Är 2245g för lite?
Jag fick höra från min gammla mvc mfl att 2245 gram var ganska normalt för att vara född v 34+1 men nu på min ny mvc tyckte hon det var litet så jag till och med ska på tillväxt ultraljud i v 30 ca. Är det verkligen så litet?
Jag fick höra från min gammla mvc mfl att 2245 gram var ganska normalt för att vara född v 34+1 men nu på min ny mvc tyckte hon det var litet så jag till och med ska på tillväxt ultraljud i v 30 ca. Är det verkligen så litet?
Mina killar vägde 2065g och 2200g när de föddes i v.35+1 ( tvillingar iof) så så lite tycker jag inte det låter.
Min grabb vägde 2575g när han föddes i v 40+1, så jag tycker inte det är lite i v 34.
För litet vet jag inte?? Min dotter föddes i 35+5 och vägde 2100 gram bara, vi hade gjort ett UL flera veckor (för att kolla att hon mådde bra pga svaga fosterrörelser) innan hon föddes och då sade de att hon vägde ca 2300 g, men det visades ju sig vara felaktigt.
Dock var dottern frisk men behövde lite hjälp med att äta i början och låg på neonatalen men numera är hon 5 månader och väger 6335 gram och har inga problem pga låg födelsevikt.
Men det skadar väl inte att gå på tillväxtUL heller, då får du ju höra vad de säger där. Oroa dig inte i onödan bara det är inte bra för barnet!
För min dotter har det i alla fall gått bra fast hon var liten i magen!
Jag är född 3 dagar innan BF och vägde 2240 gr...
Nej det är inte litet, det är normal vikt för veckan.
Jag tycker inte att det låter lite med 2245 g i vecka 34+1 ... men det är bara en känsla.
Mina barn har vägt 2095 g (vecka 36+3) och 1510 g (vecka 35+3), när de har fötts.
Jag vägde 2650 gr fullgången och min kompis vägde 2700 gr fullgången så jag tycker inte att det låter så lite.
Min lilla kille vägde 2590 gr i v 34+2 så jag tycker inte alls att din kille va så himla liten.
Trams ifrån mvc!!
Min dotter vägde 2340, fullgången. Hon var inte underviktig, utan proportionellt liten (45cm) med full pott på Apgar rakti igenom.
Vikten är jätteolika.
Min ena flicka vägde 2660 gr, född 35+3, mitt första barn vägde 2470 gr, född 38+0 medans min andra dotter vägde 2900 gr också född i 38+0.
Det är nog väldigt olika.
Jag får små barn, för jag är inte speciellt stor själv. Men det tog dom 6 graviditeter att förstå det. Det har alltid varit hysteriskt för att mina barn varit små jämnförelse med tiden.
När jag tittar på kurvorna som står på min dottern födelsepapper står det att i v 34 ska
bebisen väga ca 2350gram för att ligga på medel
Liten för tiden var 1800gram
Tycker det låter som helt normal vikt för den veckan.
Skönt o höra att det inte var så litet ändå då..
Min kille föddes i vecka 33+5 och vägde 1861 gr. Enl läkarna låg han på minus 20% på kurvan.
Min vägde 2375 och var 45 cm när hon föddes i vecka 39, så jag tycker inte det låter så lite. Snarare helt normalt, men som sagt tidigare, det skadar ju knappast med ett TUL.
Min lille skrutt föddes i v 34+6 och vägde 1950, han räknades som liten för tiden. 2600g räknades som medlet för den dagen han kom...tror jag att det var.... Lycka till!
Våra killar kom i 32+5, vägde 2145 och 2010 och var precis på kurvan för den veckan.
min son kom 33+2 och vägde 2330gr .
Mitten kurvan för ett barn fött i v33+2 var 2.2 kg. Så så himla litet är det väl inte. Ca 200g men det är väl kanske en halvkurva under eller så.
Vår grabb vägde 2390 g föddes v 34+2