• ronjanyman

orolig / sonen allergisk lr ej

Hej min baby som är 4 månader gammal har otroligt mycket gaser!  jag helammar!
     han har haft det sedan han var ett par veckor gammal,
    då började vi ge honom minifom. Det hjälpte, vi slutede ge honom det när han va 3 månader. började med smakportioner för ung 2 veckor sedan allt gick bra å han älskar att äta! men nu har gaserna kommit tillbaka!
    slutade ge honom smakportionerna för att se om det va dom som orsakade gaserna men ingen skillnad! hade uppehåll i 1vecka. 
     han kan helt plötsligt börja gnälla å sedan eskalerar det till storgrin inom några minuter om man ej tar upp honom från ex. filten på golvet eller bilstolen.
    då brukar den enda lösningen vara att amma honom, då känner man och hör hur det bubblar i magen!
    sedan kommer det några fisar som verkligen luktar prupp!! förut bajsade han ung 1-2ggr per dag nu var 4:e dag ung! har börjat gett honom smakportioner igen och magen värkar vara bättre. slutade äta produkter med mjölkprotein i i fredags 27/8, för att testa om han kan vara allergisk! han värkar vara bättre i magen! 
    ingen i varken sambons släkt eller min har någon allergi! han har även blivit flammig om kinderna när han bara va 1månad blev han jätte röd, då strök jag på aloevera kräm och det försvann,testade annat oxå men det hjälpte ej! fick till baka det röda på kiderna nu när han fick så mycket gaser ! vi gav honom baby semp 1 vid ett tillfälle, den spydde han upp inom 10min!  han bajsade även grönt under 3 dagar vid ung 2mån ålder,men hade inte ont i magen då!

jag har mycket mjölk, funderade på om han sväljer mycket luft, han rapar efter varje amning men det kanske inte räcker!

Kan våran lilla Elvis vara mjölkprotein allergisk?
    fins det något jag kan göra själv för att utesluta mjölkprotein allergin hos honom?

• Svar på tråden orolig / sonen allergisk lr ej
  • Allergiexperten

Hej! Små barn har känslig magslemhinna och det är därför man tar det väldigt försiktigt med att testa först med små smakportioner av sådant barnet inte ätit tidigare. Han kan vara vara känslig mot något du själv äter, tänk därför efter vad du stoppar i dig så länge du ammar.
     Mitt råd är att äta mild mat med inte för mycket olika starka kryddor eller starka färgämnen. Du kan absolut prova att utesluta all komjölksprotein ur kosten under ett par veckor för att se om magen stabiliserar sig. Gör den det kan du prova att sätta tillbaka normalkosten igen.
    Att han reagerat med röda kinder kan också vara tecken på att han har känslig mage. Om det hela inte blir bättre tycker jag du ska ta kontakt med läkare. Det viktiga är att barnet växer bra. Om det skulle vara komjölksproteinallergi växer den oftast så småningom bort.
    Lycka till
    hälsar Anitha

Svar på tråden orolig / sonen allergisk lr ej