• Anonym (behöver råd)

baka in dåligt lån i huslånet.

hjälp. Hur ska jag göra.
    Jag o sambon har varit ihop i tre år och fått två barn och är mitt i ett husbygge.
    När huset nu blir klart vill vi lägga in hans dåliga sevenday-lån på 150.000 kr i huslånet eftersom det kostar skjortan med över 14 procents ränta. Byggkreditivet är på 3 milj. men vi kommer ha ca 150.000kr kvar som banken sagt att vi får använda hur vi vill. Problemet är att vårat förhållande varit extremt svajigt i dessa tre år då vi även separerat en period men flyttat ihop igen.
    Hans lån är en skatteskuld på företaget som kom direkt när vi träffades, alltså momspengar som hans förra familj, exet och hennes barn levt upp.
    Skulle vi nu separera och inte få tillräckligt vid husförsäljning för att täcka huslånet, då skulle jag stå där ensam med halva hans skatteskuld på släp.
    Vi har nu sagt att han ska amortera lite mer än mig varje månad tills han har amorterat 150.000 mer än mig men det förutsätter ju att vårat förhållande inte spricker. Hur ska man göra? skriva något papper? dela upp huslånet på 2 delar där hans del är större? för övrigt har han nyligen fått en bet.anmärkning mitt under byggtiden som nu är betald men han kan inte göra några nya egna lån. vi tjänar lika och ska dela lika på räkningar.
    Nån som ar tips råd, vart i liknande sits? 

• Svar på tråden baka in dåligt lån i huslånet.
  • Anonym (behöver råd)

läst 27 gånger, inga svar. nån som har nån åsikt då?

• Anonym (förslag)

Jag tycker att ni ska skriva ett papper mellan er att hans del av skulden på huset är 150.000:- mer än din del. Om ni då separerar och säljer huset ska det räknas av 150.000 mer för honom innan ev vinst räknas ut. Eller, om huset säljs med förlust, så får han 150.000 mer i skuld kvar.
    Jag rekomenderar dig att ta kontakt med en advokat som kan hjälpa dig att skriva pappret så det blir rätt från börja. Kolla om din kommun har gratis lättare advokat hjälp att tillgå, vissa kommuner har det.

• Anonym

Jag skulle inte ha lagt in hans lån i det gemensamma när ni har ett svajigt förhållande. Jag gjorde misstaget att göra en sådan sak och vi hade en muntlig överenskommelse att han skulle betala tillbaka det lånet om vi separerade. När vi separerade tog jag över huset och lånen och sitter nu och betalar av hans skuld också.

• Anonym

Tycker du ska vara försiktig, det blir ju lika mycket ditt ansvara att betala av skulden, det blir kanske lättare en liten stund, men separarar ni vilket det låter som kan hända, då förlorar du 75000 på den niten, fråga dig om det är värt det. Sen är ju frågan varför ni pratar termer i mina pengar och dina pengar när ni äger hus tillsammans.

• Anonym (behöver råd)
    Anonym skrev 2010-09-05 21:14:16 följande:
    Tycker du ska vara försiktig, det blir ju lika mycket ditt ansvara att betala av skulden, det blir kanske lättare en liten stund, men separarar ni vilket det låter som kan hända, då förlorar du 75000 på den niten, fråga dig om det är värt det. Sen är ju frågan varför ni pratar termer i mina pengar och dina pengar när ni äger hus tillsammans.
    tack ni som svarat!

Som jag nämnde tidigare så är detta en skuld som han drog på sig med sin förra familj egentligen och eftersom vi alltid har haft en svajig och osäker relation och framtid så finns ju risken att vi separerar och jag blir en ensamstående mamma med två barn på heltid med hans gamla skuld på släp. Vart har jag pratat i termer om dina eller mina pengar? Jag skrev att vi kommer att dela lika på räkningarna eftersom vi tjänar lika.
  • Anonym (realist)
    Anonym (förslag) skrev 2010-09-05 21:09:23 följande:
    Jag tycker att ni ska skriva ett papper mellan er att hans del av skulden på huset är 150.000:- mer än din del. Om ni då separerar och säljer huset ska det räknas av 150.000 mer för honom innan ev vinst räknas ut. Eller, om huset säljs med förlust, så får han 150.000 mer i skuld kvar.
    Jag rekomenderar dig att ta kontakt med en advokat som kan hjälpa dig att skriva pappret så det blir rätt från börja. Kolla om din kommun har gratis lättare advokat hjälp att tillgå, vissa kommuner har det.
    Instämmer helt med detta. Oavsett hur ni löser skuldfrågan - se till att skriva papper på saken!

Sen kan jag inte låta bli att fundera på varför ni bygger ett hus för tre miljoner tillsammans om relationen är så skakig?  
  • Anonym (behöver råd)
    Anonym (realist) skrev 2010-09-05 21:42:09 följande:
    Instämmer helt med detta. Oavsett hur ni löser skuldfrågan - se till att skriva papper på saken!

Sen kan jag inte låta bli att fundera på varför ni bygger ett hus för tre miljoner tillsammans om relationen är så skakig?  
    Jo tack, vi vet att det låter konstigt att bygga hus tillsammans när relationen är skakig men när vi har det bra så har vi det välldigt bra och det är i dom stunderna som vi fattat dom stora besluten och eftersom vi har två gemensamma barn nu så är vi överens om att vi ska satsa hela vägen ut. Och bo kvar där vi gör just nu är uteslutet så byta boende var ändå ett måste. 

Men som flera har sagt, skriva papper är nog det bästa och så får det bli. Ska se med kommunen, som någon nämnde, om det går att få lite advokathjälp på ett billigt sätt...

tack än en gång för svar 
Svar på tråden baka in dåligt lån i huslånet.