• entjej

Hur små bitar är farliga?

Hej!

Fick en sk testcylinder av BVC. Allt mindre än detta var risk för kvävning. Men det måste ju finnas en nedre gräns för vad som är ofarligt också.. Dvs så små bitar att de går att svälja utan att fastna. Hur små bitar ska man vara orolig för. Undrar speciellt för matsituationen. Jag menar...hur små bitar måste maten vara i så att de inte kan kvävas om de råkar svälja den utan att tugga först? Man kan ju inte ha mini mini bitar för alltid? Mitt barn är nu 13 månader. Någon som vet?

• Svar på tråden Hur små bitar är farliga?
  • Flickan och kråkan

Man kan inte kvävas av något man sväljer . Ditt barn är ju ganska gammalt nu ändå. Jag är också lite nojig med maten, men i den åldern tycker jag mesta att hårda, glatta saker är lite läskiga och är försiktig med det. Det är ju inte storleken i sig. Att t.ex. sätta smörgås i halsen måste man ju mer eller mindre anstränga sig för att göra.

• La Lola

Min make testade som liten (runt 3-4 år) att svälja en köttbulle hel.
    Det gick.
    Men han fick väldigt ont i halsen.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • entjej

Min syster, som jobbar på akuten, fick in ett litet barn på några år som satt en prinskorv i halsen. Barnet dog. Men prinskorv är ju halt så det är ju förstås som du skriver frösöblomser att det som är halt är läskigare. Tror det var ett farligt test av din man La Lola. Tur det gick bra!

• Kya
    La Lola skrev 2010-09-08 09:51:12 följande:
    Min make testade som liten (runt 3-4 år) att svälja en köttbulle hel.
    Det gick.
    Men han fick väldigt ont i halsen.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • La Lola
    entjej skrev 2010-09-08 09:55:04 följande:
    Min syster, som jobbar på akuten, fick in ett litet barn på några år som satt en prinskorv i halsen. Barnet dog. Men prinskorv är ju halt så det är ju förstås som du skriver frösöblomser att det som är halt är läskigare. Tror det var ett farligt test av din man La Lola. Tur det gick bra!
    Hade nåt hänt så fanns ju hans föräldrar där o hade kunnat göra Heimlich-manöver på honom......
  • Flickan och kråkan

Det är ju viktigt att skilja på matstrupe och luftstrupe.....

Mina har en tendens att vilja svälja pasta av typen penne, skruvar etc. hela. Det är ju inte minsta farligt, men det är ju inte så bra om de i brådskan skulle få ner en sådan i luftstrupen. En alvedontablett är ju så liten att den knappt känns att svälja, men självklart kan även en vuxen kvävas om den hamnar fel....

• La Lola
    Kya skrev 2010-09-08 09:56:03 följande:
    Jag tycker oxå att det är sjukt komiskt.
  • Kya
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-08 10:00:20 följande:

Mina har en tendens att vilja svälja pasta av typen penne, skruvar etc. hela. Det är ju inte minsta farligt, men det är ju inte så bra om de i brådskan skulle få ner en sådan i luftstrupen. En alvedontablett är ju så liten att den knappt känns att svälja, men självklart kan även en vuxen kvävas om den hamnar fel....
    precis, bäst är att göra så små bitar som möjligt, men å andra sidan så måste barnen lära sig att tugga maten och inte svälja ner den hel. man får helt enkelt anpassa efter ålder.
  • Kya
    La Lola skrev 2010-09-08 10:06:08 följande:
    Jag tycker oxå att det är sjukt komiskt.
    haha, ja vilken tur att inte bara jag har bisarr humor
  • entjej
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-08 10:00:20 följande:

Fast matstrupen och luftstrupen går ju ihop överst eller hur jag nu ska uttrycka det. Där kan ju maten också fastna.
Svar på tråden Hur små bitar är farliga?