• madde18

sjukskriven...hur mycket frå man ut??

d e så att jag blev sjukskriven från den 16/8-16/9 o vad jag vet så betalar ju jobb dom första 14 dagarna sen e d FK resten av dagarna men hur räknar man ut hur mycket jag får från lönen respektive FK...vet att d står årslön*0,97*0,80/365 o då får man ut hur mycket man får per dag från FK men ska man då ta minus skatt på d eller??

någon som vet hur man ska räkna??

• Svar på tråden sjukskriven...hur mycket frå man ut??
  • lia76

Ja det är skatt på det. Vad FK tar i skatt för dej vet jag inte. 

(=
  • CeeJay

Skatten kan enbart du svara på vad som dras just där du bor. Du räknar ut din dagpenning som du skriver i TS, dvs formeln från hemsidan och sen dras även skatt.

Hur din arbetsgivare ersätter är omöjligt att veta. Hör av dig till både FK och lönekontoret så får du mer exakta svar.

• Birgitta2

Du får 80% av din lön minus ett par procent från FK. Alltså något lägre än 80%. Sen är det skatt på det. Det finns olika kolumner på skattsedeln. Kolumn 1 gäller oss som jobbar. De andra kolumnerna har jag inte någon koll på, men det är pensioner, för sjukskrivna (om jag inte minns fel) osv. Förklaring står på skatteverkets hemsida.

Först och främst måste du veta vilken skattetabell du skattar efter. Fråga din lönehandläggare.

Vad gäller 14 dagars sjuklön från ditt jobb så har du en karensdag utan lön. De andra dagarna får du sjuklön (80% av din lön). Sen tar fk över.

Den uträkning du gjorde däruppe är FÖRE skatt. Sen är det skatt på det. Och vilken skatt du har vet bara du och din lönehandläggare. Beror på vilken skattetabell de drar efter.

• madde18

okej...då e d så mycket skatt dom drar på ordinarie lön som man ska dra efter uträkningen då? jag har ingen karens under denna perioden då jag va sjuk från 8/8 så d e redan draget.
    tack alla för svar.

• FlowerSmurfen

Jag är sjukskriven sedan 1/9 och väntar på beslut från försäkringskassan.
    Hur blir det i september om man blir godkänd med sjukpenning?
    Får man sjukpenning för hela månaden om man är sjuk
    30 dagar inkl, helger eller är  det 20 dagar, mån -fre?.

• CeeJay
    FlowerSmurfen skrev 2010-09-11 19:02:03 följande:
    Jag är sjukskriven sedan 1/9 och väntar på beslut från försäkringskassan.
    Hur blir det i september om man blir godkänd med sjukpenning?
    Får man sjukpenning för hela månaden om man är sjuk
    30 dagar inkl, helger eller är  det 20 dagar, mån -fre?.
    Då får sjukpenning för alla dagar i veckan. Utbetalningsperioden är den samma som för Fp, dvs det som betalas ut 25-27 september är för tiden 21/8-20/9. Om du har rätt till sjukpenning från FK från den 1 september får du från 1-20 september i så fall (och om du är arbetslös är den 1 september en karensdag). Om du har en anställning och får sjuklön 1-14 september får du alltså för perioden 15-20 september från FK i första utbetalningen.
  • Agnes Fridman

Tja! Kan någon hjälpa mig med att räkna ut en lön:

30 000 brutto

Sjukskriven från och med 4/9 t.o.m 22/9

Hur räknar jag? 

Svar på tråden sjukskriven...hur mycket frå man ut??