• woolie

Kostnad för adoption

Hej!

Jag och bror är själv adopterade och förra helgen under en famlijemiddag disskutera vid flitigt hur mycket en adoption kostar idag. För drygt 25 år sedan kostade 60 000 kr att adoptera en tjej från Indien och en kille kostade 80 000 kr från samma land.

Detta intressade alla i famlije ink mina föräldrar. Jag eller rättare sagt vi undrar också om det man får välja kön, ålder, land osv.

Hoppas inte detta är en känslig fråga för er som är under utredning eller har adopterad.

Mvh
    W

• Svar på tråden Kostnad för adoption
  • Lo Ammi

Du kan läsa om kostnader för att adopera på adoptionscentrums hemsida under adoption-länder-mer info. Uppskattar att genomsnittet är mellan 150-200 000 kr för en adoption idag inklusive resa.

Ålder får man ange som max, dvs "inte äldre än 36 mån". Kön tror jag inte att man "får" välja men är inte helt säker. Kan nog variera mellan länderna. Land väljer man utifrån vilka man stämmer in på (ålder, ekonomi, längden på äktenskapet mm) och ens egna preferenser (barnets ålder t ex).

• Hjärtat längtar

Land kan man välja utefter de krav man passar in, passar man in på många länder desto fler valmöjligheter. 
    Kön kan man inte välja. Så tror jag absolut inte det är i något land längre. 

• Lotte

Hej
    Slutsumman på vår adoption av ett syskonpar hamnade på runt 350000. Man får sedan ett bidrag på 40000 per barn. Idag är de nya medgivandena "ålderslösa" men man anger en maxålder. Det är idag väldigt få länder som accepterar låg ålder typ Max 12 mån. Känns som att många kräver minst upp till 36 mån. Mer detaljerad info kan ni få på adoptionsorg hemsidor. Se tex www.bfa.se

• Vildrosen

Kan inte låta bli att reagera på ordvalet "en kille kostade...". barnen kostar inget! Man kan förstås inte köpa barn. Det man betalar för är administrationskostnader för adoptionsproceduren, mat och husrum, mm. Men det antar jag ni vet!

• Vildrosen

Det låter ju jättehemskt om man då betalade mer för pojkar!? Hoppas det var samma kostnad för adoption av barn av båda kön och att skillnaden berodde på en skillnad i tid? Allt blir ju dyrare och dyrare. Man få inte välja kön idag, men jag tror att i viss aländer kan man ha önskemål, något jag aldrig själv skulle drömma om att ha dock även om jag blev erbjuden att önska.

• mor till två kina tjejer

Vår adoption inkl resa med guide i Kina kostade lite drygt 160 000 kr (2010). Stora delar av vår adoptionskostnad bestod av resa och upphälle i Kina. Bara flygresan tur och retur kostade ca 30 000 kr.
    4000 $ donerades till vårt barns barnhem.

Svar på tråden Kostnad för adoption