• SaraahM

specialmödravård !

Är gravid med nummer 2 . - Lycka glädje absolut

Men fick min första tjej i v 28 .. Vill verkligen inte gå ingenom samma sak igen  ,
    Vill få gå på Special mödravård men min nya BM ansåg att inte ja hade rätt att bestämma något sådant - utan det var läkarens val . ?
    Lät så konstigt .

vad har era sagt med nummer 2 . ? min som var skadad lr är det verkligen så illa ????

• Svar på tråden specialmödravård !
  • Philippa

Det brukar bero lite på anledningen till att första barnet kom för tidigt....

• Fimpen72

byta BM?
    Vår dotter fick hjärninfarkt vid förlossningen och jag ville bolla ev behandlingar vid nästa graviditet med spec.mvc.
    Hade min BM protesterat mot att ordna med det hade jag bytt på stört.

Annars ringer du direkt till spec mvc och frågar hur du kan gå tillväga.

• rocknroll44
    SaraahM skrev 2010-09-06 15:32:34 följande:

Är gravid med nummer 2 . - Lycka glädje absolut

Men fick min första tjej i v 28 .. Vill verkligen inte gå ingenom samma sak igen  ,
    Vill få gå på Special mödravård men min nya BM ansåg att inte ja hade rätt att bestämma något sådant - utan det var läkarens val . ?
    Lät så konstigt .

vad har era sagt med nummer 2 . ? min som var skadad lr är det verkligen så illa ????

Det kan din BM  VISST bestämma = jag har 2 barn och hade allvarlig HF båda grav.
    När jag skrevs in på MVC 2.a ggn så samtidigt skrevs jag in på spec-MVC.
  • Kazeer

Mitt första barn föddes tillväxthämmat i vecka 36+3 efter igångsättning p g a tidig vattenavgång i vecka 32+3. Det var enligt min BM och läkaren på MVC inte tillräckligt för att jag skulle få gå på spec-MVC under andra graviditeten. När jag skrevs ut efter förlossningen sade läkaren att om/när jag blev gravid igen, skulle man hålla extra koll på mig. Men jag hade flyttat till en annan del av landet, när det var dags för andra barnet och där var det inte tal om extra koll.

Spec-MVC fick jag börja gå till, när det TUL visade att även andra barnet var tillväxthämmat och mitt blodtryck var lite högt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Maria K

Jo det är väl läkaren som bör skriva remiss till SMVC så hon får nog inte lova att du får komma dit, men med en prematur sedan tidigare ska det ju inte vara något problem.
    Det är ju bara att kräva Läkarkontakt och be om en remiss till SMVC, nekar hon dig läkarkontakt så är det bara att byta BM.

• SaraahM

JA ,alltså pratade med en annan BM och hon sa att det var lite så att det var dom som bestämde - men att hon skulle hjälpa mig .
    Har bytt nu . Den andra var väldigt otrevlig och tror ja bara hade haft en jobbig tid hos henne om ja fortsatt. Får väl se om det blir spec mödravård lr bara lite extra kontroller .
    Men bra ska det gå och gärna någon vecka över tiden !! =))

• Fimpen72
    SaraahM skrev 2010-09-08 17:47:45 följande:
    JA ,alltså pratade med en annan BM och hon sa att det var lite så att det var dom som bestämde - men att hon skulle hjälpa mig .
    Har bytt nu . Den andra var väldigt otrevlig och tror ja bara hade haft en jobbig tid hos henne om ja fortsatt. Får väl se om det blir spec mödravård lr bara lite extra kontroller .
    Men bra ska det gå och gärna någon vecka över tiden !! =))
    Jättebra att du bytte. Finns ingen anledning att ha en otrevlig BM när det finns andra att prova
  • 08 i Skåne

Min son föddes i v. 32 och var tillväxthämmad och jag fick veta när jag skrevs ut från BB efteråt att jag skulle ha spec. MVC vid ev. ny graviditet. Så när jag blev gravid igen, så ringde jag direkt till Spec. MVC och så var det klart. Det behövdes ingen remiss från BM.

• cloudberry79

Ring själv till specMV, de har dessutom dina journaler från förra förlossningen, så de kan hjälpa dig direkt. Jag fick veta efter mitt sena missfall (v21) att jag skulle få gå till spec-MV vid nästa graviditet. Det fick jag inte via min BM (som jag för övrigt tycker är bra) före vecka 25. Jag fick mina första SD i vecka 16, blev inlagd i v25 och födde sonen i v28. Om det blir en nästa gång så ringer jag själv till spec-MV!

If you love me - please don't feed me!
  • Jessica1

Jag har spec. mödra vård nu. Väntar dock enäggstvillingar så jag hade haft det ovasett. Men blev lovad det förra gången pga preklampsi (pojke född 27+5). I Lund måste man bli remiterad av sin BM för att få komma dit. Men de är väldigt vänliga och tar ens krämpor på allvar när man väntar barn nästa gång.

Hoppas att allt går bra, grattis och kram på dig!

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • ollie

Fick en pojke i v29+1 pga ablatio, har där efter fött två pojkar till och det var aldrig någon diskussion om att jag skulle gå på spec MVC. Födde dock iv 26+0 och 24+1 ändån. För oss så var det en trygghet att gå på¨spec MVC.

Lycka till

mina älskade sjuka barn
Svar på tråden specialmödravård !