• Whirlwind

Fy va orättvist att vissa kommuner inte erbjuder vårdnadsbidrag medans andra gör det..

Känns fruktansvärt jobbigt och tråkigt.
    Jag hade kunnat leva på vårdnadsbidraget och kunnat jobba extra på kväller och helger..
    Hade varit helt underbart att kunna få gå hemma med min dotter lite längre men den planen sprack ju med en gång....

Känns bara så himla orättvist att så många i sverige kan få vårdnadsbidrag men att vissa kommuner säger nej...

Känns inte demokratiskt alls, känns som att vi som vill vara hemmaföräldrar blir diskriminerade.

• Svar på tråden Fy va orättvist att vissa kommuner inte erbjuder vårdnadsbidrag medans andra gör det..
  • Micke

Du får väl se till att undvika att rösta rött i kommunalvalet så ska du se att det kanske ordnar till sig. 

• Busbellan

Håller med dig, fruktansvärt orättvist. Men det beror nog mestadels vilket parti som styr i din kommun, alltså är det valt av de som bor där du bor.
    Men surt det förstår jag!
    Här har vi som tur var vårdnadsbidrag som jag också utnyttjade ett tag

Mamma till Nora, August och Ella
  • mandelblomma
    Whirlwind skrev 2010-09-10 22:14:11 följande:
    Känns fruktansvärt jobbigt och tråkigt.
    Jag hade kunnat leva på vårdnadsbidraget och kunnat jobba extra på kväller och helger..
    Hade varit helt underbart att kunna få gå hemma med min dotter lite längre men den planen sprack ju med en gång....

Känns bara så himla orättvist att så många i sverige kan få vårdnadsbidrag men att vissa kommuner säger nej...

Känns inte demokratiskt alls, känns som att vi som vill vara hemmaföräldrar blir diskriminerade.
    äh 3000kr kan man väl iofs få i hop på något mer extra pass under en månad om man vill.
  • Whirlwind

Förstår att det kanske verkade komiskt när man läser det men jag visste inte att det var olika i olika kommuner utan trodde att alla hade vårdnadsbidrag..
    Hade börjat planera och blev väldigt snopen när jag insåg att min kommun inte erbjuder detta..
    Det är socialdemokraterna som styr i våran kommun, fy tusan va dåligt...

Att föräldrar skall kunna vara hemma med sina barn är ju något som borde uppmuntras tycker jag..
    Får väll komma på något annat helt enkelt, känns bara så himla orättvist:(

• Busbellan
    Whirlwind skrev 2010-09-10 22:24:12 följande:
    Förstår att det kanske verkade komiskt när man läser det men jag visste inte att det var olika i olika kommuner utan trodde att alla hade vårdnadsbidrag..
    Hade börjat planera och blev väldigt snopen när jag insåg att min kommun inte erbjuder detta..

Att föräldrar skall kunna vara hemma med sina barn är ju något som borde uppmuntras tycker jag..
    Antar att du inte röstade rött i förra kommunvalet i alla fall?
    Mamma till Nora, August och Ella
  • mandelblomma
    Whirlwind skrev 2010-09-10 22:24:12 följande:

varför då?
    Det är föressten inte generellt föräldrar utan mammor som tar vb...och det är dåligt på sikt för ett jämnlikt samhälle.
    Ett riktigt kasst bidrag som ger de som ändå kunde vara hemma ett extra tillskott bara ;)
  • ääni

Kan du inte vara hemma ändå? Sparade pengar? Jobba lite extra? Partnerns pengar? 

• Whirlwind

men tretusen kronor gör väldigt mycket om man kan kombinera hemmalivet med att hoppa in extra lite helger då och då...
     :(

Kan inte sluta sura  :(

• Fr1dlyst

Enkelt, rösta blått.

Ett exempel från kristdemokraternas hemsida: • Nivån på vårdnadsbidraget ska höjas och staten ta över ansvaret så att det erbjuds alla, oavsett var i landet man bor.

www.kristdemokraterna.se

De har en väldigt bra familjepolitik!

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
Svar på tråden Fy va orättvist att vissa kommuner inte erbjuder vårdnadsbidrag medans andra gör det..