• s0fie

vad är ett bra straff för en 2åring??

om man har ett barn som slår/bits/nyper andra barn vad ska man göra.....???vi har prövat att vägleda henne att typ "inte slåss" klappa fint...vi har försökt att säga det gör ont när hon gör nått dumt men inget funkar!!andra barn blir rädda för henne...hon är verkligen elak och detta har verkligen blivit ett stort problem eftersom andr4a föräldrar inte vill umgås m ed oss längre...vi har prövat allt utom straff och nu undrar jag är det okej...??just nu känns det som att det e enda utvägen tips på bra straff!!jag har tänkt kanske att pröva att lägga hon i spjälsängen om hon e dum??bvc säger att detta är en period men detta har pågått i 1 år och då tycker inte jag att det e en period utan ett stort problem för jin dotter ochb även för oss...vi tycker detta har blivit jättejobbigt!!

• Svar på tråden vad är ett bra straff för en 2åring??
  • AlvaLovisa

Vi är kanske "hårda", men vår två-åring (2,5 år) åker i säng när hon slåss eller är riktigt trotsig, typ slänger mat och sånt. För ett halvår sen räckte det med att hon fick stå innanför tröskeln till sitt rum i en halvminut för att hon skulle vara hur ångerfull som helst, men sedan trotsåldern blev värre hjälper inget utom sängen...
    Vi är noga med att varna en gång innan så hon vet konsekvensen och sen förklarar vi varför hon hamnar där och så får hon vara i sängen i 20 sek, sådär så att hon blir glad att få komma upp. Är hon kvar längre slutar hon tycka synd om sig själv och kliver ur och går och leker i stället...

• strojes

Har tyvärr inte så mycket råd att ge. Jobbigt när sånt händer. har själv två 3 åringar som ibland biter varandra men som tur är aldrig bitit någon annan.
    Du nämner att lägga henne i spjälsängen som straff. Innan du gör det tänk på att det kan få henne negativ till sängen och att det är ett straffa att ligga i den vilket kan vända upp och ner på sömnen. Det finns ju risk att hon ser det som ett straff när hon ska lägga sig på kvällen.
    Hur gammal är hon? Ett "straff" för en handling måste ju komma i direkt anslutning till exempelvis bitandet. Har hon själv blivit biten någongång? Har ni i så fall försökt återkoppla till det när hon själv biter?

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • s0fie

ja det låter ju bra:)jag tycker dom mesta skriver att det e helt fel med straff men om inget annat funkar!!mer svar tack

• artch

Vi stoppar vår tvååring i sängen en stund om hon gjort nåt sånt. Jag förklarar både medan jag bär henne till sängen och när jag tar upp henne att man inte får. Än har hon inte blivit negativ till sängen och skulle det hända så är det snart dags för en annan säng för oss. För lillasyster behöver snart spjälsängen.

Felicia 20/8-07, Tindra 16/11-08, Aurora 18/5-10
  • Birgitta2

Använd inte sängen som straff. Sängen skall vara en mjuk, gosig och plats att sova i och koppla av inför sömnen. Vilken time-out-plats som helst är bättre.

• Alcarinque

Jag hade försökt med något av följande två alternativ:

1. Punktmarkera henne i leken. Att aldrig lämna henne ensam med barnen och direkt då man ser att hon är på väg att bita/slå eller vad det nu är stoppar man det. Innan det sker alltså.

2. Flytta henne ur situationen och på ett lugnt och bestämt sätt säga "man får vara med och leka igen när man inte biter/slår..." el något liknande.

...och upprepa en miljon gånger.

Att straffa med sängen tror jag inte på. Sänger och rummet ska vara en plats för lugn och ro, där man har det skönt. Inte ett fängelse. Men det är ju bara min teori.

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • s0fie

vi har försökt allt utom straff...hon är 2 år...ja det har jag inte tänkt på att det kan bli nå negativt med säängen...men är det bättre då kanske att stänga in henne på rummet några minuter??för när vi säger till hon hånskrattar hon bara åt oss..

• AlvaLovisa

Sängen är inget problem här heller än, men det är iofs väldigt sällan hon hamnar där. Och sen är det lite annorlunda med en bäddad säng man får sitta i, och en som är fixad för sovdags med kuddar och gosedjur. Hon har ingen spjälsäng heller, utan kan kliva ur själv, så hon behöver inte känna sig instängd på något vis. Tror det kan bidra.

• AlvaLovisa
    s0fie skrev 2010-09-09 11:43:20 följande:
    vi har försökt allt utom straff...hon är 2 år...ja det har jag inte tänkt på att det kan bli nå negativt med säängen...men är det bättre då kanske att stänga in henne på rummet några minuter??för när vi säger till hon hånskrattar hon bara åt oss..
    Jag tror att bland det värsta som finns för en 2-åring är att "uteslutas ur gemenskapen", så det är nog tillräckligt straff att behöva stå i ett annat rum i någon halvminut för att hon ska förstå.
Svar på tråden vad är ett bra straff för en 2åring??