sextiotalist skrev 2010-08-25 19:34:15 följande:
Inte det minsta, vi har inte alls gjort någon affär av det hela, det har uppstått situationer och då har vi tagit tag i det. Jag tror att man snarare skapar ett otryggt barn om man talar om för dom att du kan bli mobbad. Tänk att barnet skall lära sig att vara på sin vakt hela tiden, det känns lite att "ett rovdjur hittar alltid sitt villebråd" och skapar man ett villebråd.
Däremot så kan man skapa en öppenhet mellan barn och föräldrar så barnet inte behöver visa sig duktig, utan kan berätta, både roliga och tråkiga saker som händer, på så vis kan man kanske tidigt se signaler som visar på mobbing.
När mitt barn blev utsatt så fick jag reda på det väldigt tidigt, så tidigt att ingen mobbingsituaion uppstod, mycket för att mitt barn är öppen gentemot oss.
Jag tycker inte heller att det verkar som en bra idé att skrämma upp barnet genom att hota med faror etc.. det var inte riktigt min tanke när jag tyckte att föräldrar skulle förbereda sina barn inför skolan utan isåfall mer som du beskriver i andra stycket om att skapa en öppenhet mellan barnet och föräldern, att barnet alltid ska känna sig tryggt och säkert att kunna berätta om situationer som uppstår...
Intressant tanke om att man kan skapa ett villebråd genom att informera om att vissa saker kan hända.. det hade jag faktiskt inte tänkt på. Men, mycket tänkvärt.