• Border

Dagis tar inte min sons intelloerans på allvar!

Min son har glutenintollerans och detta konstaterades för ungefär ett halvår sen. Jag informarde alla i min sons närhet, inklusive personalen på hans dagis, om vad som gäller. Min sons reaktion om han får i sig något som innehåller gluten är knappt märkbar. Han bajsar löst i några dagar, och sen är det över. Han mår egentligen inte dåligt av det, men hans tarm skadas ju ändå. Nu i höst ska vi besöka barnläkaren och väga sonen, samt samtala om den glutenfria kosten har någon inverkan på honom.
    Nu har det uppdagats att dagis struntar i min sons intollerans. Flera gången "glömmer" dom att han ska ha glutenfri kost, och då tänker dom som så att: "Han har ju inte ont av det, så det kvittar om han äter lite gluten". Jag har försökt få dom att förstå, men inget händer. Dom lyssnar inte på mig, och jag blir allt mer förtvivlad över detta. Dom tror att dom vet bäst, och att barnläkaren då skulle ha fel i sin bedömning att min son ska äta glutenfritt. Jag har pratat med rektorn, utan resultat. Nu har jag skrivit upp sonen på kölista till nytt dagis, men det kommer ta minst ett halvår innan han får en ny plats. Hur ska jag kunna nå fram till personalen på min sons dagis? Jag har lämnat ett läkarintyg på att min son ska äta glutenfritt, men också detta verkar dom strunta i...

• Svar på tråden Dagis tar inte min sons intelloerans på allvar!
  • Allergiexperten

Det låter inte bra. Ta med läkarintyget och be att få ett möte med den förskollärare som är chef på förskolan. Hjälper inte detta tycker jag du ska be barnläkaren ta kontakt med förskolan, antingen via brev eller telefon. Barnet bör också ha kontakt med dietist för råd ang kosten, dessutom får ni glutenfri kost via hjälpmedelskort. Detta skriver barnläkaren eller dietisten ut.
    Lycka till
    hälsar Anitha

Svar på tråden Dagis tar inte min sons intelloerans på allvar!