• ingensignatur

Ni som fått för tidigt - varför? Hur startade förlossningen?

Beror det alltid på ex. sjukdom eller kan förlossningen starta med värkar hur tidigt som helst?

• Svar på tråden Ni som fått för tidigt - varför? Hur startade förlossningen?
  • frökenmumin

Jag vet än idag inte varför min förlossning startade, däremot kan jag berätta att den startade i vecka 31+4 genom spontan vattenavgång (väntade tvillingar). Väl inne på förlossningen hoppades man kunna häva värkarna genom att ge mig Bricanyl. Dock var det lite försent, jag var helt öppen och grabbarna var på väg ut.
    Jag födde båda killarna med vaginal förlossning.

Efteråt tog prover på både killarna och mig för att finna orsaken till den tidiga vattenavgången, dock hittades inget onormalt i proverna.

• mina12

Min förlossning startade helt överraskande med vattenavgång hemma i v.23+5. På sjukhuset lyckades de skjuta upp förlossningen i 2 dygn innan lillskruttan föddes. Ingen sjukdom hos mig eller barnet, dock hade jag myom som senare opererades bort.

• Takhiza

Nu var ju inte min son så där tidig direkt. Bara 3veckor föritdigt född men då hade de redan stoppat värkar i v28 med bricanyl och jag hade husarrest. Fick bara vila i princip! Förslossningen startade slutligen med vattenavgång hemma i soffan och efter att värkarna kommit igång ordentligt så föddes han 32h senare.

• Takhiza
    Takhiza skrev 2010-08-22 21:07:36 följande:
    Nu var ju inte min son så där tidig direkt. Bara 3veckor föritdigt född men då hade de redan stoppat värkar i v28 med bricanyl och jag hade husarrest. Fick bara vila i princip! Förslossningen startade slutligen med vattenavgång hemma i soffan och efter att värkarna kommit igång ordentligt så föddes han 32h senare.
    Oh ja, och ingen sjukdom hos någon! Dock så blev jag gravid bara 3månader efter att vi förlorat våran dotter i v21 och läkarna sa att det eventuellt kunde vara så att kroppen inte riktigt hade fattat att de var två separata graviditeter varpå de började förtidigt med sonen, typ
  • mammaNena

första barnet gick vattnet i v 32+0. (utan att någon vet varför) hon stannade 5 dagar till med hjälp av massa bricanyl

Andra barnet startade massa SD med påverkan på livmodertappen redan i v 18. i v 23 blev jag sjukskriven med enbart sängläge. fick massa bricanyl denna gången med och efter 15 veckor i sängen så föddes han i v 38+0, då vad det med igångsättning, men det är en annan historia.

• ingensignatur

Tack för att ni delar med er! :)

• gosnosens mamma

Min förlossning startade i vecka 26+3!
    Jag hade precis kommit hem på permission från antenatalen där jag låg inne för högt blodtryck ( inte havandeskapsförgiftning), läckande av gallsyra samt att jag hade ett stort myom ( muskelknuta/tumör) på livmodern ( 20 cm i diametern) som var en stor påfrestning på livmodern och hela kroppen!
    Väl hemma kände jag att jag hade ont i ljumskarna men trodde det var foglossning och eller berodde på att jag var beordrad sängläge.
    Efter ett par timmar fick jag en blödning och hade börjat inse att de onda ljumskarna var värkar som kom var tredje minut! Var bara att sätta sig i bilen och åka tillbaka till sjukhuset ( en resa på 60 minuter)!
    Väl på sjukhuset undersöktes jag av 2 läkare som bara kan konstatera att jag redan börjat öppna mig! Värkhämmande dropp sätts samt att man ger mig första sprutan av två för bebisens lungmognad! Sen bär det  av i ambulanshelikopter till östra sjukhuset i gbg där vår lille kille föddes 2 dagar senare! :)

Myomet och en infektion ska tydligen vara orsaken till den tidiga förlossningen!

• Fatima89

Min förlossning var ett sådant fall, då vi forfarande inte vet varför det startade. natten till en måndag gick vattnet. sedan följde 3dygn av tester, sedan var våran son född. föddes i v26. Jag och sonen måde tiptop. så vi vet inte varför vattnet gick

dom gorde ju verkligen allt för att stoppa det. jag var plant sängliggande.
    sedan då jag börgade få värkar så fick jag några hemska sprutor,
    men dom hjälpte inte. sedan blev det ett akut snitt.

• tjej från landet

min förlossning började v 34 men värkar på kvällen, åkte in vid 5 på morgonen för jag hade börja blöda, var uppen 3 cm när jag kom in, pojken kom halv två på dagen. De hittade ingen orsak till varför.

• Written Fiction

Jag blev inlagd i vecka 27+1 pga inget fostervatten(ej bidad någon ny) och hinnorna var intakta, sammadragningar och sonen vart tillväxthämmad.
    Under en rutinkontroll med CTG (i vecka 27+3) dalade hans hjärtljud och han återhämtade sig inte utan jag blev akut sövd och dom fick plocka ut honom.

Navelsträngen var inte frisk såg dom sedan och något galet har det varit med moderkakan då jag inte bildat fostervatten efter en tid,  samt att han inte fått näring och blivit tillväxthämmad. Varför? Ingen aning, kommer tyvärr aldrig få reda på det heller:(

Svar på tråden Ni som fått för tidigt - varför? Hur startade förlossningen?