• ungkvinna81

Frozen embryos är BÄTTRE än färska, visar studer!

Hej! Vi hittade en mycket intressant artikel att frusna embryos ger bättre o hälsosammare barn än ivf/äggdonation på färska ägg... här får ni länken: www.timesonline.co.uk/tol/news/science/article5127875.ece Studierna ledde till samma resultat oavsett vilket land gjorde studien... vad tycker ni? :) Jag själv blev överasskad när jag läste om dessa studier.

• Svar på tråden Frozen embryos är BÄTTRE än färska, visar studer!
  • callimero

Intressant. Har själv funderat mer än en gång på just hur detta med alla hormoner och manipulationer påverkar kroppen och speciellt slemhinnan.

"When fresh embryos are used in treatment, women may still be under the influence of powerful hormonal drugs used to stimulate their ovaries into producing extra eggs, or the anaesthetics used during egg collection. Either of these may interfere with the endometrial lining of the womb, and thus with the formation of the placenta."

• villsågärna38

Väldigt intressant men undrar om det verkligen även gällerÄD? Ser bara att de hänvisar till vanlig IVF och att en av orsakerna kan vara de hormoner man tar för att stimulera äggtillväxten. Det låter iofs logiskt, har som kalimero också undrat hur dessa hormoner påverkar kroppen.

Life goes on...
  • Hannah74

Vi blev gravida på fet och flera jag känner oxå:)

• ungkvinna81
    villsågärna38 skrev 2010-09-04 16:45:03 följande:
    Väldigt intressant men undrar om det verkligen även gällerÄD? Ser bara att de hänvisar till vanlig IVF och att en av orsakerna kan vara de hormoner man tar för att stimulera äggtillväxten. Det låter iofs logiskt, har som kalimero också undrat hur dessa hormoner påverkar kroppen.
    det handlar åxo om ÄD det är embryos som de har studerat jag läste oxå att FET ger mycket bra graviditetsresultat. Jag googlade lite o hittade två teroier angående skillnaden mellan embryo tranfser barn och naturligt födde barn när det gäller intellegans. vissa säger att båda barnen i de olika grupper är lika smarta andra säger attt barn födde via embryo transfer är smartare eftersom föräldrarna längtade efter barnet och de är bättre på uppfostran än de som blev bara på smällen o därför är barnet mer smartare, men vem vet;)
  • callimero

Hm, vid ÄD borde det inte spela roll?

Om man nu inte tror att det är så att endast toppenfina embryon klarar just upptiningen och de svagare därmed gallras bort i en extra hantering som det innebär.

Tyvärr har jag som mest fått 2 st fina befruktade ägg att sätta tillbaka, och det är lite väl att chansa på att frysa 1 av dessa för att sedan tina upp, så det har blivit 2 återförda. Har funderat lite på hur det är med IVF i naturlig cykel för en som mig som ändå får så få ägg.

• Thi 08

Jag tror framförallt att frysta embryos kan vara lite "snällare" mot de som har immunologiska faktorer. Det är känslan jag fått. Dessutom är det ju ett bra sätt att "sålla" ägg genom att se om de klarar upptiningen.

• ungkvinna81

Nu skriver Aftonbladet en artikel om salt och könet på bebisen... man få sen tro på vad man vill... här kommer artikel i alla falla:

”Skippa saltet – föd en dotter”

Vad du äter påverkar
    könet på ditt barn

Vill du ha en dotter?

Skippa salt, potatis och bacon.

Ät istället yoghurt, bönor och ost.

Det visar en ny studie.

De flesta föräldrar låter slumpen avgöra om det blir en gosse eller tös. Men för den som föredrar att ha

kontroll och helst önskar sig en dotter finns det några handfasta tips som har visat sig ha enastående stor effekt.

Tricket är att äta rätt och tajma sexet, enligt en studie från universitetet i Maastricht i Holland som refereras i Daily Mail.

Undvik oliver

För att få en dotter ska mamman undvika mat som innehåller mycket natrium och kalium. Det är till exempel potatis, bröd, ansjovis, oliver, bacon, salami, räkor, ädelost och bakverk.

Istället ska hon äta mer mat med kalcium och magnesium. Det är till exempel yoghurt, hårdost, rabarber, spenat, tofu, broccoli, havregryn, apelsiner, bönor samt cashew- och paranötter.

Enligt forskarna har det ingen betydelse vad pappan äter.

För bästa resultat ska de blivande föräldrarna också ha sex regelbundet, dock inte precis före eller efter ägglossning.

80 procents effekt

I undersökningen ingick 172 västeuropeiska kvinnor mellan 23 och 42 år. Alla hade tidigare fött pojkar och ville nu ha flickor. De flesta klarade visserligen inte av de hårda kost- och sexråden och blott 21 kvinnor höll ut till slutet. Men av dem födde 16 döttrar – vilket alltså är smått ofattbara 80 procent.

– När båda metoderna används korrekt är det en avsevärd framgångssiffra, säger en av forskarna till Daily Mail.

Det är första gången den här typen av experiment utförs på människor. Liknande försök på maskar, grisar och råttor har tidigare gett snarlika resultat.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7731044.ab

• loisan31

Vad har detta med äggdonation att göra?

• ungkvinna81
    loisan31 skrev 2010-09-08 08:37:46 följande:
    Vad har detta med äggdonation att göra?
    det kan vara roligt att veta för de som är intresserade... om man lyckas med att få ett + efter FET/ET eller bara naturlig graviditet.
    Du kanske inte tyckte det va intressant men andra kanske gör det!
  • callimero

Jag gissar loisan31 syftar på artikeln precis ovan.

Är man hänvisad till ÄD känns det rätt irrelevant vad man ska äta eller när man ska sexa i syftet att styra könet på sitt barn. Förmodligen överhuvudtaget när man kämpar i barnlöshetsträsket. Man är nog mest överlycklig bara det blir ett barn.

• villsågärna38

Ja om det är så att kosten påverkar äggen på något sätt eller har med befruktningstillfället att göra så är det ju inget vi som gör ÄD kan göra något åt. Håller även med Kalimero. Har man försökt få barn i flera år så är diskussioner om kön totalt irrelevanta. Det spelar ju ingen som helst roll vilket kön barnet får. Jag kommer att vara överlycklig om jag får ett barn överhuvudtaget.

Life goes on...
  • Thi 08

Får väl ringa till kliniken och be donatorerna att skippa salt Skämt åsido, det var ju lite malplacerad studie i ett äggdonationsforum. Blir nästan lite upprörd-

• ungkvinna81
    villsågärna38 skrev 2010-09-08 09:36:03 följande:
    Ja om det är så att kosten påverkar äggen på något sätt eller har med befruktningstillfället att göra så är det ju inget vi som gör ÄD kan göra något åt. Håller även med Kalimero. Har man försökt få barn i flera år så är diskussioner om kön totalt irrelevanta. Det spelar ju ingen som helst roll vilket kön barnet får. Jag kommer att vara överlycklig om jag får ett barn överhuvudtaget.
    Ja! jag håller med ....
    könet kanske inte spelar nån roll för många här... jag själv inte tror på att mat "ändrar" könet på barnet.
    Jag vill inte att folk ska sitta o proppa i sig salt eller what ever....för att påverka könet på barnet.
    Man blir så klart lycklig  att man är gravid.... det var inte meningen att UPPRÖRA er!! eller göra er LEDSNA!!

Jag tyckte det ett "roligt/intressant" studie... att det finns forskare/folk som tror på sånt!

Jag tror att ni är litr för känsliga!... det var bara info!! man få tro på vad man vill!!! man få göra vad man vill!! jag försöker inte påverka nån eller uppmuntra till salt uppätandet!!!... det var bara info som jag hittade på nätet och som jag ville dela med mig! En studie om att mat kan påverka könet på barnet!

chill girls!!

• milou67

Hej har inte sett denna tråd förut men jag måste säga en sag... DET är mannen som bestämmer könet. Det ärhans spermier som bestämmer om det blir en pojke eller flicka så det spelar absolut inte någon roll vad kvinnan äter... ;) kram på er o lycka till från en som har två ägg imagen o har td om 6 dagar gulp!!

så länge jag andas så hoppas jag...
  • Thi 08
    milou67 skrev 2010-10-24 19:22:57 följande:
    Hej har inte sett denna tråd förut men jag måste säga en sag... DET är mannen som bestämmer könet. Det ärhans spermier som bestämmer om det blir en pojke eller flicka så det spelar absolut inte någon roll vad kvinnan äter... ;) kram på er o lycka till från en som har två ägg imagen o har td om 6 dagar gulp!!
    Japp så är det  O min mans bröder och han får "bara" flickor, så det verkar även vara så att vissa män "bara" kan få flickor alt pojkar. Eller iaf att sannolikheten för flicka är så mkt högre än motsatsen.  
Svar på tråden Frozen embryos är BÄTTRE än färska, visar studer!