• myran82

Ska vi mata sonen fast han inte visar sig hungrig? (4½ månad)

Sonen på 4½ månad har alltid velat äta var fjärde timma på dagarna och ungefär hållt sig 6-8 timmar på natten, men i går ökade vi på mängden ersättning och nu har han hållt sig längre. I går ca 5 -6 timmar på dagen och i dag hela 7 timmar.
    Fick höra att det absolut inte får gå så mycket som 7 timmar mellan målen, egentligen inte mer än 4-5 timmar.
    Är det så?
    Eftersom han har ätit så tätt förut så har vi aldrig behövt fundera över timmarna.

Han växer bra och ökar bra i vikt, var lite skillnad när han var mindre och då fick det aldrig gå mer än 3-4 timmar eftersom han var ganska liten till vikten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-23 22:44
    Pratade med BVC i dag. Det får gå lång emellan målen men helst ska han äta 4 gånger/dygn.
    Han äter 230 ml varje gång.

• Svar på tråden Ska vi mata sonen fast han inte visar sig hungrig? (4½ månad)
  • anirac1

Prata med dom på bvc men tror inte et är ngn fara så länge han följer sin kurva.

• myran82

Får väl ringa till bvc i morgon & höra om de har nått vettigt att säga Drömmer

• anyXX

Nja... dagtid verkar det väl inte så bra om han äter med 7 h emellan? Kan ju inte bli så många mål då? Å andrasidan är han inte hungrig blir det ju svårt att mata. Ju mer han äter på dagen desto mindre äter han ju på natten, så vill ni slippa nattmat skulle jag mata mer på dagen. Mer än 4 h mellan målen dagtid tycker jag verkar mycket för en sån liten.

Iris 080308 & Nils 100319
  • myran82
    anyXX skrev 2010-08-22 21:12:37 följande:
    Nja... dagtid verkar det väl inte så bra om han äter med 7 h emellan? Kan ju inte bli så många mål då? Å andrasidan är han inte hungrig blir det ju svårt att mata. Ju mer han äter på dagen desto mindre äter han ju på natten, så vill ni slippa nattmat skulle jag mata mer på dagen. Mer än 4 h mellan målen dagtid tycker jag verkar mycket för en sån liten.
    Det verkar inte som det spelar roll om han äter ofta på dagen, han vaknar ändå och vill äta på natten, så har det varit sen han föddes. När han åt var tredje timma vaknade han ändå var fjärde timma på natten, nu äter han mer sällan men håller sig något längre.

Vi får väl helt enkelt truga i honom mat oftare & se vad han tycker om de.
  • mariaheterjag

Har ni börjat med smakisar? Min 5 månaders är likadan vill inte äta så ofta. Nu ger jag vanlig mat när han inte vill ha ersättning. Det slinker ned lättare (omöjligt att truga i honom ersättning när han inte vill) och jag vet att han får i sig ett antal mål om dagen. Ibland blir det ersättning ibland pure.

• myran82
    mariaheterjag skrev 2010-08-23 17:57:04 följande:
    Har ni börjat med smakisar? Min 5 månaders är likadan vill inte äta så ofta. Nu ger jag vanlig mat när han inte vill ha ersättning. Det slinker ned lättare (omöjligt att truga i honom ersättning när han inte vill) och jag vet att han får i sig ett antal mål om dagen. Ibland blir det ersättning ibland pure.
    Ne, inga smakisar här än. Börjar helst inte innan 6 månader.
  • MrsEnglund

Låter skönt.

Min gosse började äta varannan timma från c:a 3 månader (är 4,5 nu) och håller fortfarande på så. Vi kan inte öka mängden, för då kräks han bara. Vi ger 165ml per gång.

Har småbörjat med smakis, men han får inte i sig vidare mycket. Behöver lära sig det där med skeden, så vi tar det i lugn o ro.

Svar på tråden Ska vi mata sonen fast han inte visar sig hungrig? (4½ månad)