• Gostosa

Ger jag för lite mat till min son?

Hej!
    Jag har en son som är 6 dagar gammal. När han föddes vägde han bara 2650g. Han fick hjälp att få i sig näring av en sond eftersom jag inte kommit igång med amningen o han ville inte dricka av en kopp.
    Han fick då i sig ca 25ml per måltid som var var 3 tim.

Nu har vi varit hemma i 3 dagar och han är jättehungrig. Han äter ibland oftare ( på nappflaska min mjölk o ersättning) än vart 3 tim ibland längre beroende på när han vaknar då kan han äta 50 ml.
    Jag upplever att han vill ha mer mat han visar det klart o tydligt och jag ger honom, han kräker väldigt sällan. Jag är åndå fundersam på om han får för mkt el för lite, han äter som en häst sen vi kom hem.

Ska jag lyssna på honom o ge han tills han inte vill ha mer el ger jag han för mkt att han är hungrig o vill äta ser jag som ett friskhetstecken han behöver ju gå upp i vikt.

• Svar på tråden Ger jag för lite mat till min son?
  • Ziggystardust

Jag skulle ge honom det han vill ha, det är ju de första dagarna man ska öka lite sakta. Äter de för mycket kommer det ju upp igen Flört. Vår tjej åt flaska sedan födseln och vi gav henne det hon ville ha, hon ökade på mängden rätt snabbt i början.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Jag tycker du ska lyssna på din son. Ge oftare än var 3:e timme om han vill ha oftare. Jag hade nog inte låtit honom sova mer än 4-5 timmar så här i början. Hör med BVC när du börjar gå dit. Lycka till o grattis till sonen

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • HannaZan

Jag har alltid gett mina barn vad dem "krävt" så att säga. Med det menar jag inte att övermata, men att höja succesivt och kanske tätare måltider. Det bvc ofta pratar om när dem säga minst tre timmar mellan måltiderna är bull i mina öron. vissa barn vill ha mer oftare och andra inte fullt så mycket. Du är hans mamma och ni kommer lära känna av varandra. där en bara en som kan göra det bäst för honom och det är du!

• Lalalong

Det är väl klart att du ska ge honom så mycket han vill ha.

Klara 060504, Alva 100117
  • emmy1982

Min tjej åt fritt mer el mindre varje timme dygnet om första veckorna!

• Gostosa

Tack =)
    Som jag skrev så visar han klart o tydligt när han vill ha o när han är mätt. Jag har fassnat på vad han åt på sjukhuset o allt där var så uträknat dom kolla hur mkt han åt o retunera, drygt var det. Men jag ska lyssna på min lille son så blir allt bra.

• anniecaroline

Tycker som Hannah att du ska lyssna på ditt barn. När vår Ella var 3 dagar gammal o vi låg på bb hade vi fått ordination att hon skulle dricka 35 ml var 3 dje timma o hon vaknade efter 1,5 timme o bara skrek o skrek.. trodde hon fått kolik men skruttan fick i sig 70! ml ersättning o sen sov hon som en stock o var hur nöjd som helst..

Du ska nog inte stirra dig blind på vad dom har sagt utan om din sov klart o tydligt visar dig vad han vill så är det klart han ska få det :)

• Baby D

Fick höra detta när jag matade mina tvillingar.
    Om du ammar ser du inte hur många ml barnet får i sig. Barnet säger "nej". Det ska vara samma sak med falskmatning. Ge så mycket ditt barn vill ha. Som nämnt tidigare, om han får för mycket kommer överskottet upp igen.

Svar på tråden Ger jag för lite mat till min son?