Betala för att få vara med
Häromdan kom min 6 åring hem utan sin nya ring och jag fick höra att hon bytt bort den mot tre pärlor i skolan under dagen. Det här med att byta har jag varit med om tidigare med äldre syskonet, det är en läxa de måste lära sig att bytt är bytt och är man inte säker så väntar man.
Igår råkade det slinka ut att det inte precis gått till så att de bytt, utan ringen hade varit betalning för att dottern skulle få vara med att leka! Pärlorna i utbyte hade hon fått när hon velat ha tillbaka ringen och den som tagit ringen hade då sagt att hon FÅTT ringen (frivilligt) men var nu snäll och gav iaf tre pärlor i utbyte. Det var alltså inte skvaller, utan dottern råkade prata högt med sig själv och säga "nu ska jag iaf inte bli lurad att betala nåt för att åka med" eller något liknande och när jag då frågade kom det fram.
Jag är så otroligt arg och funderar på bästa approachen. Det här är INTE acceptabelt.
Jag har börjat med att ringa fritidsläraren som är en mycket respekterad och klok människa, väntar på att denne ska ringa upp, fick lämna meddelande. Om det inte går att få fram något den vägen så överväger jag starkt att ringa upp flickans föräldrar.
Det jag skulle behöva lite input på här är HUR ska jag göra detta? Jag vill inte anklaga utan 1. se till att barnen förstår att det inte är accepterat beteende 2. få tillbaka ringen som tjejen faktiskt tvingade till sig (med hot om annars fick ju inte min dotter vara med att leka).
Hur skulle du reagera som 1. förälder till barnet som blev utsatt 2. förälder till barnet som lurade till sig grejer från andra genom hot och även i del 2 hur du skulle vilja få reda på det hela och dina ev. åtgärder.
Jag vill gärna ha input från båda perspektiven!