Hur mycket ersättning gav ni era nyfödda första gången?
Planerar att inte amma, utan ta med ersättning och flaska direkt till BB. Men nu börjar jag grubbla på hur mycket man ger i början? Första gångerna alltså, för om bebisen hade blivit ammad hade han/hon inte fått i sig nån större mängd innan mjölken rinner till (om jag fattat det hela rätt) och då kanske det är dumt att drämma till med 60 ml ersättning tre timmar efter att man fötts?
När vi fick vårt första barn för fyra år sen var han låg i blodsockret (pga gravdiabetes hos min fru) och fick ersättning/tinad bröstmjölk med tesked var tredje timme, men jag kan för mitt liv inte minnas hur mycket det var!? Kanske är det bättre att "teskeda" i ersättningen de första gångerna för att det inte ska gå för fort? (Även om det då gjordes för att inte störa amningen).
Någon som har några tips? Tacksam för alla råd hur vi ska göra detta så bra som möjligt!
(Har iofs sett typ amerikanska förlossningsserier (åh, underbara faktakälla... ) där den några timmar gamla bebisen ligger med en flaska i munnen - så det kanske bara är att köra på?)