• gosnosens mamma

Vecka 26...Lite förtidigt...

Jag har en liten kille som är född i vecka 26+5. Han är nu 17 månader ( okor). Vid flera tillfällen ( typ 2) så har sjukvårdpersonal konstaterat under ett samtal med oss att - ja han är ju lite förtidigt född! Lite förtidigt ,i min värld är runt vecka 34-35 lite förtidigt!

Tycker att det är lite småroligt hur man uppfattar saker och ting! ;)
    Tror i och för sig att de inte tänkt på vad de sagt, men jag hajade ändå till på en sådan "fel" kommentar!
    Någon annan som fått någon "fel" kommentar! :P

• Svar på tråden Vecka 26...Lite förtidigt...
  • MikaelaEriksson

jag har inga erfarenheter kring det, men jag tycker personligen vecka 26 är väldigt förtidigt och lite förtidigt runt v 35 som du skriver :)

• Cocco

Lite för tidigt är ju en rätt kraftig underdrigt.
    Min M är ju född i v33+2 vilket ju är typ lite tidigt jobbigt men iaf vårt fall absolut inte någon fara för hans liv.

• Tillalamm

Eh, lite tidigt? Min pojk är född i v 33+3 och det brukar sjukvårdspersonal som jag talat med benämna som "lite tidigt". Jag skulle säga att v 26 är mycket tidigt. Konstig kommentar av sjukvårdspersonalen som du talat med, tycker jag.

• jamasen

Tycker som du TS.
    Har själv ett  exempel på slarvigt uttryckt:

Hon är ju en stor tjej och vet att detta går snabbt över. Hon är ju hela 9 månader och har tagit prover förrut.

Då kommer poängen :

Dottern är född i vecka 24+1 och är i verkligheten 9 månader men bara 4,5 korrigerad. Dvs ganska så liten fortfarande enligt mig.

Detta sa labbkärringen som överumpla både dottern och mig med att komma infarandes på undersökningsrummet på barnakuten då vi sökte för att dottern vart så tät i halsen pga förkylning.
    Två timmar senare via ombud kom ursäkten för klavertramp och kommentar via annan sköterska då jag protesterat mot sättet att ta provet på. (Dottern har minifingrar och inget att sticka i utan de brukar sticka i huvudet fortfarande. Trots detta stacks och klämdes det i fingrar sex innan tillräckligt med blod hittats.)
    Vidrigt och många onödiga tårar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• I have a kid
    jamasen skrev 2010-09-08 01:39:17 följande:
    Tycker som du TS.
    Har själv ett  exempel på slarvigt uttryckt:

Hon är ju en stor tjej och vet att detta går snabbt över. Hon är ju hela 9 månader och har tagit prover förrut.

Då kommer poängen :

Dottern är född i vecka 24+1 och är i verkligheten 9 månader men bara 4,5 korrigerad. Dvs ganska så liten fortfarande enligt mig.

Detta sa labbkärringen som överumpla både dottern och mig med att komma infarandes på undersökningsrummet på barnakuten då vi sökte för att dottern vart så tät i halsen pga förkylning.
    Två timmar senare via ombud kom ursäkten för klavertramp och kommentar via annan sköterska då jag protesterat mot sättet att ta provet på. (Dottern har minifingrar och inget att sticka i utan de brukar sticka i huvudet fortfarande. Trots detta stacks och klämdes det i fingrar sex innan tillräckligt med blod hittats.)
    Vidrigt och många onödiga tårar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
         Tror att inom sjukvården så bryr dom sig inte om att korrigra. Med freja född 29+4 har dom då alltid sagt ådern okorr, tagit prover på henne i fingrarna från då hon var typ  3 månader korr  är väl olika där!
Svar på tråden Vecka 26...Lite förtidigt...