Boktips till 4-åring
Vilka böcker älskar era 4-åringar? Tar gärna emot lite boktips då jag tänkte handla lite böcker i present till en kille som fyller 4 nu.
Tack på förhand!
Vilka böcker älskar era 4-åringar? Tar gärna emot lite boktips då jag tänkte handla lite böcker i present till en kille som fyller 4 nu.
Tack på förhand!
Alfons böcker? Mamma Mu? Det mesta om bilar/traktorer/flygplan ;)
Min lille kille som fyllt 5 år nyss, han älskar böckerna om Halvan. Det finns massor med böcker. De handlar om massor med olika saker som hur det är att vara polis, köra sopbil, buss, flyg m.m
Min 4-åriga dotter älskar "Staden när du sover" av Björn Bergenholtz, handlar om olika yrken som arbetar även på nätterna.
Tack för jättebra tips!!
Tack Emilia75
Popcornmannen Poppe är en helt underbar bok för barn i denna ålder.
Min dotter och jag sträckt läste den på 40 sidor och det blev mycket skratt och en massa utlägg på frågor som finns i varje slut av ett kapitel.
Mb4: Låter jätterolig!
Min kompis son fick en bok om rymden, kan tyvärr inte säga vad den heter för jag kommer inte ihåg.. Men han var sååå facinerad av dessa bollar i himlen och alla stjärnor. Lärorikt dessutom
Castor syr :)
Jag vet att systersonen gillar böcker som handlar om hur saker fungerar, så har köpt en bok om människokroppen till honom med flikar man kan vika ut och lätta experiment man kan testa. Så bok om rymden skulle han nog gilla.
Jeak: Googlade "Castor syr" och den verkade jättemysig. tack.
Min tjej är snart fyra och hon älkar böckerna om Castor - http://www.castorpriset.se/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4 (favoriten är castor odlar och Castor snickrar.
Hon gillar även Kråke- böckerna, men vet ej om man kan köpa dem i affär eller bara genom bokklubb.
Överhuvudtaget är böcker som handlar om "praktiska" saker som hon kan relatera till i vardagen!
Kråke böckerna är jättekul tycker vår son. Helst den om polisen och hur man lär sig simma. Tycker själv det är bra böcker.
Tack for alla bra svar!
Min son är 3½ och älskar böcker ( kan bero på att maken och jag är bokslukare och att jag sitter och författar så ofta jag kan ) , läsa (dvs han berättar vad han ser och dessutom ett bra minne vad det står på sidorna, rätt kul att lyssna på) och att bli läst för. Favoriter:
Paddington
Mulle meck bygger bil; båt; flygplan; hus
Vi letar konstiga bilar
Lilla Kotten
ABC- böcker som Ellens ABC; ABC av Hellsing; ABC av Beskow
böcker av Richard Scarry
Pop och Pappa
böcker av Hellsing
Nalle Puh och honungsträdet
Barnkammarböckerna (särskilt gröna och gula) och samlingsböcker som Sagor om vintern är superbra
Mamma Mu
Kråke (finns att köpa även i bokhandlar på nätet och vanliga)
Jonathan Allens böcke om ugglan: Jag är inte söt; Jag är inte rädd
Fia och djuren- böckerna
Godnatt alla djur
Den flygande hatten (ingen text, härliga bilder)
Klick och Klock - två grodpojkar på äventyr (en gammal bok som jag hade som barn)
Känner du Pippi Långstrump
Mulle Meck berättar om tåg
Lätta Fakta serien: http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced&series=L%E4tta%20fakta&fromproduct=true
Jag kan köra alla bilar; Jag kan laga alla bilar
En liten stund
Tvillingarna på cirkus (också en gammal bok som jag hade som barn)
Nils Karlssons pyssling
Den där Emil
Välkommen till Kylarköping
Chuggington (på engelska, ibland vill han bara lyssna på den bara på engelska och ibland både på svenska och engelska)
Barbapapa
Halvan- böcker
nnx: TACK för en jättebra lista!
Tuppens minut av Sven Nordqvist
Mamma mu-böckerna
Halvan -böckerna
Sagor, hyss och äventyr - samlingsbok, Astrid Lindgren
Vi letar konstiga bilar av Ulf Nilsson
Hus ar gott,sa Oskar.