan du ringa till din barnmorskemottagning och fråga där sågår du vidare därifrån.. när du välpratat med mottagningen såär det 3 månaders väntetid eller vårdgaranti och då får man komma på en gynundersökning och samtal till att börja med.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • mijja
    bubblan79 skrev 2010-09-11 22:13:10 följande:
    Hej tycker det är bra att ni pratat om att gå vidare. det känns alltid bättre om man får redapå vad som är fel eller om det inte är fel.
    man börjar att ringa till en gynmottagning i närheten. vet du inte vart den är kan du ringa till din barnmorskemottagning och fråga där sågår du vidare därifrån.. när du välpratat med mottagningen såär det 3 månaders väntetid eller vårdgaranti och då får man komma på en gynundersökning och samtal till att börja med.
    Tack så jätte mycket. Men är det verkligen så lång väntetid på det?
  • bubblan79

nej det är ju vårdgarantin som går in sådet är ju inte längre kö dit än någon annanstans men det beror ju på hur mycket dom har att göra

• bubblan79

det är inte så lång tid egentligen. om du kommer in i den svängen så tar alla utredningar nästan ett år innan du får behandling och sen beror det på vilken behandling just ni behöver. måste ni gå vidare till IVF så är det ju två månader emellan varje insättning om det inte lyckas på första.. man lär sig att i denna svängen inte räkna med att saker och ting går fort/undan.

Lycka till! hoppas ni inte behöver gå så långt som till ivf.

• Söta Nasse

det går ju att boka tid på någon privat klinik också. jag åkte från sthlm till uppsala till cvl kliniken och behövde knappt vänta på att få tid då. de är kopplade till försäkringskassan så besöken kostar som hos vanliga sjukvården.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • mijja
    bubblan79 skrev 2010-09-12 08:19:30 följande:

det är inte så lång tid egentligen. om du kommer in i den svängen så tar alla utredningar nästan ett år innan du får behandling och sen beror det på vilken behandling just ni behöver. måste ni gå vidare till IVF så är det ju två månader emellan varje insättning om det inte lyckas på första.. man lär sig att i denna svängen inte räkna med att saker och ting går fort/undan.

Lycka till! hoppas ni inte behöver gå så långt som till ivf.

Tack så hemskt mycket jag är inte så insatt i detta riktigt än. Men ska ringa och kolla vart men vänder sig imorgon. Jag hoppas inte det heller att vi behöver gå så långt. Har varit gravid två ggr tidigare. tack så mycket för dina svar =)
  • mijja
    Söta Nasse skrev 2010-09-12 08:34:05 följande:
    det går ju att boka tid på någon privat klinik också. jag åkte från sthlm till uppsala till cvl kliniken och behövde knappt vänta på att få tid då. de är kopplade till försäkringskassan så besöken kostar som hos vanliga sjukvården.
    Hej jag var inne på en sådan privat kliniks hemsida där stod det att första samtalet skulle kosta 1500 kr.
  • mijja

Nu har man ringt och bokat en tid för att prata med någon därefter skulle man gå vidare om man ville.  Äntligen händer det något. =)

Svar på tråden Hur gör man?