Är vi sämre i Sverige, eller???
Hej,
Jag har tidigare gjort en IVF på Fertilitetscentrum i Sthlm med fem återförslar utan resultat. Nu har jag lämat det bakom mig och just genomfört en ÄD i Kiev. Skillnaden i förhållningssätt och rekommandationer är milsvid, och jag börjar misstänka att vi inte är så bra i Sverige som klinikerna gör gällande. Eller?
Ta bara detta med äggplockningen. I Kiev söver de ner alla eftersom de anser att det är ett så pass obehagligt ingrepp. I Stockholm var det morfin som gällde, och eftersom det inte verkade bita på mig fick jag dubbel dos. Det var riktigt smärtsamt ändå. I Stockholm plockade de tolv ägg, fast jag tydligt såg att de kunde ha plockat fem till, minst. En kompis som gjorde IVF i Huddinge råkade ut för samma sak. Hennes man protesterade då de slutade vid sju ägg, men de vägrade fortsätta med motiveringen "det räcker så här". I Kiev plockade de tjugo (!) ägg från min donator och samtliga blev befruktade. Vanligtvis brukar de få ungefär 12 befruktade ägg, vilket jag misstänker är mer än i Sverige.
I Stockholm var det bara att dra upp byxorna och vandra ut direkt efter återinförseln. I Kiev fick jag inte ens lyfta huvudet en timma efteråt eftersom jag då riskerade att spänna magen och livmodern. I Stockholm skrattade de åt att man tidigare rullade ut patienterna på bår, men det var precis vad som hände mig i Kiev. Sen fick jag ligga helt stilla en timma innan jag försiktigt kunde börja röra på mig. Jag vet inte vad som är bäst, men det kändes iallafall bättre att ligga och vila en stund efter ingreppet.
Vad gäller rekommendationerna efteråt så är det som natt och dag. I Stockholm fick jag veta att jag skulle fortsätta precis som vanligt, men i måttliga doser. Inga problem med sex (utom möjlighen direkt efter återförseln), träning eller varma bad, bara jag inte gick till överdrift. Alkohol var däremot tabu. I Kiev var det tre saker jag inte fick göra: sex, sport & sauna. Ett glas rött vin var däremot inga problem, bara det stannade vid ett glas. Faktum är att de har rätt. Ett glas vin är inget problem efter återinförsel, problemet är att en del har svårt att stanna vid ett glas. Efter några veckor in i graviditeten blir det däremot farligt med alkohol, men ingen verkar veta exakt när. Därför är det nolltolerans i Sverige. Men vi är ju vuxna människor, som har fattat ett stort beslut som kostar väldigt mycket. och borde få rätt information.
Jag trodde vi var bra i Sverige, men nu blir jag tveksam. Är det någon som vet?