• Anonym

Mitt barn 2 1/2 säger snopp och slickar och smackar sig med munnen

Jag vet inte vem jag ska vända mig till, men flera tillfällen säger min dotter Snopp  och smackar, slurkar och drar tungan runt läpparna .
    Jag skilde mig från hennes pappa då hon var 2 månader. Men han har umgänge 3 dagar i veckan.
    Vår relation fungerade inte  på grund av att han klarade inte av intimt umgänge. Han sa vid ett tillfälle då jag frågade varför....   -Du vet inte vad jag varit med om ! 
    Men han ville inte berätta. Och vi kunde inte leva ihop för han klarade inte av det sexuella.
    Hans föräldrar skilde sig då han var mycket ung, och hans far hade han mycket lite kontakt med.
    Men jag är orolig för min dotter som nu börjat prata , säger ofta snopp....    pappa har snopp,   och alla killar som hon träffar säger hon till mig, han har snopp   . Och igår sa hon det igen och gjorde det där med munnen.
    Jag sa inget, men har frågat innan, varför gör du SÅ ? Hon bara ler och slickar runt munnen.
    Ska jag avvakta och se om det blir mer eller hur skulle Ni göra.  Tänka att det hör till åldern att barn testar ord och ifrågasätter  kön mm ?
    Då vi skildes var hennes pappa mycket noga med att poentera för mig att lära henne sova i egen säng (hon var då 2 månader och ammade)   Hon hade egen säng hos han sa han. Men sov då i min säng. 
    Nu sover hon i egen säng hos mig sedan ngra månader tillbaka.
    Då jag frågar  henne vilken säng hon sover i hos pappa, säger hon i pappas säng  . 
    Jag kommer fråga han hur det ligger till. Men är lite fundersam över hur jag ska tackla detta.Kan någon ge mig lugnande råd om hur jag ska te mig i detta / Tack på förhand

• Svar på tråden Mitt barn 2 1/2 säger snopp och slickar och smackar sig med munnen
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-25 13:35:34 följande:
    Jag vet inte vem jag ska vända mig till, men flera tillfällen säger min dotter Snopp  och smackar, slurkar och drar tungan runt läpparna .
    Jag skilde mig från hennes pappa då hon var 2 månader. Men han har umgänge 3 dagar i veckan.
    Vår relation fungerade inte  på grund av att han klarade inte av intimt umgänge. Han sa vid ett tillfälle då jag frågade varför....   -Du vet inte vad jag varit med om ! 
    Men han ville inte berätta. Och vi kunde inte leva ihop för han klarade inte av det sexuella.
    Hans föräldrar skilde sig då han var mycket ung, och hans far hade han mycket lite kontakt med.
    Men jag är orolig för min dotter som nu börjat prata , säger ofta snopp....    pappa har snopp,   och alla killar som hon träffar säger hon till mig, han har snopp   . Och igår sa hon det igen och gjorde det där med munnen.
    Jag sa inget, men har frågat innan, varför gör du SÅ ? Hon bara ler och slickar runt munnen.
    Ska jag avvakta och se om det blir mer eller hur skulle Ni göra.  Tänka att det hör till åldern att barn testar ord och ifrågasätter  kön mm ?
    Då vi skildes var hennes pappa mycket noga med att poentera för mig att lära henne sova i egen säng (hon var då 2 månader och ammade)   Hon hade egen säng hos han sa han. Men sov då i min säng. 
    Nu sover hon i egen säng hos mig sedan ngra månader tillbaka.
    Då jag frågar  henne vilken säng hon sover i hos pappa, säger hon i pappas säng  . 
    Jag kommer fråga han hur det ligger till. Men är lite fundersam över hur jag ska tackla detta.Kan någon ge mig lugnande råd om hur jag ska te mig i detta / Tack på förhand
    Kanske jag ska bara tänka att det hör till åldern :-S
    Hennes pappa är en ensamvarg och säger det själv att han skulle helst vilja leva ute i skogen  utan männsklig kontakt. Han var trevlig men under den tiden vi  bodde ihop fann jag hann mycket märklig i många avseenden. Hade inga vänner och satt mest för sig själv.
    Min dotter verkar glad att träffa han ,   men det jag även funderar på är  att då hon varit hos han över natten så somnar hon inte förrän runt 23-24. Jag frågade han  varför ?  Hur lång tid sover hon hos dig,    han svarade att hon sover alltid 3 tim på dagen.   Men då blev min fråga... men sover hon inte på natten ? Jo då hon somnar runt 21-8 på morgonen.
    När vi är hemma hos mig sover hon 1 tim på dagen, även på dagis. Och somnar samma tid  över kvällen/natten.
    Men jag hoppas nu att hon bara är inne i en ålder då hon vill testa eller utforska ord och dess betydelse.
    Men vart går gränsen för då man ska reagera ?  Har Ni erfarenhet ? Snälla Ni som vet något om detta ämne så lugna mina fundersamma tankar .    / Mamma
  • Mrs Ella

Hade det inte varit för det där han sagt om att "Du vet inte vad jag varit med om..." hade jag sagt att det bara är åldern. Min son (3 år) pratar ofta om snoppar, vilka som har och inte har snopp, hur hans snopp ser ut (Nu är den jättestor! Nu är den liten...) och allt annat han kan komma på om snoppar.

Men det är vanligare att de som själva varit utsatta för övergrepp själva utsätter andra. Därför blir man ju lite vaksam när han sagt det där samtidigt som sexet inte funkade alls för er (det kan ju ha hänt honom något allvarligt).

Rådet får väl bli det klassiska; prata med honom. Anklaga honom helst inte (då knyter han nog sig) utan försök hitta någon smart infallsvinkel.

• Anonym
    Mrs Ella skrev 2010-08-25 13:58:26 följande:
    Hade det inte varit för det där han sagt om att "Du vet inte vad jag varit med om..." hade jag sagt att det bara är åldern. Min son (3 år) pratar ofta om snoppar, vilka som har och inte har snopp, hur hans snopp ser ut (Nu är den jättestor! Nu är den liten...) och allt annat han kan komma på om snoppar.

Men det är vanligare att de som själva varit utsatta för övergrepp själva utsätter andra. Därför blir man ju lite vaksam när han sagt det där samtidigt som sexet inte funkade alls för er (det kan ju ha hänt honom något allvarligt).

Rådet får väl bli det klassiska; prata med honom. Anklaga honom helst inte (då knyter han nog sig) utan försök hitta någon smart infallsvinkel.
    Ex-et är så svår att prata med, han vägrar prata om det. Vi blev så många gånger osams om det då vi bodde ihop. För jag försökte verkligen fånga hans lugnt, mitt förtroende och tog upp det då jag trodde vi kunde prata. Men han blev arg på mig varje gång.  Han sa att jag  ska inte pressa honom.
    Men då han bad mig dra åt helvete så gav jag upp i vår relation.
    Jag försökte fråga hans mamma och syster  varför han har så svårt med närkontakt , då sa dom att alla hans syskon har det och att just han alltid haft stor intigritet.
    Jag tänkte på detta ang min dotter för första gången då hon satt i badkaret  och hade mycket frågor kring underlivet och jag försökte att bara prata bort det för det blev lite för mycket.  Men kan inte släppa tankarna ändå. Mina syskonbarn är inte lika mycket fokuserade på just könsord . Mina känslor och tankar försöker jag lägga band på, men om jag skulle ha fel vore ju det bästa. Men om jag inte....  hur kan jag då någonsin förlåta mig själv om  något händer då jag inte är med och kan skydda henne ! Mitt liv  och hennes framförallt  vill jag inte ens tänka tanken nu.  Men  vart går gränsen för att man ska göra nåt ? Och vad isåfall.  Prata med han,  jag är ganska 100% säker på att han kommer bli galen av ilska mot mig. Som då jag försökte fråga han vad han varit med om då han var ung.       Han var mycket blyg att tex visa sig naken, kylde sin kropp och sprang mellan toan och sovrummet om han såg att jag tittade då han tog av sig.
    Under det året vi bodde ihop hade vi närhet/intimt umgänge 5 gånger och det på mitt insiativ. 
    Så jag  känner att han har ju  varit med om nåt. Men  frågan är om han skulle kunna göra nåt med vår dotter.  Säger utsatta barn själva nåt om det tro ? Nu pratar hon inte hela meningar men snart gör hon ju det.
  • Anonym

Herregud, klart pappa har snopp! Hon leker med ordet!! Att hon delar säng med pappa är inget konstigt. Varför känns det som om du försöker ge incestvibbar här?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-25 14:18:41 följande:
    Herregud, klart pappa har snopp! Hon leker med ordet!! Att hon delar säng med pappa är inget konstigt. Varför känns det som om du försöker ge incestvibbar här?
    Det finns faktiskt dom som varit med om det , blunda inte för verkligheten.
    Men det finns många mödrar el fäder som inte märkt vad deras barn blivit utsatta för förän det varit för sent. Blunda inte för det.
    Jag skriver att jag vet inte vart jag ska vända mig för jag vill ju naturligtvis HOPPAS och tror att jag kan ha fel. Men jag har en konstig känsla  .
    Tror inte du som jag att man önskar att alla barn i världen, framförallt ens egna att det ska ungå att bli utsatta för något, vare sig det är misshandel, kränkningar, el det värsta man kan tänka sig   övergrepp ! Nu säger jag inte alls att jag är säker på detta.
    Du som inte levt med denna man  kan inte vara så säker på att inget skulle inträffa.
    Men jag hoppas jag har SÅÅÅÅÅ fel ! Verklgen. 
    Men min fråga är om någon av ER har erfarenhet av detta ? 
    Tror du forum av dessa slag finns för bara dom som har positiva frågor ? Det finns en mörk verklighet och det är vi som vuxna som måste vara vaksamma för våra barns skull, inte blunda och lägga locket på. Det hjälper ingen, framför allt inte det lilla barn som inte kan tala för sig. Och det gäller inte bara mitt barn utan alla barn
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-25 14:32:55 följande:
    Men det finns många mödrar el fäder som inte märkt vad deras barn blivit utsatta för förän det varit för sent. Blunda inte för det.
    Jag skriver att jag vet inte vart jag ska vända mig för jag vill ju naturligtvis HOPPAS och tror att jag kan ha fel. Men jag har en konstig känsla  .
    Tror inte du som jag att man önskar att alla barn i världen, framförallt ens egna att det ska ungå att bli utsatta för något, vare sig det är misshandel, kränkningar, el det värsta man kan tänka sig   övergrepp ! Nu säger jag inte alls att jag är säker på detta.
    Du som inte levt med denna man  kan inte vara så säker på att inget skulle inträffa.
    Tror du forum av dessa slag finns för bara dom som har positiva frågor ? Det finns en mörk verklighet och det är vi som vuxna som måste vara vaksamma för våra barns skull, inte blunda och lägga locket på. Det hjälper ingen, framför allt inte det lilla barn som inte kan tala för sig. Och det gäller inte bara mitt barn utan alla barn
    Det finns en tråd om en 11 åring som delar säng med pappa och ts får massor av skäll för det är "normalt" att dela säng så läänge man vill som barn...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-25 14:35:31 följande:
    Det finns en tråd om en 11 åring som delar säng med pappa och ts får massor av skäll för det är "normalt" att dela säng så läänge man vill som barn.
    Anonym skrev 2010-08-25 14:35:31 följande:
    Det finns en tråd om en 11 åring som delar säng med pappa och ts får massor av skäll för det är "normalt" att dela säng så läänge man vill som barn...
    Att som barn ligga i samma säng som sin förälder ser jag inga problem med alls. Men det som var underligt var att han tyckte jag skulle lära henne ligga i egen säng då hon var spädbarn, men han själv  tycker det är ok att ha henne i sin egen nu. För det gjorde han klart för mig att jag gjorde fel.
    Nu  vill jag poentera att jag frågar Er om jag ska vara vaksam på min dotters intresse för snoppar och vad hon gör med munnen.
    Jag har inte gjort en stor grej av detta, detta är bara jag som vet.
    Men med den erfarenhet jag har som levt med hennes pappa och vad vi gick igenom så slår mig tanken och jag vill verkligen inte tro det.
    Men så tänkte vä alla de som är förälder till de som blivit utsatta också en gång i tiden. Så  jag ber bara om råd och lite erfarenhet från den som kan barn och vet lite om  hur barn kan reagera OM OM OM dom blivit utsatta
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-25 14:32:55 följande:
    Incest-vibbar, ja. Och man ska inte lägga locket på som många vill göra. Ingen vill prata om det .
    Men jag vill verkligen tro att jag har fel känsla. Men med den erfarenhet som jag och hennes papppa hade då vi bodde ihop så kan jag inte ungå att faktiskt tänka detta .
    Det är jag som förälder som har ansvar för mitt barn och även omgivningen kring mitt barn.
    Och blunda inte el nonchalera då barn själva försöker säga nåt.  Visst finns det barn och vuxna med  för mycket fantasier , som har svårt att skilja  verkliget  och fantasier. MEN  det finns dock dom som har blivit utsatta och kommer att bli.   Mitt ex  har med all sannorlikhet varit utsatt för något, inte vet jag för vad,  och det behöver inte betyda att han ger sig på vårt barn,   kanske inte han...   men vem vet vem som gav sig på han i någon form av övergrepp, det  behöver inte vara sex.
    Men jag som förälder har all rätt att slå vakt om mitt eget barn och skulle  man märka något har jag skyldighet att rädda , skydda mitt barn från det. 
    Och idagens samhälle växer ungdomens psykiska ohälsa  och BRIS-samtalen ökar. Öppna upp ögonen och blunda inte.
    Men nu frågar jag en fråga, jag anklagar han inte för sex-övergrepp. Utan jag undrar vart går gränsen för , vad jag ska reagera om och för  i mitt barns beteende.
    Ni som haft erfarenhet kanske kan ge  råd
  • Anonym

Jag har då aldrig varit med om att en unge slickar sig runt munnen och smackar när hon pratar om varken snopp eller snippa.
    Det behöver inte betyda något, eller så kan det göra det.
    Som någon skrev, försök hitta en infallsvinkel så du kan prata med exet.
    Att anklaga någon för incest är STORT och kan förstöra livet för den oskyldige. Däremot ska man inte heller blunda för att saker faktiskt kan vara så.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-25 15:07:54 följande:Ska
    Jag har då aldrig varit med om att en unge slickar sig runt munnen och smackar när hon pratar om varken snopp eller snippa.
    Det behöver inte betyda något, eller så kan det göra det.
    Som någon skrev, försök hitta en infallsvinkel så du kan prata med exet.
    Att anklaga någon för incest är STORT och kan förstöra livet för den oskyldige. Däremot ska man inte heller blunda för att saker faktiskt kan vara så.
    Jag  menar det också.  Att anklaga någon för incest på felaktiga grunder vore så förödande och hemskt för honom, men om det vore så att det inträffat NÅGOT, vad det än vore  (behöver inte vara sex !!!!!! )  och  jag inte tar min dotter på allvar, vem ska då  förstå något .
    Jag kommer vara vaksam och  kommer prata med han .
    Att göra stor grej av det nu vore fel. Men att blunda och låtsas som inget vore ännu mera fel. 
  • Pinky1980

Jag har en bekant som hade ett liknande scenario och det visade sig att pappan förgrep sej på flickan och ?lekte lekar? där bland annat oralsex var inblandat! Sambandet mellan att smacka och slicka sig runt munnen och säga snopp är ingen slump! Det verkar tyvärr som att din dotter är utsatt för övergrepp av hennes pappa. Och detta att han är ensamvarg och inte har velat ha intimitet med dig i relationen är också något som är väldigt vanligt bland pedofiler, ett oskyldigt barn är att lättare offerän en vuxen kvinna som ställer krav etc 
    Du måste kontakta socialtjänsten angående detta så kommer de hjälpa dej! 
    Jag tänker på dej och hoppas du gör det rätta! 

Svar på tråden Mitt barn 2 1/2 säger snopp och slickar och smackar sig med munnen