baka in dåligt lån i huslånet.
hjälp. Hur ska jag göra.
Jag o sambon har varit ihop i tre år och fått två barn och är mitt i ett husbygge.
När huset nu blir klart vill vi lägga in hans dåliga sevenday-lån på 150.000 kr i huslånet eftersom det kostar skjortan med över 14 procents ränta. Byggkreditivet är på 3 milj. men vi kommer ha ca 150.000kr kvar som banken sagt att vi får använda hur vi vill. Problemet är att vårat förhållande varit extremt svajigt i dessa tre år då vi även separerat en period men flyttat ihop igen.
Hans lån är en skatteskuld på företaget som kom direkt när vi träffades, alltså momspengar som hans förra familj, exet och hennes barn levt upp.
Skulle vi nu separera och inte få tillräckligt vid husförsäljning för att täcka huslånet, då skulle jag stå där ensam med halva hans skatteskuld på släp.
Vi har nu sagt att han ska amortera lite mer än mig varje månad tills han har amorterat 150.000 mer än mig men det förutsätter ju att vårat förhållande inte spricker. Hur ska man göra? skriva något papper? dela upp huslånet på 2 delar där hans del är större? för övrigt har han nyligen fått en bet.anmärkning mitt under byggtiden som nu är betald men han kan inte göra några nya egna lån. vi tjänar lika och ska dela lika på räkningar.
Nån som ar tips råd, vart i liknande sits?