• Birry

Hur mycket ersättning gav ni era nyfödda första gången?

Planerar att inte amma, utan ta med ersättning och flaska direkt till BB. Men nu börjar jag grubbla på hur mycket man ger i början? Första gångerna alltså, för om bebisen hade blivit ammad hade han/hon inte fått i sig nån större mängd innan mjölken rinner till (om jag fattat det hela rätt) och då kanske det är dumt att drämma till med 60 ml ersättning tre timmar efter att man fötts?

När vi fick vårt första barn för fyra år sen var han låg i blodsockret (pga gravdiabetes hos min fru) och fick ersättning/tinad bröstmjölk med tesked var tredje timme, men jag kan för mitt liv inte minnas hur mycket det var!? Kanske är det bättre att "teskeda" i ersättningen de första gångerna för att det inte ska gå för fort? (Även om det då gjordes för att inte störa amningen).

Någon som har några tips? Tacksam för alla råd hur vi ska göra detta så bra som möjligt!

(Har iofs sett typ amerikanska förlossningsserier (åh, underbara faktakälla... ) där den några timmar gamla bebisen ligger med en flaska i munnen - så det kanske bara är att köra på?)

• Svar på tråden Hur mycket ersättning gav ni era nyfödda första gången?
  • pefa

Vi har gett ersättning från första början till vår 2 veckor gamla son. Första målet gav en uska honom med snipa, han fick i sig runt 10 ml. Första halva dygnet åt han inte mer än så, för att sedan öka till 20 ml dagen efter. Två dagar efter förlossningen fick han 30 ml per gång, i samma veva åkte vi hem. Nästa dag var vi uppe i 45, men vips började han bli vrålhungrig, varpå vi fick fördubbla mängden med en gång.

Vi tog också med oss ersättning och flaska till bb, men använde deras ersättning där. De gjorde iordning maten i vår egna flaska åt oss så det var hur smidigt som helst! Personalen på både förlossningen och bb har ju koll, så lita på vad de säger du :)

• Espem

Ja, hör med BB. Till oss sa dom:

10 ml första dagen (var 4 timme minst)
    Och sen öka med 10 varje dag tills det gått tio dagar, då man alltså är uppe i 100 ml.

Fast vi ammade också, så hon fick ju mer än så i slutändan.

Vissa barnskötare på BB var jättenoga med att absolut inte ge mer än 30 den tredje dagen medan andra gott kunde ta 40-45 om hon inte verkade mätt av 30 den dagen. Så det var lite olika åsikter hur noga det var med mängden. Men några stora mängder var det inte i början...

• Birry
    pefa skrev 2010-09-04 21:08:42 följande:
    Vi har gett ersättning från första början till vår 2 veckor gamla son. Första målet gav en uska honom med snipa, han fick i sig runt 10 ml. Första halva dygnet åt han inte mer än så, för att sedan öka till 20 ml dagen efter. Två dagar efter förlossningen fick han 30 ml per gång, i samma veva åkte vi hem. Nästa dag var vi uppe i 45, men vips började han bli vrålhungrig, varpå vi fick fördubbla mängden med en gång.

Vi tog också med oss ersättning och flaska till bb, men använde deras ersättning där. De gjorde iordning maten i vår egna flaska åt oss så det var hur smidigt som helst! Personalen på både förlossningen och bb har ju koll, så lita på vad de säger du :)
    Åh, tack! Då har jag både lite riktlinje och dessutom kan jag förstås fråga personalen - att jag inte tänkte på det!!  
  • Birry

Tack Espem också! Kan inte fatta att jag inte tänkte på personalen... *s*

• Mamma till två mirakel

Ja tror dem sa till oss 10ml per dag gammal bebisen är...
    Så 10ml första dagen,sedan 20ml osv.... men kolla med personalen...
    Första veckan skulle man öka så iaf...sedan skulle man stanna upp på 80ml tor jag dem sa...

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • Miss Cee

Den tredje dagen så gav vi nog 40-50ml (dvs blandade till 60).

det enklaste är helt enkelt att du blandar lite mer än du tror går åt och fortsätter så. Barnet ska ju få äta sig mätt, så det bästa är att det blir lite över i flaskan när bebisen visar att den är nöjd. Det är bebisen som ska avgöra, inte den som blandar.

• Espem

Jo det låter ju lite töntigt att upprepa att man ska fråga personalen. 

Men det kan ju vara nåt särskilt med ditt barn som det inte var med våra barn som gör att dom råd vi fick inte är bra för ditt barn. Troligtvis inte, men vad vet jag, jag är inte medicinsk expert. 

När man här på forum upprepar dom råd man fått kanske det är helt fel för ett annat barn, dom flesta har nog med sig det i bakhuvudet, men ändå. Det är väl en ödmjukhetsgrej att man lägger till den lilla brasklappen fråga-personalen. För mig i alla fall. 

• Birry

Tack för era svar!

Håller självklart med dig Miss Cee om att det är bebisen som ska bestämma!!  Jag är bara lite rädd att ge för mycket de allra första gångerna, men precis som ni säger så finns det ju kunnigt folk på BB.

• Birry
    Espem skrev 2010-09-04 21:28:47 följande:
    Jo det låter ju lite töntigt att upprepa att man ska fråga personalen. 

Men det kan ju vara nåt särskilt med ditt barn som det inte var med våra barn som gör att dom råd vi fick inte är bra för ditt barn. Troligtvis inte, men vad vet jag, jag är inte medicinsk expert. 

När man här på forum upprepar dom råd man fått kanske det är helt fel för ett annat barn, dom flesta har nog med sig det i bakhuvudet, men ändå. Det är väl en ödmjukhetsgrej att man lägger till den lilla brasklappen fråga-personalen. För mig i alla fall. 

Nejdå, inte töntigt i mina öron (ögon) - jag bara förundras över att jag varit så övertygad om vi måste klara detta själva... (Men jag tror att det bottnar i att jag hört allt för mycket om amningshets, så att jag kanske tänkt att de vägrar svara på ersättningsfrågor - men så illa får jag verkligen hoppas att det inte är nu! )

(Jag gillar också att lägga till såna "försiktighetsdeviser" när jag delar med mig på forumet, så jag är helt med dig på den punkten! )

(Gillar visst parenteser idag... )
  • Sandra Forslund
    Birry skrev 2010-09-04 21:01:20 följande:
    Planerar att inte amma, utan ta med ersättning och flaska direkt till BB. Men nu börjar jag grubbla på hur mycket man ger i början? Första gångerna alltså, för om bebisen hade blivit ammad hade han/hon inte fått i sig nån större mängd innan mjölken rinner till (om jag fattat det hela rätt) och då kanske det är dumt att drämma till med 60 ml ersättning tre timmar efter att man fötts?

När vi fick vårt första barn för fyra år sen var han låg i blodsockret (pga gravdiabetes hos min fru) och fick ersättning/tinad bröstmjölk med tesked var tredje timme, men jag kan för mitt liv inte minnas hur mycket det var!? Kanske är det bättre att "teskeda" i ersättningen de första gångerna för att det inte ska gå för fort? (Även om det då gjordes för att inte störa amningen).

Någon som har några tips? Tacksam för alla råd hur vi ska göra detta så bra som möjligt!

(Har iofs sett typ amerikanska förlossningsserier (åh, underbara faktakälla... ) där den några timmar gamla bebisen ligger med en flaska i munnen - så det kanske bara är att köra på?)
    Lite sent ute med denna fråga, var ju ett tag sen det skrevs i denna tråd, men varför har ni bestämt er för att ej amma. Vill ha lite peppning i mina tankar kring amningen! Mina främsta tankar är att "bör man inte ge rå-mjölken"? Mina velningar går från att ge ersättning från dag 1, enbart, eller att ge råmjölken för att sedan ge ersättning, jag planerar dock aldrig att amma!
  • Birry

Så velade jag också, råmjölk vs ersättning direkt, men landade i att jag inte ville dra igång någon mjölkproduktion alls genom att låta honom suga. Så jag lät bli, fick tabletter efter förlossningen och ger nu enbart ersättning! Det är SÅ skönt och jag är supernöjd med beslutet.

• Sandra Forslund
    Birry skrev 2010-09-26 22:51:41 följande:
    Så velade jag också, råmjölk vs ersättning direkt, men landade i att jag inte ville dra igång någon mjölkproduktion alls genom att låta honom suga. Så jag lät bli, fick tabletter efter förlossningen och ger nu enbart ersättning! Det är SÅ skönt och jag är supernöjd med beslutet.
    Vilka var reaktionerna på BB. För jag känner att jag absolut inte vill ta en diskussion om detta i det läget, då är allt så nytt och man är så skör ändå! Skrev du in i förlossningsbrev eller så? Ja nu lutar jag mot att inte ge nåt alls. Är den första rå-mjölken så extremt viktig då? Det är väl amningen överlag de predikar för som skydd mot infektioner och så. Är det nåt extra med rå-mjölken, får läsa på!

Är så svårt. Jag ammade aldrig min son, men pumpade ur åt honom till mjölken sinade efter 1 månad. Men vet inte om tiden finns för att pumpa med en nyfödd och en 2,5 åring. Pumpningen tar ju tid..
  • Birry

Det var (förvånansvärt nog) inga reaktioner alls på BB! Min BM hade skrivit in i min journal att jag inte skulle amma och de på BB bara konstaterade "jaha, du ska inte amma, säg till när ni vill ha ersättning"... Och så fick jag mina tabletter mot mjölkproduktionen.

Superskönt, för som du säger, man orkar inte argumentera där och då.

Svar på tråden Hur mycket ersättning gav ni era nyfödda första gången?