• Anonym

Kostnad för räls?

Någon i vuxen ålder som valt att ha tandställning, i detta fall tågräls? Jag vill ha det, efter många års velande. Och kommit fram till den vita varianten där man knappt ser att man har tandställning. Någon som vet vad det kostar ungefär? Antar att det är betydligt dyrare än en vanlig silvirg!!!

• Svar på tråden Kostnad för räls?
  • kakmamman

runt 25000..svindyrt!!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kakmamman

och det är för en vanlig räls!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Jezamine

Säger din tandis att du måste ha det?

Avstängd tills vidare
  • sparvensvingar

Jag hade räls för några år sedan. betalade 30.000. och det var ör en vanlig silverfärgad räls, men det var verkligen värt varenda krona!

• Anonym

Dom har tjatat på mig i många år, men har aldrig vågat! Men nu går jag på lite grupptryck. Ena väninnan har räls, en vit. När hon ler är inte en räls de första man ser. Blivit sugen på likadan. Dessutom ska en annan vännina skaffa räls också. Känner att jag inte behöver "skämmas". Men eftersom jag är 21+ så måste jag betala. Blir dyrare ju längre man har den också såklart, men ville veta ca pris, och det är ju inte så att man pungar ut alla pengar med en gång borde ju finnas någon "avbetalningsplan".

• kakmamman

folktandvården har tandvårdslån, där du kan betala månadsvis =)
    Annar finn högkostnadsskyddet..som du får 50% rababt på det som överstiger 3001 kr

• Anonym

Kan man ansöka om hjälp till betalning?

• kakmamman
    Anonym skrev 2010-08-24 10:57:27 följande:
    hur menar du nu?
    dom har liksom banken, vissa krav för att man ska få ta lån.. men om någon annan skulle kunna ta lånet åt dig menar du?? det får du nog höra med tandvården om =)!
  • sparvensvingar
    Anonym skrev 2010-08-24 10:57:27 följande:
    Jag fick 5.000 kr i bidrag från förskringskassan. Det var tandläkaren som ansökte om det.
  • sparvensvingar

Glömde skriva att jag hade en avbetalning hos tandläkaren. Betalade 1000 kr i månaden då jag inte hade pengarna kontant.

• annelie85

Man får välja själv hur man vill betala till tandläkaren. bara allt är betalt den dagen man tar ut tandställningen, Så var det i mitt fall iallafall. På folktandvården. Kostar mig 26000kr för en vanlig räls uppe och ner i 1,5 år.
    Inte jätte roligt med räls, då jag är 24år men det är absolut värd det för resultatet blir bra och 1,5 år går ganska snabbt ändå.
    vet inte om det där med vit räls, hörde någon som haft de som tyckte den blev missfärgad efter ett tag och bara såg ofräsch ut.

• Johan01

Jag blev ganska så grovt misshandlad för några år sedan så min käke bröts och flrea tänder flyttades ur tandraden. Till slut bestämde jag mig för att jag vill rätta till detta; kostar 30.000 tyvärr men jag får ca 85% från försäkringskassan pga mitt bettfel.

2 år av elände men det blir bra:)

• Anonym
    Johan01 skrev 2010-10-06 10:26:17 följande:
    Jag blev ganska så grovt misshandlad för några år sedan så min käke bröts och flrea tänder flyttades ur tandraden. Till slut bestämde jag mig för att jag vill rätta till detta; kostar 30.000 tyvärr men jag får ca 85% från försäkringskassan pga mitt bettfel.

2 år av elände men det blir bra:)
    hur stort bettfel då?
  • Knastroll82

Jag fick ge 31 000:- totalt för min tandställning, silverfärgad räls både uppe och nere.
    Det inkluderar bettskenorna som jag fortfarande använder nattetid.
    Det många inte tänker på är att när man som fullvuxen går igenom en tandreglering så vill tänderna flytta tillbaka dit de kom ifrån, så man måste i de flesta fall ha nån typ av bettskena efteråt, på obestämd tid.

• Johan01
    Anonym skrev 2010-10-06 18:44:44 följande:
    hur stort bettfel då?
    Jag hade en tand i över och en tand i underkäken som var böjda inåt eller hur man ska säga + korsbett. Men det var korsbettet som beretigade erättning, det andra var estetiskt. Men två flugor i en smäll är ju bra:)
  • Johan01
    Knastroll82 skrev 2010-10-06 18:52:08 följande:
    Jag fick ge 31 000:- totalt för min tandställning, silverfärgad räls både uppe och nere.
    Det inkluderar bettskenorna som jag fortfarande använder nattetid.
    Det många inte tänker på är att när man som fullvuxen går igenom en tandreglering så vill tänderna flytta tillbaka dit de kom ifrån, så man måste i de flesta fall ha nån typ av bettskena efteråt, på obestämd tid.
    Hur länge hade du din ställning?
  • Knastroll82
    Johan01 skrev 2010-10-06 20:34:33 följande:
    Hur länge hade du din ställning?
    2½ år, tog ur den för fyra år sedan och har fortfarande skena om nätterna.
    Märks att tänderna vill flytta på sig eftersom jag får spänningar i dem när jag sätter i skenorna till kvällen.
  • Johan01
    Knastroll82 skrev 2010-10-06 21:16:59 följande:
    2½ år, tog ur den för fyra år sedan och har fortfarande skena om nätterna.
    Märks att tänderna vill flytta på sig eftersom jag får spänningar i dem när jag sätter i skenorna till kvällen.
    Hur stora eller små var dina betfel eller sneda tänder?
  • Knastroll82
    Johan01 skrev 2010-10-06 21:27:15 följande:
    Hur stora eller små var dina betfel eller sneda tänder?
    Jag hade överbett, för smala käkar samt för trånga käkar.
    Tänderna stog omlott, var tvungen att dra ut ett par för att överhuvudtaget kunna få plats med alla på samma rad.
    Jag har fortfarande för trånga käkar, kommer behöva operera ut mina visdomständer då de inte har en chans att komma upp som de ska, de sitter fastkilade i käkbenet.
Svar på tråden Kostnad för räls?