• maja 81

anv. du/ni er av "time-out"-metoden??

vi kör med "time-out"-metoden när vårt barn gör saker hon inte får/beter sig illa. Men det är mest för att jag sett detta på tv och att det verkar fungera så även för oss, MEN jag undrar hur gör ni andra föräldrar?? när ert barn gör ngt oacceptabelt/fel?

• Svar på tråden anv. du/ni er av "time-out"-metoden??
  • lövet2

Nej. Varför skulle jag? Metoden som visas på TV är till för dysfunktionella familjer där ingenting fungerar och föräldrarna totalt tappat greppet.

• jeli

Vi använder timeout vid behov. Tyvärr är vi inte så konsekventa som vi borde vara men i ett läge där dottern är i värsta trotsålder behöver vi använda en metod.

• vittra

Nej absolut inte! Finns bättre lösningar för att uppfostra barn, på TV är det som sagt dysfunktionella familjer, extrema fall som kräver extrema lösningar! Personligen tycker jag det är bättre med kommunikation, och dessutom... man bör kanske ställa sig frågan vad ett oacceptabelt beteende egentligen är? Har man kanske för höga krav på sina barn? De måste ju också få ha en egen vilja, ett eget tyckande och kunna få uttrycka sin känslor, eller hur? Eller ska man kväsa barnen, är det vad som är syftet med uppfostran? Det tycker inte jag faktiskt... och därför skulle jag aldrig använda en sådan metod som time-out...

• erinny

vår dsk tipsade oss om metoden och vi provade den med gott resultat.

Hon får ju inte sitta i time-out för minsta lilla men när hon spottar och slåss så åker hon dit..
    Jag tror verkligen på metoden då jag själv sett otrolig skillnad..
    Ibland kan det gå mer än en månad mellan gångerna hon sitter där..

• JuliaåRonjasmammis

Ja, så till vida att JAG tar timeout och går iväg när det blir för bråkigt och jobbigt!Glad

Med barnen, nej.

Don't mess with my integrity!
  • Flickan och kråkan
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-15 11:12:54 följande:
    Ja, så till vida att JAG tar timeout och går iväg när det blir för bråkigt och jobbigt!Glad

Med barnen, nej.

Vi tar gemensamma time-out ibland också....det går också alldeles utmärkt

Skulle aldrig för mitt liv få för mig att använda klassisk time-out på mina eller någon annans barn. Skamvrån som fenomen hoppas jag snart är förpassad till sällare jaktmarker....men det verkar dröja tyvärr.
  • emmizenma

Nej absolut inte!
    det går emot hela min syn på barn.
    Tycker det är hemskt när man tittar på dessa nanny program.
    Nej jag tror inte på att kränka mitt barn eller tvinga de att be om förlåtelse , eller avisa det till en speciell plats o.s.v

• cruz

Nej, vi använder inte time out. Ändå är vi en sådan "stökig" familj med barn med neuropsykiatrisk funktionshinder som metoden kanske från början är avsedd för. Problemet med time-out är att barnet fattar inte vad det handlar om. I bästa fall blir barnet bara lite förvirrad och i sämsta fall blir barnet djupt kränkt av förvisningen. Ett barn med npf som dessutom har svårt att få grepp om världen i vanliga fall blir antagligen ännu mer förvirrad av time-out än ett normalt barn så i mina ögon verkar det helt galet att metoden ska användas till dessa barn med. Men jag förstår att man som förälder är trött och less på barn som slåss. På något sätt måste man skaffa sig tålamod och energi att härda ut. Barn lär sig så småningom att inte slåss (efter tusende gången man förmanar och lyfter bort).

Svar på tråden anv. du/ni er av "time-out"-metoden??