• Punkster

När och hur blir man vuxen?

Det här har jag funderat en del över. När blir man egentligen vuxen? Och hur går det till? Kan man på något sätt definera vem som är vuxen och vem som är det?

När jag fyllde 18 år så kände jag mig otroligt mogen och vuxen. Fick ju köpa cigaretter på affären, var myndig och fick rösta och allt sånt. Men när jag träffar på 18-åringar nu så tycker jag nog knappast att dom är vuxna. Jag tänkte att man kanske inte kan dra någon gräns vid ålder. Min syster är snart 21, bor hemma hos mamma och pappa, har inget jobb, pluggar inte utan gör mest inget alls. Jag har svårt att se henne som en vuxen. Men om man inte kan sätta någon åldersgräns så kan ju även en bra mycket äldre person kunna räknas som ej vuxen, eller? Och det blir ju konstigt om en 45-åring inte är vuxen?

Sen tänkte jag att det har att göra med att man försörjer sig själv, har ett eget hushåll osv. Men då kom jag på att det finns ju även här många människor som har kommit till åren som inte jobbar eller försörjer sig själva, går på bidrag, får lägenhet av socialen och allt sånt? Är inte dom vuxna? Jo, det tycker jag nog så där föll den teorin.

Sen kom jag in på attityd och beteende. Att uppträda vuxet, ni vet. Men ännu en gång så kom jag att tänka på äldre personer som beter sig som om dom vore 14. Och där sprack det ännu en gång.

Vad tycker ni andra? När blir man vuxen? Har det med ålder att göra? Mogandsgrad? Livssituation? Eller något annat? Hur definerar man en vuxen person?

• Svar på tråden När och hur blir man vuxen?
  • KlasKristian

När man står på egna ben, dvs försörjer sig själv.

• ragatan

Att vara vuxen för mej är förmågan att se bortom sej själv och se skillnad på "vill ha" och "behöver". Att kunna sätta någon annans behov före sina egna. Att ta ansvar för sej själv och sina handlingar. Att tänka steget längre och förutse möjliga konsekvenser INNAN man gör något.
    Somliga klarar det det när de är arton, andra fixar det inte ens som 40-åringar.

• Beatrice

Att vara vuxen är att kunna vara seriös och duktig när det behövs och kunna ta tag i jobbiga saker. Att man kan reda sig själv och ta ansvar.

Att flytta hemifrån och försörja sig själv tvingar en bli mer vuxen. För annars får man problem.

Dock att bli vuxen betyder inte att man inte kan leka och ha roligt  ;)

Svar på tråden När och hur blir man vuxen?