• Xplosive

Livrädd att föda "ensam". Vill bli igångsatt

Jag är nu i v.30 (29+4) och väntar mitt första barn (som enligt ul ska vara en flicka) :)

Nu till problemet.
    Jag tsm med min sambo i norrbotten och ska föda på sunderby sjukhus som ligger i Luleå. Min pojkvän har dock börjat skola dryga 100 mil här ifrån och är borta hela veckorna och kommer endast hem om helgerna. BF är 21 november och närmar sig mer och mer.

Ju mer tiden går inser jag att jag inte "klarar utav" att föda utan honom. Jag har INGEN annan jag skulle drömma om att ta med mig till förlossningen. Min sambo vill dessutom så fruktansvärt gärna få vara med. (Han har nog ångest att han kommer vara borta 5 dagar i veckan första halvåret av sin dotters liv utanför magen).

Nu vill jag verkligen bli igångsatt så man kan planera mer och ha honom vid min sida. Smärta är ingenting jag är rädd för, absolut inte! Däremot är jag som sagt LIVRÄDD att föda utan min sambo och är rädd att jag kommer få panik om han inte kommer närvara :S
    Tror ni det finns någon chans till att bli beviljad för igångsättning?!?

Vissa kanske funderar varför vi valt att skaffa barn när han pluggar, men riktigt så har det inte gått till. Innan min graviditet startade så sökte min pojkvän in till denna skola (förra året). Sen har vi gjort provrörsbefruktning som så glatt lyckades (1:a Mars 2010). Midsommarveckan (2010) fick han veta att han tagit sig in på skolan. Och nu är han inne på sin första vecka i skolan. Han är planerad att gå skolan till midsommar 2011 och efter det har han fast jobb här i hemkommunen.  Dessutom, om han hade tackat nej nu, hade risken vart vääääldigt liten att han skulle ta sig in igen. Och det är något han verkligen vill och jag har stöttat honom från dag ett.

Så tips, råd, jaa vad som helst. Jag vill verkligen inte föda utan min sambo vid min sida!! Det har tidigare känts som att jag fixar det. Nu, för varje dag som går. Blir jag mer och mer säker på motsatsen :'( Låter igångsättning som någonting dom skulle neka oss till direkt? (Vår BM på MVC tyckte inte alls igångsättning lät som en dum ide. Dock får hon inte bestämma).

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Livrädd att föda "ensam". Vill bli igångsatt
  • dazazz

Tänkte bara säga att jag förstår dig, det är självklart att det där blir ett stort stressmoment för dig. Att bm tycker att det låter bra borde ju också vara ett stöd för dig. Vet inte hur man gör för att begära det, men det vet säkert någon annan här. Lycka till!

• Kaninababe

Kan du inte vara med honom i den staden där han pluggar när det börjar närma sig? Skrattande

• Xplosive
    Kaninababe skrev 2010-09-09 15:06:12 följande:
    Kan du inte vara med honom i den staden där han pluggar när det börjar närma sig? Skrattande
    Nej tyvärr finns det ingen som helst möjlighet till det :/
  • Xplosive
    dazazz skrev 2010-09-09 06:25:34 följande:
    Tänkte bara säga att jag förstår dig, det är självklart att det där blir ett stort stressmoment för dig. Att bm tycker att det låter bra borde ju också vara ett stöd för dig. Vet inte hur man gör för att begära det, men det vet säkert någon annan här. Lycka till!
    Tack! Känns skönt. Jo det var jätte skönt att hon inte såg det som någonting negativt, vare sig hon kunde lova någonting eller inte. Men som sagt, det gjorde mkt ändå :)
  • Xplosive

*Puffar*
    Ingen som vet något om detta eller vart med om liknande?
    Tacksam för svar!

• dazazz
    Xplosive skrev 2010-09-09 23:04:42 följande:
    *Puffar*
    Ingen som vet något om detta eller vart med om liknande?
    Tacksam för svar!
    men kan du inte bara pröva att ansöka om det? jag antar att det är förlossningen man kontaktar för att diskutera det?
  • Xplosive
    dazazz skrev 2010-09-10 11:41:27 följande:
    men kan du inte bara pröva att ansöka om det? jag antar att det är förlossningen man kontaktar för att diskutera det?
    Jodå det ska jag givetvis göra. Eller jag har rättare sagt redan gjort det. Dock har jag inte tid fören den 27 september och är ruskigt nyfikna vad folk har för åsikter om detta! Har verkligen INGEN aning om vad man ska förvänta sig :S Plus att det dock är förbaskat svårt att låta bli att fantisera och hoppas...
  • dazazz

Aha, jag förstår... Ja, då håller jag tummarna helt enkelt :)

• mama84

Fy vad jobbigt! Jag hoppas verkligen att du får igenom din igångsättning, ifall de skulle neka dig är det ett beslut som du bara måste överklaga tills du får rätt till det du känner att du behöver! Jag tycker inte att detta är något konstigare än de som får beviljade kejsarsnitt pga förlossningsrädsla!

• Poena

Vad är det för utbildning han går? Många kurser har ju inte obligatoriska föreläsningar, kanske kan han studera hemifrån under veckorna kring BF? 

Sedan kan man ju aldrig räkna med att barnet kommer den dag du bli igångsatt, om du skulle få det beviljat, vissa behagar ju att titta ut någon vecka tidigare Hur är kommunikationerna, kan han hoppa på ett flyg och ta sig till Luleå om det skulle vara på gång?

• Xplosive
    mama84 skrev 2010-09-10 18:12:42 följande:
    Fy vad jobbigt! Jag hoppas verkligen att du får igenom din igångsättning, ifall de skulle neka dig är det ett beslut som du bara måste överklaga tills du får rätt till det du känner att du behöver! Jag tycker inte att detta är något konstigare än de som får beviljade kejsarsnitt pga förlossningsrädsla!
    Det hoppas jag med. För både han och min skull. Men har börjat ställa in mig på att jag kanske inte blir bemött med öppna armar första gången jag tar upp det. Dock har jag blviit så säker på min sak att jag inte kommer ge mig i första taget! :)
  • Xplosive
    Poena skrev 2010-09-10 18:57:35 följande:
    Vad är det för utbildning han går? Många kurser har ju inte obligatoriska föreläsningar, kanske kan han studera hemifrån under veckorna kring BF? 

Sedan kan man ju aldrig räkna med att barnet kommer den dag du bli igångsatt, om du skulle få det beviljat, vissa behagar ju att titta ut någon vecka tidigare Hur är kommunikationerna, kan han hoppa på ett flyg och ta sig till Luleå om det skulle vara på gång?
    Det är militär utbildning så det är inte bara lektioner bakom skolbänken om man säger så :/ Så det funkar tyvärr inte heller.
    Näe, det har jag också hört. Dock vill jag juh hellre försöka än att inte göra det om vi säger så :)
    Visst jag kanske har sån tur att jag relativt snabbt får tag i honom. Dock är vägen därifrån-hit ingen "enkel" väg så att säga, utan den tar tid även om han får tag i taxi och flyg snabbt. Visst, förstföderskor har ju "oftast" längre förlossningar, men det känns ju inte direkt som något att förlita sig på med tanke på att "man vet ju aldrig" :O
  • Maja 79

Jag har lite samma funderingar som du. Inte att jag är rädd för att föda ensam, utan att jag vill bli igångsatt.
    Pratade med BM idag, så jag har fått en tid till läkaren för att diskutera det.

Jag anser att om man kan ha omständigheter som gör att man får ett snitt, så borde man kunna få bli igångsatt. BM ansåg att inget är omöjligt..

Så det är väl bara att vänta och se vad läkaren säger..

• AnneLine

Har inte läst vad dom andra skivit men jag väntar mitt andra barn nu och är livrädd för att föda. Men jag blev igångsatt förra gången och då gick det inte särskilt bra.
    Allt stannade upp när jag fick EDA och dropp och på 11 timmar öppnande jag mig bara 4 cm. Sen slutade det i snitt och allt gick ju bra, men den långa tiden var absolut inte att rekommendera. Sen hade jag havandeskapsförgift. också så jag spydde hela tiden och hade ingen ork till att göra nått.
    Så som min BM har sagt och som jag känner att är de bästa det är att slippa igångsättning och att bebisen kommer när hon är redo!!

♥ Thea 090320 anneliine.blogg.se/
  • Maja 79

Cossie;
    Det är ju klart att det alltid är det bästa alt. Att barnet bestämmer själv. Men i våra fall handlar det om bakomliggande orsaker som gör att vi vill bli igångsatta. Antar att det är utav samma anledningar som andra väljer snitt. Typ.
    I mitt fall handlar det inte om att jag är rädd för själva förlossningen, det är annat som gör att jag vill bli igångsatt.
    Jag fick EDA så fort jag öppnat mig förra förlossningen, fick inga problem med den. Det är så olika, en del får problem utav att föda naturligt, andra föder förtidigt, ingen är den andra lik.
    Själva EDAn drog inte ut på förlossningen, men då hade jag gått med kraftiga förvärkar i nästan tre dygn innan.

Hoppas denna förlossningen går bättre än den förra.

• MiaEd

Be din MVCläkare skicka en remiss till det sjukhus du ska förlösas på! Där avgör dom om du ska få en igångsättning eller inte.

Jag har fått två stycken beviljade.. Första för att jag var rädd att han var för stor (och det var han nästan, 3800g:) och med lilltjejen för att jag hade så ont överallt i slutet av graviditeten 

• Maja 79

MiaEd,
    Får man fråga hur mycket tidigare du blev igångsatt ?
    Hur blev du igångsatt ?
    Gick det bra ? När man försöker leta info om det så hittar man bara risker överallt..

Svar på tråden Livrädd att föda "ensam". Vill bli igångsatt