• mickz

Förlossnings kontrakt.

Är de nån där ute som haft ett sånt efter läkar och aurora samtal?
    Alltså ett kontrakt där ni försöker med en vaginal förlossning men har ett kontrakt på snitt vid behov. Hur gick det för er i så fall och vad tog ni upp i erat kontrakt?

Är grymt kluven hur jag ska göra. Ha fått erbjudan om att välja planerat snitt men ska tänka på saken över helgen för läkaren vill ju så klart jag ska försöka vaginalt.

Vill inte höra massa goda argument om vaginal förlossning från er som bara upplevt fina saker i ett förlossningsrum. Jag har ett urakut snitt med min förra som ligger och nöter. Så ingen propagada här tack.

• Svar på tråden Förlossnings kontrakt.
  • mickz

Finns de ingen där ute som haft ett förlossningskontrakt?

• Spexig

Det kallades aldrig kontrakt, men jag gick i samtal innan förlossningen med tvåan (ettan kom med urakut snitt) och fick då inskrivet i min journal vissa saker som skulle hindra att tvåan blev likadan som ettan.

Bland annat att om det lutade åt snitt igen skulle de bryta tidigare, så jag fick vara vaken. Dessutom blev jag i förväg bedömd och godkänd för EDA (något jag felaktigt förvägrats med ettan).

Tvåan kom vaginalt efter en lång, men helt underbar förlossning och det var en helt annan grej! Istället för att slitas mellan ena värken efter den andra var det helt plötsligt jag som hade kontrollen! Och att faktiskt få vara med om själva förlossningsögonblicket o få upp den lilla hala tjejen på magen var verkligen magiskt! 

Jag har skrivit massor i ämnet i andra trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52584573.html

www.familjeliv.se/Forum-2-254/m54174910.html

www.familjeliv.se/Forum-2-254/m54127735.html

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m54485189.html

Lycka till! 

• skruttismamma

Inte riktigt "kontrakt" men aurora-bm pratade m doktorn om att skriva in i journalen att de inte skulle "bråka" om snitt ifall det blev lika besvärligt som första barnet (långdragen besvärlig vag förlossning). Nu var mitt utgångsläge litet annorlunda än ditt. Jag var livrädd inför tvåan men hade med mig att jag egentligen inte alls ville snittas eller sättas igång. Mkt för att jag jobbar som doktor och ser komplikationerna med det men samtidigt kunde jag inte tänka mig att gå igenom samma sak igen. Lösningen blev alltså att jag försökte (och ville) föda vaginalt men det kändes tryggt att vi redan diskuterat alternativet. Andra förlossningen gick hur bra som helst, fick också en väldigt bra bm, går inte att jämföra med första. Svårt att råda ngn annan eftersom det inte finns några garantier för att det blir bättre nästa gång om man vågar testa men de kommer troligen att vara extra uppmärksamma på hur din bebis mår andra gången med ett urakut snitt i bagaget.

• DorisD

Det du beskriver heter "Danderydsmodellen" i Stockholm. Där har man ett "avtal" att efter 12 timmar får man själv bestämma om man vill ha snitt eller köra på. Det har jag hört flera använda sig av och det fungerar tydligen väldigt bra! Det har gett dem en stor trygghet och känsa av kontroll som varit avgörane för dem.

www.ds.se/Web/NormalPage____3575.aspx

• Lisa1

hade et sådant kontrakt inte om snitt men att sätta eda tidigt efter en snabb förlossning med första mm mm stod massa i min journal som ingen brydde sig om att läsa med 2.an...känner inte direkt nåt förtroende nu inför 3.an snarare panik...
    Men alla sjukhus kanske inte är som Borås

• Sheldon

Jag födde med ett sk snittkontrakt pga förlossningsrädsla. För mig var det väldigt positivt, min BM frågade aktivt flera gånger om jag ville bryta och snittas istället så jag kände verkligen att det var mitt beslut att föda vaginalt, inte något påtvingat varken före eller under förlossning. Min förlossning var också en planerad igångsättning, både jag och läkaren ansåg att det vore oynnsamt för mig att gå över tiden medan rädslan eskalerade för varje dag.

Jag är mycket nöjd med det bemötande jag fick av läkaren före förlossning och de BM jag träffade under förlossningen. Auroran jag träffade under graviditeten var däremot fruktansvärt kass.

I mitt kontrakt stod att jag när som helst hade rätt att avbryta (men också att jag insåg att det i ett visst läge var "försent" att ångra sig. Det stod också att om jag kom in till förlossningen skulle jag inte bli hemskickad pga min rädsla. 

Mitt råd är att skippa auroran om du vet hur du vill ha det. Men det är utifrån mina erfarenheter-det finns ju de som träffar fantastiska aurora och hopplösa läkare. Men bara en läkare kan besluta om snittkontrakt. 

• Sheldon
    Sheldon skrev 2011-03-10 22:28:03 följande:
    Jag födde med ett sk snittkontrakt pga förlossningsrädsla. För mig var det väldigt positivt, min BM frågade aktivt flera gånger om jag ville bryta och snittas istället så jag kände verkligen att det var mitt beslut att föda vaginalt, inte något påtvingat varken före eller under förlossning. Min förlossning var också en planerad igångsättning, både jag och läkaren ansåg att det vore oynnsamt för mig att gå över tiden medan rädslan eskalerade för varje dag.

Jag är mycket nöjd med det bemötande jag fick av läkaren före förlossning och de BM jag träffade under förlossningen. Auroran jag träffade under graviditeten var däremot fruktansvärt kass.

I mitt kontrakt stod att jag när som helst hade rätt att avbryta (men också att jag insåg att det i ett visst läge var "försent" att ångra sig. Det stod också att om jag kom in till förlossningen skulle jag inte bli hemskickad pga min rädsla. 

Mitt råd är att skippa auroran om du vet hur du vill ha det. Men det är utifrån mina erfarenheter-det finns ju de som träffar fantastiska aurora och hopplösa läkare. Men bara en läkare kan besluta om snittkontrakt. 
    Oj, insåg att TS redan fött... SkämsHoppas allt gick bra! 
Svar på tråden Förlossnings kontrakt.