• PerG

Att säga till "slarviga" föräldrar?

Jag cyklar till jobbet och i förra veckan såg jag en mamma som cyklade (med hjälm) med sitt barn i cykelsits utan hjälm!?. Hon cyklade på andra sidan vägen och jag kom mig inte för att reagera över hur knasigt det där var förrän hon passerat...

En annan dag var jag ute med båda barnen på lekplatsen och ser en mamma (också med hjälm) cykla iväg med ett barn i en cykelkärra utan hjälm!?

Jag bor i en stor stad och trafiken är INTE speciellt lugn så det finns all anledning att använda hjälm... oavsett om man är vuxen eller barn....

Ingen av gångerna sa jag något.. Jag var inte nära nog att säga det till dem utan hade fått vända om/springa ifatt för att säga något, men hade det varit rätt att göra det? Borde jag skrikit något och isåfall vad? Att det är dryga böter (2500:- va?), eller att de borde tänka sig för eller vad?

I efterhand ångrar jag mig rejält (vill egentligen inte lägga mig i), men hur borde man reagerat? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Att säga till "slarviga" föräldrar?
  • Sazee

jag säger alltid till om jag ser nåt sånt. Jag anväder alltid hjälm oavsett om folk påpekar att de är fult. Det är en lika självklar säkerhetsåtgärd som bilbälte! Våga säga till så dom får sig en smäll på fingrarna. ;)

• Joico

Jag har också sett det fenomenet... Hur f*n kan man sätta hjälp på sig själv men skita i ungarna!? Jag har heller aldrig sagt nåt, men vill gärna göra det. Om du vågar så säg nåt! Absolut!

• Sazee

Jag såg förresten ett sjukt exempel på IKEA-parkeringen förra året. Det var mitt i vintern och vi skulle precis gå ur bilen då jag ser att en familj börjar packa sig ur bilen. Pappa kom först - med mössa, sen kom mamma- med mössa, sen två syskon - båda med mössa och sen tog dom ur bilstolen med en nyfödd- UTAN MÖSSA!!!! va fan tänkte dom där liksom, fryser du så fryser ju barnet! Och dom tog inte på barnet mössa under gången in heller.. Hoppas att föräldrarna tappade bort sin mössa så dom fick känna hur kallt de var..

• mammma

hur tänker ni andra här om hjälm på cykel?

här har barnen alltid men är själv slarvig

• Dr Mupp

jag kan förstå om man skippra hjälmen i kärran. Inte för att vi gör det, men en kärra tippar inte och blir den påkör kommer hjälpem inte göra stor skillnad. Sen är det ju så att en hjälm lägger till några extra centimetrar. Har man långa barn så slår de huvudet i taket på kärran.

Ett annat problem är om man har ett barn med litet huvud. Vi letade hjälm till vår son i somras, men hittade aldrig nån som var tillräckligt liten, så vi fick skippa att cykla till stranden. Jättetråkigt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Finesse
    Dr Mupp skrev 2011-01-12 08:23:15 följande:
    jag kan förstå om man skippra hjälmen i kärran. Inte för att vi gör det, men en kärra tippar inte och blir den påkör kommer hjälpem inte göra stor skillnad. Sen är det ju så att en hjälm lägger till några extra centimetrar. Har man långa barn så slår de huvudet i taket på kärran.

Ett annat problem är om man har ett barn med litet huvud. Vi letade hjälm till vår son i somras, men hittade aldrig nån som var tillräckligt liten, så vi fick skippa att cykla till stranden. Jättetråkigt.
    Jaså hur stort huvud hade han då?

Min dotter åkte cykel första gången när hon var 7-8 månader.. å hon har väldigt litet huvud men hittade ändå en hjälm.. 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Dr Mupp
    Finesse skrev 2011-01-12 15:48:14 följande:
    Jaså hur stort huvud hade han då?

Min dotter åkte cykel första gången när hon var 7-8 månader.. å hon har väldigt litet huvud men hittade ändå en hjälm.. 
    40 cm. Det kan säkert finnas även i den storleken men vi hittade ingen så vi fick strunta i att cykla.
  • Finesse
    Dr Mupp skrev 2011-01-12 19:40:56 följande:
    40 cm. Det kan säkert finnas även i den storleken men vi hittade ingen så vi fick strunta i att cykla.
    Ok.. det var verkligen litet.. min dotter ligger långt under bvc kurvan och hon hade i den åldern 44..
  • Dr Mupp
    Finesse skrev 2011-01-12 20:55:13 följande:
    Ok.. det var verkligen litet.. min dotter ligger långt under bvc kurvan och hon hade i den åldern 44..
    Sonen ligger på -2 och har nu som ettåring 44.
  • Finesse
    Dr Mupp skrev 2011-01-12 21:02:35 följande:
    Sonen ligger på -2 och har nu som ettåring 44.
    Kom ihåg fel å kollade här på fl nu.. hon hade 43 när hon var 8 månader å 44 när hon var 1 år.. nu vet jag inte vad hon har då dom inte mätte det på 3 års kollen..
Svar på tråden Att säga till "slarviga" föräldrar?