• Signy

Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?

Varför bryr sig kvinnor så mycket om vad andra kvinnor gör? Vi kan diskutera amning i evigheter, vi har bestämda åsikter om vad en slampa är, om ifall siliconbröst är ok, om det är ok att göra abort eller inte och om en massa andra sådana saker. Är det bara jag som är ute och cyklar, eller är det så att män inte alls håller på så mot varandra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 20:13
    Ursäkta min otydlighet: Jag menar alltså att kvinnor kommenterar och diskuterar andra kvinnor och att män inte verkar göra så mot varandra på samma sätt. Dvs män verkar inte ha samma behov av att diskutera och kontrollera varandras beteende och beslut.

• Svar på tråden Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?
  • Mälaröbo

Kanske inte mot varandra, men nog är det män som har åsikter om kvinnornas kroppar??

• Hanna1978

Jag håller nog med fast mot min vilja. Detta är anledningen till att jag oftast tycker det är tryggare att umgås med killar eftersom de inte dömer lika hårt. Man behöver inte anstränga sig på samma sätt.

• puss

för att vi är vana vid att inte ha nån egenmakt. NÅN måste ha åsikter om hur kvinnor beter sig, och döma. det vet vi, och lever upp till.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Signy
    Mälaröbo skrev 2010-08-30 19:59:03 följande:
    Kanske inte mot varandra, men nog är det män som har åsikter om kvinnornas kroppar??
    Ja, de kan ju också ha åsikter, menar du utseendemässigt då eller? Jag har iaf aldrig hört ett gäng killar sitta och diskutera om det finns lägen då det är "rätt" eller "fel" att göra abort, eller det komplexa med amning och huruvida det är upp till varje kvinna att bestämma hur länge hon ska amma (jag kanske umgås med fel killar )
  • Signy
    puss skrev 2010-08-30 20:02:20 följande:
    för att vi är vana vid att inte ha nån egenmakt. NÅN måste ha åsikter om hur kvinnor beter sig, och döma. det vet vi, och lever upp till.
    Hur menar du? Att det är socialt betingat?..
  • Virriga Vera

Klart att de också håller på så, män skvallrar precis lika mycket och de kan vara precis lika kritiska. Det är väl kanske bara ämnena som skiftar.

• puss
    Signy skrev 2010-08-30 20:04:29 följande:
    Hur menar du? Att det är socialt betingat?..
    så kloart
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Maggis

Visst vill män också bestämma över kvinnors kroppar. Hur har du lyckats undgå att missa det? Det finns gott om manliga abortmotståndare, till exempel. Att sedan killar i regel inte är lika stridiga i närmare relationer kan jag instämma i.

//Maggis
  • Pomea

Brukar man inte säga att kvinnoförtrycket är självgående, dvs att kvinnorna själva är väldigt hora/madonnaorienterade och att männen kan stå och se på och gotta mig med sin makt.

• sagorummet 3
    Signy skrev 2010-08-30 19:56:44 följande:
    Varför bryr sig kvinnor så mycket om vad andra kvinnor gör? Vi kan diskutera amning i evigheter, vi har bestämda åsikter om vad en slampa är, om ifall siliconbröst är ok, om det är ok att göra abort eller inte och om en massa andra sådana saker. Är det bara jag som är ute och cyklar, eller är det så att män inte alls håller på så mot varandra?
    Här på FL är de extremt om hur man kan diskutera.
Svar på tråden Varför vill kvinnor bestämma över andra kvinnors kroppar, men inte män?