• Madick

Betala för att få vara med

Häromdan kom min 6 åring hem utan sin nya ring och jag fick höra att hon bytt bort den mot tre pärlor i skolan under dagen. Det här med att byta har jag varit med om tidigare med äldre syskonet, det är en läxa de måste lära sig att bytt är bytt och är man inte säker så väntar man.

Igår råkade det slinka ut att det inte precis gått till så att de bytt, utan ringen hade varit betalning för att dottern skulle få vara med att leka! Pärlorna i utbyte hade hon fått när hon velat ha tillbaka ringen och den som tagit ringen hade då sagt att hon FÅTT ringen (frivilligt) men var nu snäll och gav iaf tre pärlor i utbyte. Det var alltså inte skvaller, utan  dottern råkade prata högt med sig själv och säga "nu ska jag iaf inte bli lurad att betala nåt för att åka med" eller något liknande och när jag då frågade kom det fram.

Jag är så otroligt arg och funderar på bästa approachen. Det här är INTE acceptabelt.

Jag har börjat med att ringa fritidsläraren som är en mycket respekterad och klok människa, väntar på att denne ska ringa upp, fick lämna meddelande. Om det inte går att få fram något den vägen så överväger jag starkt att ringa upp flickans föräldrar.

Det jag skulle behöva lite input på här är HUR ska jag göra detta? Jag vill inte anklaga utan 1. se till att barnen förstår att det inte är accepterat beteende 2. få tillbaka ringen som tjejen faktiskt tvingade till sig (med hot om annars fick ju inte min dotter vara med att leka).

Hur skulle du reagera som 1. förälder till barnet som blev utsatt 2. förälder till barnet som lurade till sig grejer från andra genom hot  och även i del 2 hur du skulle vilja få reda på det hela och dina ev. åtgärder.

Jag vill gärna ha input från båda perspektiven!

• Svar på tråden Betala för att få vara med
  • strojes

Som förälder till barnet som tvingade till sig ringen skulle jag bli glad att det andra barnets förälder tog kontakt med mig. Jag vill inte att mina barn beter sig så och det är inte alltid man får rätt historia från sitt eget barn (i det här fallet då hur barnet fått tag på ringen).

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Superkex

Jag håller med skydiver. Jag hade blivit tacksam över att få sådan information. Och jag hade nog gjort som dig och ringt till fritids i första hand för de behöver också den här informationen så att de vet om problemet och kan prata igenom det med hela barngruppen.

Det är mycket etik och moralfrågor man får ta med sina barn när de går på lågstadiet.

• padelin

Hade mitt barn kommit hem med en ring så hade jag velat veta vart jag kunde lämna tillbaka den. Det är inte ok att varken byta eller tvinga sig till saker. Byte kan vara ok när det gäller likvärdiga saker, kort, kulor mm. Ta kontakt med flickans förälder.

• Madick

Jag ringde mamman till det andra barnet som bad att få återkomma. Efter en del slingrande hade ringen kommit fram och vi får tillbaka den i morgon i skolan. Mamman var mycket vettig och tog det hela som ett tillfälle i att prata om rätt och fel osv. Väldigt skönt! Och jag fick chansen att få min lilla mussla att se att det GÅR att lösa saker om man vågar berätta om dem.

En erfarenhet rikare och ordningen återställd.

• Superkex

Madick: Härligt! Skönt att det gick bra och att båda barnen och ni som föräldrar blev en erfarenhet rikare. Det är ju därför vi människor gör dumheter, för att lära oss av dem...

• Punkster

Skönt att det gick bra! Det kan ju fortfarande vara en bra idé att nämna att det har hänt för personalen på fritids (om det var där det hände) så att dom är uppmärksamma på det och kan kika lite extra ifall det skulle hända igen. Dom kan ju också ta tillfället i akt att i verksamheten berätta om rätt och fel, att man inte "betalar" för att vara med och leka osv. Det kan ju gynna även andra barn att höra.

Svar på tråden Betala för att få vara med