• Ebba 27 juli

viktökning

Hur mycket ökar era barn i vikt? Någon som vet om det är vanligt att tillväxhemmade barn ökarlångsammare i vikt?

Jag har en tjej på 10 veckor som föddes 35+3 men var tillväxthemmad och vägde bara 2018 g ca 41 cm lång. Nu väger hon ca 3200 g. Jag hade hoppats på bättre tillväxt. På bvc säger dom att hon följer sin kurva, tills för en vecka sedan då hon endas hade gått upp 50 g tidigare har hon gått upp ca 150 g / vecka. Helammar än sålänge och försökarer amma ofta minst var tredje timme dygnet runt och tycker att hon äter bra.

• Svar på tråden viktökning
  • tjejligan

Mina tvillingtjejer föddes i 34+2 båda tillväxthämmade 1720g resp 2080g båda 43 cm.
    När de var 2mån så vägde de 4140g resp 4605g och 53 cm dvs de hade börjat hämta in på kurvorna.
    De första 8 veckorna ammade jag + att de fick bröstmjölk i flaska efter amningen (endast amning i 20 min/gång för att det inte skulle gå för mkt energi till sugandet).  Efter 8 veckor slutade jag pumpa och då fick de ersättning vid kvällsmålet efter amningen om de ville.
    Har BVC sagt att du skall komplettera med ersättning? Du skall orka oxå, för att ge var 3:e timme dygnet runt tar på krafterna efter 10 veckor.....

• 81anna

Hej!

Min tjej var också tillväxthämmad, hon kom 38+0 och vägde då 2130 och 46 cm. Nu när hon är 4,5 månad väger hon 5100g och följer sin kurva fint. Så länge din tjej håller sin kurva så ska du inte oroa dig. Min tjej hade gått upp allt från 1000 g till 500 g i månaden nu på slutet, i början var det allt från 100g till 250 g i veckan. Det kan vara så att hon växer på längden vissa veckor och i vikten vissa veckor. Så länge hon äter och mår bra så slappna av. Det har tagit lång tid för mig att själv kunna anamat detta så ha tålamod.
    Vet du varför din tjej var tillväxthämmad? Själv har jag inte fått någon förklaring, min gissning är början på havandeskapsförgiftning då jag hade på gränsen till för högt blodtryck hela tiden.

• Ebba 27 juli

Tack för svaren. Vet inte varför hon var tillväxthemmad. Hon har höftluxation och har därför en "von rosen skena" Ska ha denna två veckor till därför har vi inte kunnat mäta henne. Men jag tycker det ser ut som hon vuxit på längden också. Mvc föreslog sisst att jag ska prova och ge flaska med min urmjölkade mjölk efter amning. En läkare jag träffade förra veckan sa att jag skulle avakta några veckor och ökar hon då fortfarande långsam så ska jag börja med ersättning + fortsätta amma. Vill hälst slippa hålla på och mjölka ur och ge flaska. Men det viktigaste är ju förståss att hon går upp i vikt!

Har även haft en hel del magont/kolik och gråter på kvällarna och har mycket gaser i magen.  

• Kazeer

Min yngste föddes i vecka 35+3 och han vägde 1510 g och var ca 40 cm lång.

När han var 1 månad vägde han 2430 g.
    Vid 2 månader var vikten 3250 g.
    Vid 3 månader 4180 g.
    Vid 6 månader vägde han 6030 g.

Han fick bröstmjölk (amning + sondmatning) första månaden. Sedan fick han en blandning av bröstmjölk och ersättning i två veckor. Från 1,5 månads ålder har han enbart fått ersättning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • boktok

Hej!

Min son vägde 885 g när han föddes och han ökade 50-100 g per vecka. Ibland så stod vikten still helt men det tog han igen senare. Jag kunde inte amma så han fick ersättning först via sond och sen på flaska.

Idag är han 3,5 år och väger ca 13,5 kilo. Han ligger 2 kurvor under normalkurvan men han mår bra och äter bra (iaf på dagis).

Det är normalt att de ökar sakta i vikt eftersom de får kämpa mer med maten än vad normalfödda barn får göra så försök att inte oroa dig. Tänk på att hennes mage inte är lika välutvecklad som ett normalfötts barn, men det vet du säkert redan!

Lycka till med din tjejs viktuppgång!

• 81anna

Ok låter inte roligt med skena men tur att hon slipper den snart. Min tjej hade också en del problem med magen. Mycket gas i magen som ledde till kolikskrik och att hon försökte krysta ut gasen som gjorde att hon kräktes mycket. Hennes magmun har varit slapp ganska länge. Men vi har kommit på en lösning som fungerar för vår tjej. Hon fick i sig för mycket luft vid amning så jag började pumpa och gav på flaska, vips så var hon mycket bättre och inget skrik på kvällarna och en mycket gladare bebis. Nu ger jag ersättning på flaska och mat då det tog för mycket tid och energi att pumpa så ofta och så mycket. Prova dig fram vad som passar din tjej. Det är inte alltid man får rätt råd på BVC så prova vad som passar er.

• tjejligan
    Ebba 27 juli skrev 2010-09-10 18:51:22 följande:
    Tack för svaren. Vet inte varför hon var tillväxthemmad. Hon har höftluxation och har därför en "von rosen skena" Ska ha denna två veckor till därför har vi inte kunnat mäta henne. Men jag tycker det ser ut som hon vuxit på längden också. Mvc föreslog sisst att jag ska prova och ge flaska med min urmjölkade mjölk efter amning. En läkare jag träffade förra veckan sa att jag skulle avakta några veckor och ökar hon då fortfarande långsam så ska jag börja med ersättning + fortsätta amma. Vill hälst slippa hålla på och mjölka ur och ge flaska. Men det viktigaste är ju förståss att hon går upp i vikt!

Har även haft en hel del magont/kolik och gråter på kvällarna och har mycket gaser i magen.  
    Mina tjejer hade inga andra problem än vikten, lite magproblem som alla (använde semperdroppar).
     Ersättning är bra, mjölka ur tar ytterligare på dina krafter. Det råder en stor amningshysteri, jag fick själv enbart ersättning. Jag var " det friskaste barn som funnits" hade ingen frånvaro dag från lekis, låg- och mellanstadiet.
    Mina tvillingtjejer fick sin första förkylning när jag helammade dem så det hjälpte inte heller.

Lycka till!
Svar på tråden viktökning