• kodoktorn

Bilbarnstol i passagerarsätet

En fråga - ni andra som också har bilbarnsstolen i passagerar sätet fram i bilen, ser ni den högra sidospegeln?
    Vi har en Ford Focus och en Britax Hiway stol och ser inte den spegeln - mycket irriterande. Vore intressant att höra om andra har samma problem eller om det det är kombinationen bil - stol som inte passar i hop.

• Svar på tråden Bilbarnstol i passagerarsätet
  • Linastrumpan

Vissa stolar är ju högre än andra och vissa bilsäten. Jag har en britax freeway o en two way och har haft dem i en Volvo 460 o skoda fabia fram utan att de skymmer sikten.  Så som svar på din fråga Ja jag ser högra sidospegeln

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Kina79

Jag har en britax Free-Way i framsätet på en Volvo 855 och jag ser högra sidospegeln.

• norgesessan

Maken såg inte spägelen i en av bilarna, med en av stolarna. Men resterande var bra. Nu har vi en större bil med två rader baksäter, så nu har vi ingen stol fram.

Gissar att det var cosmicen som skymde sikten.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • kodoktorn

Ska mäta och prova om det funkar bättre med andra stolen i Focusen, är ganska irriterande att inte kunna backa som man är van.

• annlu748

Jag har en Octavia och så hade vi en acta gracco babyskydd med bas, på passagerarsätet och jag såg inte backspegeln.

• KramKalas

jag har en hi-way o en mondeo med stolen i framsätet och jag ser inte spegeln om jag inte lutar mig rejält

• mapo51

Vi ser sidospegeln, men det är för att vi har valt en stol (Brio Zento) där vi ser sidospegeln. Eftersom vi visste från början att vi skulle sätta sonen fram ibland (nu kommer han att sitta fram för det mesta när vi får tillökning i höst) så testade vi att vi skulle se sidospegeln. Framför allt var det jag som hade problem med att se sidospegeln.

• längtan09

sambon ser inte sidospegeln. Har en volvo V70 och en britax multi-tech.

Mamma sedan juni 2009
  • Piff o Puff

Vi såg inte spegeln (hiway och ford focus) Köpte en husvagnsspegel som man spänner på den vanliga backspegeln (fanns på Mekonomen bla), det fungerade alldeles utmärkt.

• norgesessan

Gör det? Har tipsat om husvagnspegel innan (andra trådar samt privat), men ingen provade...

• cicci85

jag har provat med biltemas billiaste husvagnsspegel och det funkade inte.

• Takhiza

Jag ser sidospegeln jätte bra. Har en Ford Mondeo.
    Får snart en bebis och är lite fundersam om vem av dem som ska sitta bak, någon med erfarenhet? Sonen (som är snart 3) är inte direkt van vid bilåkning då jag bara haft körkort i 2mån så bebisen vänjer ju sig från början. Hur ska man göra? (ursäkta att jag lånar tråden TS)

• norgesessan

När vi fick vår tvåa satt han ensam bak, eller så satt båda bak.
    Nr vi fick trean satt hon och tvåan bak, ettan framme...(Även där testade vi lite olika).

Nu har vi en 6 sitsig bil, och valde att inte koppla ur airbagen..Det hade dock varit mycket smidigare med ett barn i framsätet med, men det är ju inte för alltid dom sitter i stolar, så då är det bättre att airbagen finns där för mig. (Är alltid passagerare).

• Miss Lau

När vi hade Freeway såg jag spegeln. Med de andra stolarna och babyskydden vi haft har jag inte sett den, och de har därför fått lov att sitta i baksätet. Jag skulle aldrig våga köra utan att se höger backspegel det verkar ju livsfarligt!

• GulTussilago
    Takhiza skrev 2010-10-12 19:29:52 följande:
    Får snart en bebis och är lite fundersam om vem av dem som ska sitta bak, någon med erfarenhet? Sonen (som är snart 3) är inte direkt van vid bilåkning då jag bara haft körkort i 2mån så bebisen vänjer ju sig från början. Hur ska man göra? (ursäkta att jag lånar tråden TS)
    Jag hade nog låtit stora sonen välja vart han ville sitta. Det funkar oftast vilket som! (förutom i min gamla volvo 850 där babyskyddet inte passade fram pga att bältesspännet satt för långt fram)

Det fungerar alldeles utmärkt att ha bebis bak! (vill man hålla koll kan man köpa en spegel)
  • Kina79
    Takhiza skrev 2010-10-12 19:29:52 följande:
    Gör det som känns rätt för dig.
    NTF rekommenderar att man har det tyngsta barnet fram, dels för att instrumentpanelen tål mer och dels för att ryggstödet tål något mindre och då riskerar det att tryckas fram över den som sitter fram.

Men samtidgt så säger även NTF att man ska ha det barn fram so mkänns bäst för en själv. Blir man en bättre bilförare av att ha bebisen fram, då ska man ha det.
    Sen beror det ju även på vilka stolar man har. Vilken sitter bäst fram resp bak?

Jag har yngsta, 5 månader fram i en Britax Free-Way.
    Mellan sitter bakom i en Hi-Way och storan sitter i mitten i en bältesstol

Detta funkar bäst för oss just nu. Så småningom ska alla sitta bak
Svar på tråden Bilbarnstol i passagerarsätet