• Ogabinne

När barnet är för stort för cykelsits men för litet för att sitta på pakethållaren?

Sonen är 5, väger 23 kilo, är 110-115 cm lång nånting. Det känns som att han är för stor för en vanlig cykelsits. Jag har letat runt efter alternativ, och alla dessa stora mojänger (cykelkärror, påhängscyklar osv) känns verkligen inte lockande. Jag vill kunna ha honom allra helst i en cykelsits på pakethållaren. Jag tycker att det borde finnas något mittemellan, för barn som är för stora för de små cykelsitsarna men för små för att åka på pakethållare. Hur har ni gjort? Finns det någon cykelsits som är speciellt gjord för större barn?

• Svar på tråden När barnet är för stort för cykelsits men för litet för att sitta på pakethållaren?
  • Prinsessan Zelda

min son är 5 år. 22 kg och 116 nånting. han skulle jag helt klart kunna sätta i cykelsitsen/stolen bak på cykeln. tycker inte han är för liten för den. men allra mest har vi en cykelvagn då vi har en 3 åring också. de åker oftast båda i den, tycker den är jättebra.

Annars är alternativet att han får cykla själv men jag är lite emot att ha så små cyklandes i trafiken, även om det är på trottoarer. de är till för att gå på enligt mig. Men fanns det cykelväg hela sträckan till dagis skulle det gå.

• Ogabinne
    Prinsessan Zelda skrev 2010-09-06 22:09:53 följande:
    min son är 5 år. 22 kg och 116 nånting. han skulle jag helt klart kunna sätta i cykelsitsen/stolen bak på cykeln. tycker inte han är för liten för den. men allra mest har vi en cykelvagn då vi har en 3 åring också. de åker oftast båda i den, tycker den är jättebra.

Annars är alternativet att han får cykla själv men jag är lite emot att ha så små cyklandes i trafiken, även om det är på trottoarer. de är till för att gå på enligt mig. Men fanns det cykelväg hela sträckan till dagis skulle det gå.

så din 5 åring som är ungefär lika stor får plats i en cykelstol? Får jag fråga vad för slags stol ni har? Jag tycker alla ser så himla små ut!

Ja jag är också lite emot att ha honom cyklandes i trafiken. Det går bra om jag ska promenera, då går jag jämte honom och allt går bra, men om jag är på cykel också så får jag inte samma kontroll över honom och det känns inte bra. Jag är heller inte så sugen på att köpa kärra eller påhängscykel/stång, det ultimata hade varit om han faktiskt kunde åka i sits.

• Prinsessan Zelda

vi har en sån här: www.babyland.se/cykelsits-hamax-sleepy-silver_x_AK15681.aspx

och den är ju nästan för liten enligt kg gränsen men den funkar ändå. precis som vissa vagnar har 15 kg gräns fast man använder de ändå. beror ju på hur långt man ska cykla också. en tio minuters cykeltur till dagis så fungerar det ok.

• Dr Mupp

Våra stora på 23 kg kg 113 cm resp 20 kg och 118 cm får plats i vår cykelstol. Vi har köpte den på Coop Forum.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden När barnet är för stort för cykelsits men för litet för att sitta på pakethållaren?